واردات خودروی فوتبالیست ها زیر ذره بین تیترکوتاه؛

خودرو ۱۰۰ میلیاردی حق فوتبالیست ها نبود / از این آپشن ها به بقیه هم بدهید

عضو فراکسیون ورزش مجلس گفت: اعطای حواله های واردات خودرو به فوتبالیست ها از سوی دولت، نوعی دامن زدن به یک تبعیض بود.

خودرو ۱۰۰ میلیاردی حق فوتبالیست ها نبود / از این آپشن ها به بقیه هم بدهید

به گزارش تیتر کوتاه، سادگی و یا صداقت کلام کنعانی زادگان در بیان رقم قیمت خودرو وارداتی اش واکنش تند مردم و البته ورزشکاران سایر رشته ها را به همراه داشت. چندی قبل هم لیست واردات خودرو توسط چند فوتبالیست منتشر شده و بود  واین سخنان کنعانی زادگان مزید بر علت شد تا توجه بیشتری به این لیست جلب شود و خبر واردات خودرو توسط ملی پوشان فوتبال در صدر اخبار قرار بگیرد.

برای همگان این پرسش به وجود آمد که چرا بین ملی پوشان فوتبالیست و سایر رشته ها همیشه این حجم از تبعیض وجود دارد.از سویی قیمت این خودروها آنقدر بالاست که همه را حیرت زده کرده است.

بودجه ورزش کمتر از قیمت خودروهای فوتبالیست ها؟!

به نظر می رسد با یک قیمت گذاری حدودی در مورد این خودروها به رقمی می رسیم که از بودجه ورزش کشور در سال ۱۴۰۲ کمتر است. می دانیم که بودجه ورزش امسال ۱۷۵۴ میلیارد تومان است.

اگر فرض کنیم از ۳۲ فوتبالیست ۱۶ نفر اقدام به وارد کردن خودرو ۱۵ میلیارد تومانی و ۱۶ نفر اقدام به خرید خودرو ۱۰۰ میلیاردی کنند جمع رقم پرداختی به عدد۱۸۴۰ میلیارد تومان می رسیم که از بودجه ورزش سال ۸۶ میلیارد بیشتر خواهد بود. اما اگر رقم ۱۵ میلیارد تومان آن ۱۶ نفر به عدد ۵۰ میلیارد تومان برسد رقم پرداختی به ۲۴۰۰ میلیارد تومان می رسد که از بودجه سال ورزش ۶۴۶ میلیارد تومان بیشتر می شود.

البته در توانمندی ورزشکاران ایرانی شکی نیست و این شرایط باید عادلانه بین همه ورزشکاران تقسیم شود اما سوال اینجاست چرا باید بودجه یک سال ورزش کشور کمتر از چنین پاداشی باشد؟

اعطای حواله خودرو به فوتبالیست ها تبعیض بود

محمد وحیدی عضو فراکسیون ورزش مجلس در رابطه با حواله های واردات خودرو فوتبالیست ها بیان کرد: اعطای حواله های واردات خودرو به فوتبالیست ها از سوی دولت، نوعی دامن زدن به یک تبعیض بود. در واقع این موضوع یک مورد ویژه خواری است و قاعدتا مورد تایید مردم هم نیست، ضمن اینکه اگر واردات خودرو قرار است به این نحو انجام شود، به جایگاه ورزش و ورزشکار ضربه می زند و قطعا در آینده هم اثرات مثبتی نخواهد داشت.

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر هم دولت و دست اندرکاران به دنبال آن هستند که عزمی برای واردات خودرو داشته باشند، بهتر بود این موضوع را طبق مصوبه مجلس که لایحه خود دولت هم بود اجرا کنند و کام همه مردم را شیرین کنند تا باعث تبعیض نشود. همچنین در چنین مواردی سایر ورزشکارانی که در بقیه رشته ها موفق هستند را نیز فراموش نکنند.

وی همچنین در خصوص بها ندادن به سایر رشته های ورزشی افزود: در این مورد به نظر می رسد که ورزش سیاست زده شده است و خیلی از مدیران ورزشی هم تنها فوتبال را می بینند و توجهی به سایر رشته های ورزشی ندارند. اگر فقط به یک ورزش توجه شود، باید تاثیرات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن را هم در جامعه ببینیم. فوتبال متاسفانه نتوانست در جام جهانی جایگاهی کسب کند که البته حواشی هم آنجا درست شد.

اگر دولت و دست اندرکاران به دنبال آن هستند که عزمی برای واردات خودرو داشته باشند، بهتر بود این موضوع را طبق مصوبه مجلس که لایحه خود دولت هم بود اجرا کنند و کام همه مردم را شیرین کنند تا باعث تبعیض نشود.

وحیدی افزود: اگر ما می خواهیم به ورزشکاران توجه کنیم بهترین کار این است که به ورزشکاران موفق در همه رشته ها توجه کنیم. به ویژه ورزشکارانی که در المپیک آسیایی و پاراالمپیک آسیایی اخیرا موفقیت های چشمگیری را کسب کردند علی رغم اینکه در پاراالمپیک شرایط جسمی خاصی هم داشتند اما اراده آنها بسیار قوی بود به علاوه اینکه رعایت ارزش های ملی و دینی را هم کردند و بارها پرچم کشور را با افتخار بالا بردند. در جایگاه دوم آسیا قرار گرفتن مهم است آن هم زمانی که کشورهایی مانند کره و ژاپن در آنجا حضور داشتند.

تقسیم عادلانه پاداش ورزشکاران جزو وظایف مجلس است

عضو فراکسیون ورزش مجلس در پاسخ به این سوال که آیا نظارت بر تقسیم عادلانه پاداش ورزشکاران جزو وظایف مجلس است یا خیر گفت: ما جلساتی را با رئیس فدراسیون فوتبال داشتیم که هم فراکسیون ورزش و هم کمیته ورزش کمیسیون فرهنگی به این موضوع ورود پیدا کردند و متاسفانه تلخی هایی هم از گزارش های مختلف وجود داشت که نشان از رویکرد ناعادلانه بین رشته های ورزشی کشور بود. امیدوار هستیم که وزارت ورزش در همه رشته ها از ورزشکاران حمایت کند. گاهی ورزشکاری را میبینیم که قهرمان یک رشته ورزشی بوده و چندین مدال جهانی دارد اما برای اینکه از پس هزینه های زندگی اش برآید به عنوان کارگر ساختمانی مشغول به کار است یا در شغل دیگر به کسب درآمد می پردازد. در واقع نگاه به این ورزشکاران حمایتی نبوده است.

وی اضافه کرد: منظور ما از نگاه حمایتی این نیست که برای این افراد فقط فیش حقوقی در نظر بگیرند اما شغلی نداشته باشند. ورزشکاران وقتی در سن ورزشی هستند و می توانند برای کشور مدال آوری داشته باشند، چه بهتر که از آنها حمایت شود. اگر مجموعه های اقتصادی کشور به کمک این حوزه بیایند، ورزش کشور می تواند جایگاه خوبی در حوزه اجتماعی بین الملل داشته باشد، زیرا ایرانیان ثابت کردند که می توانند افتخارات وسیعی را برای جمهوری اسلامی و کشور عزیزمان به ارمغان بیاورند.

***

پس از آن که با عضوفراکسیون ورزش مجلس صحبتی داشتیم بر آن شدیم تا باقی ماجرای این خودروهای وارداتی را از نگاه اقتصادی بیشتر مورد بررسی قرار دهیم و ابعاد دقیق آن را برای مخاطبین تیترکوتاه روشن کنیم:


دردسر فروش یقه فوتبالیست ها را گرفت

اگر چه این ملی پوشان از گرفتن این حواله و واردات خودرو بسیار خوشحال هستند اما ظاهرا فروش این خودرو ها برای اهالی فوتبال بسیار سخت است و آنها را با دردسرهای فراوان روبرو ساخته است. رقم این خودروها آن چیزی نیست که در بازار مطرح می شود اما چون این خودروها در ایران به تعداد کم وجود دارد باعث شده تا برای آنها رقم نجومی در نظر گرفته شود. اما آیا کسی هست که با وجود کاهش قیمت باز هم خریدار این خودرو ها باشد؟! سردار آزمون و حسین کنعانی زادگان اقدام به وارد کردن خودرو رنجروور لاور کرده اند. گفته می شد قیمت این خودروها ۱۰۰ میلیارد تومان است اما یک نمایشگاه خودرو در تهران هر دو خودرو را به قیمت ۸۰ میلیارد تومان برای فروش گذاشته است. وقتی با برخی از کارشناسان خودرو در این مورد صحبت می کنیم متوجه می شویم افرادی که توانایی خرید چنین خودروهایی را دارند چنین هزینه ای را برای خرید چنین اتومبیل هایی نمی کنند و تمایل دارند که با قیمت پایین تر به خودروهای چند سال کارکرده اما برند دست پیدا کنند. خودروهایی که گاهی توسط برخی از سفارتخانه ها با پلاک ملی اقدام به فروش آنها می کنند.

 

خودرو+کنعانی زادگان

 

رنج روور



پورشه ۲۰۲۳ واقعا ۱۵ میلیارد تومان؟!

در لیست خودروهای وارداتی فوتبالیست ها نام پورشه ماکان هم به چشم می خورد. خودرویی که پیش از این هم وارد کشور شده و الان کارکرده آنها تا ۱۶ میلیارد تومان هم به فروش می رسد. گفته می شود بازیکنانی نظیر علی قلی زاده ْ پیام نیازمند و احمد نورالهی ظاهرا چنین خودرویی را وارد کرده اند. حال گفته می شود این خودروها ۱۵ میلیارد تومان قیمت دارد اما آیا مدل ۲۰۲۳ این خودروها از پورشه مدل ۲۰۱۶ ارزان تر است؟! وقتی در مورد این خودروها پرس و جو می کنیم متوجه می شویم با توجه به سال تولید آنها و تعداد کم آنها در کشور رقم آنها تا ۵۰ میلیارد تومان هم می رسد. این خودرو ها هم به علت بالا بودن قیمتش فروش سختی دارند و افرادی که در این کار حضور دارند برنامه سخت و دشواری را دنبال می کنند تا با فروش این خودروها موفق به دریافت پورسانت زیاد از فروش آنها شوند.

 

پورشه ماکان


رقم این خودروها آن چیزی نیست که در بازار مطرح می شود اما چون این خودروها در ایران به تعداد کم وجود دارد باعث شده تا برای آنها رقم نجومی در نظر گرفته شود.

 

مازراتی ۲۰۲۳ ارزانتر از مازراتی ۲۰۱۶؟!

اما سوال مهم در مورد خودروی وارداتی مهدی ترابی است. او یک دستگاه مازراتی گریکال ۲۰۲۳ وارد کرده که یک کراس اوور محسوب می شود و می گویند قیمت آن با قیمت پورشه ماکان هم تراز است. البته در بازار ایران قیمت مازراتی ام سی ۲۰ که مدل گرانتر از مدل گرکال است هم اکنون به قیمت ۱۶۰ میلیارد تومان در معرض فروش قرار داده اند و شنیده ایم مشتری هم برای این ماشین پیدا نشده است! حال این سوال پیش می آید خودرویی که می تواند با سرعت ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت حرکت کند قیمتش فقط ۱۰۰ میلیارد تومان است که برخی از رسانه ها به آن اشاره کرده اند؟

 

مازراتی گریکال ۲۰۲۳


امنیت خودروهای قیمت نجومی پایین است؟!

برخی کارشناسان حوزه خودرو علت سخت فروش بودن چنین خودروهایی را به غیر رقم بالای آن پایین بودن امنیتشان هم می دانند. با توجه به متفاوت بودن چنین خودروهایی این احتمال داده می شود که دور نگه داشتن آنها از چشم سارقین بسیار سخت می باشد. البته در این رابطه باید نظر کارشناسان نیروی انتظامی جویا شد و آنها بهتر می توانند در این رابطه نظر داده و قضاوت کنند.

سخن پایانی

از آنجایی که درهای واردات خودروپس از چند سال ممنوعیت واردات به روی واردکنندگان  باز شده و قرار است واردات خودرو طبق قوانین جدید جانی دوباره بگیرد، مردم از ورود خودرو های جدید به کشور خوشحال بودند. اما حواله های پاداش به فوتبالیست ها نشان داد که واردات خودو طبق مصوبه مجلس که لایحه خود دولت هم بوده اجرا نشده است و تبعیض هایی هم ممکن است صورت بگیرد و این سبب شده تا سایر اقشار جامعه به این موضوع حساس شوند.

به هرحال شاید بازنگری در قوانین واردات خودرو از این پس جلوی چنین تبعیض هایی رابگیرد تا برای تعیین پاداش ها هم مسئولان کمی هوشمندانه تر عمل کنند.

اردلان بزرگ نیا, نسیم شیرازی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    از خواندن سرود ملی خودداری کردند در حمایت اعتشاشات. خودرو ۱۰۰ میلیاردی هم گرفتن عجب مملکتی شد

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر