در گفت و گوی تیتر کوتاه با اعضای کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شد؛

تاثیر تبلیغات بر بازار داغ جراحی های زیبایی / وزارت بهداشت مانع شبکه های اجتماعی شود

سید مسعود خاتمی گفت: تمامی این تبلیغات برای تحریک مردم به انجام عمل‌های زیبایی صورت و بدن در شبکه‌های اجتماعی مورد نقد و اشکال است و باید از سوی وزارت بداشت به شکلی جدی و اصولی کنترل شده و مورد پیگیری و نظارت قرار گیرند.

تاثیر تبلیغات بر بازار داغ جراحی های زیبایی / وزارت بهداشت مانع شبکه های اجتماعی شود

در چند سال اخیر بازار عمل‌های لاغری و جراحی‌های زیبایی به شدت داغ شده است. عدم رضایت مردم از ظاهر و مقایسه خود با الگوهای زیبایی جهان و تبلیغات گسترده در این زمینه باعث شده تا بسیاری از افراد حتی بدون در نظر عوارض این نوع عمل‌ها خود را به تیغ جراحی می‌سپارند. هزینه این نوع عمل‌ها در حوزه پزشکی در سال‌های اخیر به شدت افزایشی بوده است، با این حال متقاضیان این نوع عمل‌ها در شرایط سخت اقتصادی کنونی، سعی در پرداخت حداقل هزینه‌ها برای این جراحی‌ها دارند.

در این زمینه در ابتدا با سید مسعود خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به مصاحبه پرداختیم.

خاتمی علت رونق بازار جراحی‌های زیبایی را اینگونه بیان کرد: علت افزایش تمایل مردم به عمل‌ها و جراحی‌های زیبایی اصولا پایه و اساس علمی و عقلی ندارد و عموما به دلیل چشم و هم چشمی، مراجعه مردم و درخواستشان برای جراحی‌های زیبایی بیشتر شده است، زیرا هدف این قبیل عمل‌ها معمولا درمان نبوده و فقط جنبه زیبایی دارند. درحال‌حاضر هزینه این نوع جراحی‌ها بسیار بالا است، در حالی که بسیاری از افرادی که تحت چنین جراحی هایی قرار می‌گیرند، رضایت کافی را نداشته و به نتیجه دلخواه خود نرسیده‌اند.

مسعود-خاتمی

وی در رابطه با عوارض احتمالی عمل‌های لاغری و زیبایی گفت: اگر این جراحی‌ها به درستی انجام شوند، عارضه جسمی جدی به وجود نمی‌آید. مگر اینکه افراد بی‌تجربه در بخش بیهوشی به دلیل استفاده نادرست از مواد بیهوشی، منجر به مرگ مغزی مراجعه‌کننده شوند که این مورد هم بسیار نادر است. بنابراین معمولا عوارض جسمانی در نتیجه این نوع عمل‌ها ایجاد نمی‌شود. البته قبل از انجام این نوع جراحی‌ها در خصوص تمام توافق‌ها و شروط لازم با فرد مورد نظر گفت‌وگو می‌شود و در صورت رضایت و آگاهی فرد از نتایج و حتی عوارض احتمالی، جراحی انجام می‌شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر وجود قانون و نظارت کافی بر این نوع جراحی‌ها توضیح داد: این ایراد بر وزارت بهداشت وارد است که اندیکاسیون ( دلیل قابل قبول برای انجام یک جراحی یا استفاده از یک دارو) مشخصی برای انجام این نوع جراحی‌های زیبایی وجود ندارد. به عنوان مثال دلیل انجام جراحی مانند عمل صفرا می‌تواند سنگ صفرا باشد که باعث بروز درد در بیمار شده است. به این معنا که عمل جراحی باید دلیلی علمی و منطقی داشته باشد. در خصوص جراحی‌های زیبایی عموما خود فرد تمایل دارد که برای داشتن ظاهری زیباتر، بدن و صورت خود را به‌دست جراح بسپارد. بنابراین این نقص در قوانین وزارت بهداشت وجود دارد که برای انجام چنین جراحی هایی دلیل منطقی و مشخصی وجود ندارد. این نوع عمل‌های زیبایی هم باید محدود به متخصص هایی باشد که با تجربه بوده و توان انجام چنین جراحی هایی را به نحو احسن دارند و این طور نباشد که هر پزشکی مجوز انجام جراحی‌های این چنینی را داشته و به نوعی بازاری برای عمل‌های زیبایی ایجاد شود. متاسفانه وزارت بهداشت در این زمینه اقدام مشخصی انجام نداده است. حتی در برخی از کلینیک‌ها افراد غیر متخصص دست به انجام چنین جراحی هایی می‌زنند که بسیار خطرناک است.

سید مسعود خاتمی در خصوص تاثیر تبلیغات و شبکه‌های اجتماعی بر بازار عمل‌های زیبایی عنوان کرد: تمامی این تبلیغات برای تحریک مردم به انجام عمل‌های زیبایی صورت و بدن در شبکه‌های اجتماعی مورد نقد و اشکال است و باید از سوی وزارت بداشت به شکلی جدی و اصولی کنترل شده و مورد پیگیری و نظارت قرار گیرند، زیرا بحث سلامت جسمانی مردم مطرح است و وزارت بهداشت در این زمینه مسئول بوده و باید جلوی تبلیغ چنین بازارهایی را بگیرد.

در ادامه به سراغ فاطمه محمد بیگی عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی رفتیم و نظر وی را در این زمینه جویا شدیم.

محمد بیگی در رابطه با لزوم انجام جراحی‌های زیبایی در جامعه امروز توضیح داد: عمل جراحی برای درمان بیماری چاقی مفرط یا چاقی مرضی کاملا در متون درسی پزشکی و متون علمی به شکل جامع آمده است، معیار و ملاک مشخصی دارد و گروه درمانی انجام می‌شود. متخصص تغذیه و متخصص جراحی، متخصص داخلی و تیم ورزشی باید در کنار هم برای درمان مسئله چاقی مفرط اظهار نظر کرده و همکاری لازم را به عمل آورند. بعد از اینکه گروه درمانی انجام شد و نتیجه لازم حاصل نشد، نیاز به عمل جراحی بر اساس شاخص‌های پزشکی است.

فاطمه-محمدبیگی

وی در مورد عملکرد پزشکان در زمینه جراحی‌های زیبایی و لاغری گفت: ما در جامعه با یک تقاضای غیرمنطقی فزاینده برای عمل‌های جراحی چه در حوزه زیبایی و چه در زمینه لاغری مواجه هستیم که جز کاهش سطح سلامت مردم و عوارض، نتیجه‌ای نخواهد داشت. بیشترین سطح درمان چاقی مربوط به سبک زندگی، ورزش، تحرک و اصلاح تغذیه است. بیشتر این موارد با فرآیندهای غیر جراحی درمان می‌شوند. افزایش تقاضا برای جراحی‌های زیبایی و لاغری از نظر پزشکی بسیار خطرناک است و جامعه پزشکی هم خواستار این موضوع نیست. پزشکان همواره باید در نظر داشته باشند که در زمینه جراحی‌های زیبایی یا حتی لاغری بر اساس شاخص‌های علمی عمل کنند.

این نماینده مردم در مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر لزوم پیگیری تبلیغات این نوع جراحی‌ها در صفحات مجازی یادآور شد: متاسفانه شبکه‌های اجتماعی و صفحات مجازی در زمینه انجام جراحی‌های زیبایی و لاغری منجر به ایجاد یک القاء کاذب در میان مردم می‌شوند که باید حتما با منتشرکنندگان فیلم‌ها یا ویدئوهایی در این زمینه برخورد شود. جامعه پزشکی خدوم بوده و اهل خدمت رسانی به مردم و حلال مشکلات مربوط به سلامت مردم هستند. تمامی عمل‌های جراحی عارضه خاص خود را دارند، بنابراین تیم پزشکی معمولا هزینه فایده کرده و در صورت وجود فوائد علمی، اقدام به عمل جراحی می‌کند.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر