اختصاصی تیتر کوتاه؛

قدمت تبلیغات بیلبوردی از مصر باستان تا عصر دیجیتال

ممکن است تعجب کنید اگر بدانید که نخستین بیلبوردهای تبلیغاتی را مصریان باستان روی کار آوردند به این معنا که آگهی‌های عمومی بزرگ را بر روی سنگ‌ها طراحی می‌کردند. در این گزارش تاریخچه جالبی از صنعت تبلیغات بیلبوردی را مشاهده می کنید.

قدمت تبلیغات بیلبوردی از مصر باستان تا عصر دیجیتال

به گزارش تیترکوتاه، تبلیغات بیلبوردی بیش از ۱۵۰ سال است که وجود دارد. بیلبوردها همان علائم بزرگی هستند که در کنار جاده‌ها و در شهرها می‌بینید. بیلبوردها برای نمایش تبلیغات، ایجاد آگاهی از برند و دسترسی به مشتریان هدف بهترین گزینه است. اما بیلبوردها چگونه و از چه زمانی شروع به کار کردند؟ و امروزه چگونه کار می‌کنند؟ در این گزارش به بررسی پیشینه تبلیغات بیلبوردی می‌پردازیم و اینکه چرا این تبلیغات حتی در عصر دیجیتال همچنان یک ابزار بازاریابی برجسته است.

تاریخچه‌ای مختصر از تبلیغات بیلبوردی

ممکن است تعجب کنید اگر بدانید که نخستین بیلبوردهای تبلیغاتی را مصریان باستان روی کار آوردند به این معنا که آگهی‌های عمومی بزرگ را بر روی سنگ‌ها طراحی می‌کردند. تبلیغات در فضای باز قبل از ظهور صنعت بیلبورد وجود داشت. بازرگانان محلی تابلوها یا پوسترهایی را روی ساختمان‌ها و فروشگاه‌های خود استفاده می‌کردند تا به عابران نشان دهند چه اقلامی را برای فروش دارند. در دهه ۱۸۳۰، مردم نخستین تابلوهای بزرگ در فضای باز را به نام بیلبورد ساختند. آنها در دهه ۱۸۰۰ و اوایل دهه ۱۹۰۰ از بیلبوردهای تبلیغاتی استفاده کردند. بیلبوردها از آن زمان در حال افزایش هستند. در اینجا چند نقطه عطف مهم در رشد تبلیغات بیلبورد وجود دارد.

۱۸۳۵

در سال ۱۸۳۵، جرد بل در نیویورک نخستین تبلیغات بیلبوردی (بزرگتر از ۵۰ فوت مربع) را برای تبلیغ سیرک بارنوم و بیلی ساخت. در آن زمان، ساخت تابلوهای تبلیغاتی کار سختی بود، زیرا بیشتر با دست طراحی یا نقاشی می‌شدند و از مجموعه‌ای از پوسترهای بزرگ متصل به تخته‌های چوبی ساخته شده بود.

اولین-تبلیغ-بیلبوردی

۱۸۶۷

در این دوره مردم شروع به اجاره فضاهایی برای تابلوهای تبلیغاتی کردند.

اجاره-بیلبورد

۱۸۸۹

در نمایشگاه پاریس، بیلبورد بزرگی به نام «بیست و چهار برگ» معرفی کردند که با کنار هم قرار دادن ۲۴ ورق کوچکتر، هر کدام حدود دو در یک متر مربع ، برای ایجاد یک تصویر بزرگ ساخته شد. این قالب به استاندارد بیلبوردها تبدیل شد.

تبلیغات-نمایشگاه-پاریس

۱۹۰۵-۱۹۴۰

در سال ۱۹۰۵، تبلیغات مدل T خودروسازی فورد برای نخستین بار خودروهای مقرون به صرفه را معرفی کرد و به امریکایی‌های بیشتری اجازه داد تا آنها را داشته باشند. در آن سال حدود ۷۸ هزار وسیله نقلیه موتوری در ایالات متحده وجود داشت. تا سال ۱۹۴۰، تعداد خودروها به طور قابل توجهی به بیش از ۲۷ میلیون افزایش یافت.

تبلیغات-فورد

۱۹۵۳

آیزنهاور رئیس‌جمهوری امریکا در سال ۱۹۵۳، سیستم بزرگراه‌های بین ایالتی را ساخت که فضای جاده‌ای بیشتری را در اختیار مردم قرار داد. همچنین ۴۹هزار مایل بزرگراه در سراسر کشور اضافه کرد. در آن زمان تبلیغات ساخت این جاده‌ها از طریق بیلبوردها بازتاب گسترده‌ای داشت.

تبلیغات-بزرگراهی

همانطور که مشاهده کردید، این نوآوری‌های فناوری و سرمایه گذاری‌های زیرساختی چشم‌اندازی را ایجاد کردند که در آن تبلیغ‌کنندگان می‌توانستند پیام‌های خود را به افراد بیشتری برسانند. صنعت تبلیغات بیلبورد از دهه ۱۹۵۰ به طور قابل توجهی رشد کرده است. درحال‌حاضر حدود ۳۵۰ هزار بیلبورد در ایالات متحده وجود دارد و تقریباً ۱۰هزار بیلبورد نمایشگرهای دیجیتالی بیلبورد هستند.

عصر طلایی تبلیغات

عصر طلایی تبلیغات بیلبورد عموماً اوایل تا اواسط قرن بیستم در نظر گرفته می‌شود. اقتصاد ایالات متحده در آن زمان رشد قابل توجهی داشت. با تغییرات اجتماعی و پیشرفت‌های فناوریکی، تبلیغات در فضای باز به یک نیروی غالب تبدیل شد. با افزایش تبلیغات بیلبوردی در بزرگراه ها، تبلیغ‌کنندگان می‌دانستند که باید خلاق باشند و برجسته شوند. در نتیجه، در دهه‌های ۵۰ و ۶۰، رونق خلاقانه‌ای در دنیای نمایش بیلبورد دیده شد. شرکت‌های ساخت بیلبورد و آژانس‌های تبلیغاتی شروع به استخدام گرافیست ها، طراحان، تصویرگران و کپی رایترهای با استعداد برای ایجاد تبلیغات به یاد ماندنی، خلاقانه و اغلب با قالب طنز کردند. بسیاری از شعارهای تبلیغاتی به قدری در بین مخاطبان هدف خود طنین انداز شدند که امروزه نیز به خوبی از آنها یاد می‌شود.

طرح‌های جدید بیلبوردها، ایده‌های خلاقانه و تکنیک‌های چاپ نیز با شروع عصر طلایی بیلبوردها در دسترس قرار گرفتند. در ابتدا، نخستین بیلبوردها فقط در روز مؤثر بودند، اما با زیرساخت‌های الکتریکی گسترده، بیلبوردهای معمولی در شب نیز می‌درخشیدند. به ویژه نورهای نئون، بیلبوردها را پر جنب و جوش تر نشان می‌داد.

فناوری، ناجی تبلیغات بیلبوردی

به عبارت ساده، مواد مورد استفاده برای ساخت بیلبوردها در طول زمان تغییر کردند. آنها به جای استفاده از کاغذهایی که به راحتی آسیب می‌دیدند، شروع به استفاده از مواد سخت تر و ترکیب شیمیایی مانند وینیل کردند. وینیل انتخاب بسیار خوبی بود، زیرا ماندگاری بیشتری داشت و قرار دادن آن آسان بود. این تغییر فضای مناسب برای تبلیغات بزرگ تر و خلاقانه تر را ایجاد کرد که می‌توانستند در شرایط آب و هوایی مختلف برای مدت طولانی تری مقاومت کند.

فناوری چاپ یکی دیگر از تغییرات بازی بود. تبلیغ‌کنندگان برتر بیلبورد دیگر مجبور نبودند به فرآیند طولانی و پر زحمت نقاشی دستی بیلبوردها تکیه کنند. از آنجایی که تصاویر با کیفیت عکاسی را می‌توان در مقیاس بالا تولید کرد،  این موضوع منجر به ایجاد تصاویر واضح تر و واقعی تر شد که به نوبه خود بر استراتژی تبلیغات تأثیر گذاشت.

همچنین فناوری چاپ، تبلیغات بیلبوردی را متحول کرد. به جای صرف زمان زیادی برای نقاشی دستی بیلبوردها، تبلیغ‌کنندگان اکنون می‌توانند به راحتی تصاویر با کیفیت بالا را در مقیاس مشخصی تولید کنند. این باعث شد تبلیغات چشم نوازتر و واقعی تر شود و نحوه تبلیغ محصولات و خدمات شرکت‌ها را تغییر دهد.

عصر دیجیتال یک دوره جدید و جذاب دیگر را در توسعه تبلیغات بیلبورد و تبلیغات خارجی ایجاد کرده است. نخستین نمایش تبلیغات بیلبورد دیجیتال در سال ۲۰۰۱ بود. شرکت تبلیغاتی لامار در امریکا نخستین کار خود را در آن زمان آغاز کرد. یکی از بزرگترین تغییرات در صنعت بیلبورد، گستردگی و ارتقای کیفیت صفحه نمایش‌های دیجیتال است. این بیلبوردهای مبتنی بر LED با وضوح بالا روشن تر و واضح تر هستند و حتی در زیر نور مستقیم خورشید نیز قابل مشاهده هستند.

تابلوی معروف هالیوود ابتدا تبلیغی برای خانه‌های هالیوود بود. میدان تایمز در نیویورک مملو از بیلبوردهای دیجیتالی است که آن را منحصر به فرد کرده است. بیلبوردها فقط برای تبلیغات نیستند. آنها همچنین می‌توانند پیام‌های سیاسی را به اشتراک بگذارند یا آگاهی مردم را در مورد مشکلات اجتماعی افزایش دهند.

بیلبوردها چیزی فراتر از پیام رسان‌های بازاریابی هستند. آنها نشانه‌های زمان، بازتاب گذشته، نشان دادن حال و اشاره به آینده هستند. تکامل آنها در طول زمان گواهی بر خلاقیت و نبوغ انسان‌ها و همچنین مهارت‌های فناوری مانند ما به عنوان یک گونه است. با چیزهای جالبی مانند نخستین بیلبورد رباتیک سه بعدی برای کوکاکولا در میدان تایمز در سال ۲۰۱۷، می‌توان انتظار داشت تبلیغات خلاقانه‌تر و فناوری‌های جدید ظاهر شود. بیلبوردهای آینده، احتمالاً همراه با جهان تکامل خواهند یافت.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها