شب یلدا یکی از آئینهای کهن ایرانیان به شمار می رود که هرساله مردم با مصرف میوه های نمادینی همچون انار، هندوانه و میوه های دیگر و همچنین آجیل و شیرینی به شب نشینی می پردازند؛ این در حالی است که در سال های اخیر این سنت تحت تاثیر گرانیها قرار گرفته و سفره مردم کوچکتر شده است. عوامل مهمی همچون وجود خشکسالیهای اخیر و شرایط اقلیمی حاکم بر کشور، کاهش تولید نیز بر این امر اثر گذار است. یکی دیگر از علتهای این امر وجود واسطه ها و دلالها در بازار میوه و تره بار است که در مناسبتهای خاص به اوج خود می رسد. به اعتقاد برخی از مسئولان صنفی این حوزه و با بررسی بازارهای میدانی ریشه اصلی گرانی ها به خصوص در ماه های اخیر، ناترازی زنجیره تامین و حضور پررنگ واسطه ها در این بازار است؛ دلال های بازار بدون آنکه نقشی در فرایند تولید و عرضه این محصولات داشته باشند، نقش موثری در قیمتگذاری این دسته از اقلام اساسی دارند. در این خصوص مهدی بختیاری زاده مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار تهران سود نامتعارف که در قیمت نهایی میوه ها اعمال می شود را عامل اصلی گرانیهای اخیر خواند. در ادامه مشروح این گفتوگو را می خوانید.

مهدی بختیاری زاده مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار تهران با اشاره بر تاثیر دلال ها بر آشفتگی بازار میوه اظهار کرد: یکی از علت های آشفتگیهای اخیر بازار میوه و تره بار در سطح شهر وجود واسطه ها و عدم رعایت سودهای متعارف است. واسطهها در تمام طول زنجیره تامین عرضه میوه و صیفی جات وجود دارند و سودهای نامتعارفی از محصولات اخذ می کنند که سود حاصل از آن در قیمت محصول نهایی عرضه شده به مردم تاثیر می گذارد.
وی در ادامه افزود: ما در سازمان میادین میوه و تره بار تهران به صورت جدی پیگیر کاهش نقش واسطهها در بازار این دسته از کالاهای اساسی مردم هستیم؛ البته این موضوع نه تنها در میادین میوه و تره بار بلکه با تدابیر ویژه مسئولین باید در فروشگاههای سطح شهر نیز عملی شود و نقش سوداگری ها بر بازار به حداقل برسد. این امر موجب می شود تا کالاها با قیمت مناسب و مقرون به صرفه به دست مصرفکنندگان برسد.
مدیر عامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار تهران درباره وضعیت بازار شب یلدا اظهار کرد: اقدامات لازم و تامین کالاهای اساسی برای شب یلدا به طور کامل صورت گرفته و سعی کردیم که کالاهای پر مصرف را به میزان کافی و حتی بیش از نیاز بازار تامین کنیم. این موضوع با بررسی میزان تقاضا در سالهای گذشته صورت گرفته تا در سال جاری کمبودی در این زمینه حس نشود. از سویی دیگر بسترهای لازم برای خدمات رسانی به مردم نیز در نظر گرفته شده است. برای مثال سعی کردیم فضای مناسبی برای عرضه چرخ دستیها، ترازوهای اضافه و ... در سازمان میادین میوه و تره بار نیز تجهیز و مهیا کنیم تا بتوانیم خدمت مناسبی به مردم تهران ارائه دهیم.
بختیاری زاده با اشاره به تاثیر انتشار اخبار غیرواقعی و مصاحبه های نا آگاهانه بر افکار عمومی و انحراف رسانه ها از اخبار واقعی بیان کرد: سازمان میادین میوه و تره بار و نهادهای مرتبط سعی دارند با مصاحبه در رسانه ها از قیمتهای واقعی صحبت کنند و شفاف سازی انجام دهند اما برخی از افراد که حتی نام و سمت آن ها نیز مشخص نیست با فرافکنیها و مصاحبههای زردی که انجام می دهند، مسائل حاشیه ای را در بازار ایجاد می کنند. این موضوع موجب می شود اصحاب رسانه کشور از اصل موضوع که منجر به آشفتگی بازار شده، دور شوند.