در سوئیس اتفاق افتاد؛

واریز یک برج حقوق اضافه برای این بازنشسته ها / حمایت مردم از اتحادیه‌های کارگری

در یک همه‌پرسی ملی دوگانه در سوئیس، ۵۸.۲۴ درصد از رأی‌دهندگان اضافه کردن یک ماه اضافه به حقوق بازنشستگی را تأیید کردند، در حالی که ۷۴.۷۲ درصد مخالف افزایش سن بازنشستگی از ۶۴ به ۶۵ سال بودند.

واریز یک برج حقوق اضافه برای این بازنشسته ها / حمایت مردم از  اتحادیه‌های کارگری

رأی دهندگان سوئیسی در روز یکشنبه، ۳ مارس، به شدت از افزایش پرداخت‌های بازنشستگی استقبال کردند. اتحادیه‌های کارگری خواستار یک ماه حقوق اضافی به عنوان حقوق بازنشستگی بودند که ۶۰ درصد از آن حمایت شد. با این حال، افزایش سن بازنشستگی سوئیس از ۶۵ به ۶۶ سال با مخالفت شدید ۷۵ درصد از رأی دهندگان مواجه شد.

در سوئیس، پیشنهادی وجود دارد که به بازنشستگان حقوق ماهانه اضافی مانند حقوق سیزدهم برای کارمندان داده شود. حداکثر مستمری دولتی برای افراد ۲۴۵۰ فرانک سوئیس (۲۷۸۰ دلار) و ۳۶۷۵ فرانک برای زوج‌های متاهل است. اما در کشور گران قیمتی مانند سوئیس، این کافی نیست. اجاره آپارتمان دو خوابه حداقل ۳۰۰۰ فرانک است و حتی یک فنجان قهوه بیش از پنج فرانک قیمت دارد. مردم به سختی می‌توانند با افزایش هزینه‌های زندگی کنار بیایند.

پیشنهاد «زندگی بهتر در دوران بازنشستگی» از حمایت مردمی قوی در نظرسنجی‌ها برخوردار بود. در پایان، اکثریت مورد نیاز را در بیشتر ۲۶ کانتون (ایالت نیمه مستقل) سوئیس به‌دست آورد. ۵۸.۲۴ درصد از رای دهندگان و ۱۶ کانتون از این طرح حمایت کردند و اجازه تصویب آن را دادند. ۱۰ کانتون آن را رد کردند، در حالی که ۶ کانتون با بیش از ۷۰ درصد حمایت قوی نشان دادند، به ویژه منطقه ژورای غربی با بیش از ۸۲ درصد حمایت.

هزینه‌های در حال افزایش

احزاب چپ‌گرا از این ایده حمایت کردند در حالی که احزاب راست‌گرا و میانه‌رو به همراه دولت و پارلمان سوئیس به شدت با آن مخالفت کردند. دولت هشدار داد که افزایش مستمری پیشنهادی سالانه بیش از چهار میلیارد فرانک سوئیس هزینه خواهد داشت که منجر به افزایش بالقوه مالیات و خطری برای ثبات مالی سیستم تامین اجتماعی خواهد شد.

دولت فکر می‌کند با دادن پول اضافی به همه بازنشستگان برای پرداخت سیزدهم تامین اجتماعی، حتی اگر نیازی هم نداشته باشند، کمک چندانی به بسیاری از افراد نخواهد کرد. فدراسیون اتحادیه‌های کارگری سوئیس (SGB) معتقد است که نتایج رای گیری اخیر نشان می‌دهد که دولت، اکثریت پارلمان و کارفرمایان برای مدت طولانی از موضوع بازنشستگی غفلت کرده‌اند. رئیس SGB، Pierre-Yves Maillard، خاطرنشان کرد که این پیروزی توسط کسانی که سال‌ها تلاش کرده‌اند قدردانی می‌شود. وی افزود که این پیروزی نشان می‌دهد که مردم در سوئیس قدرت را در دست دارند.

سن بازنشستگی بدون تغییر

رأی دهندگان به پیشنهاد افزایش تدریجی سن بازنشستگی از ۶۵ به ۶۶ سال در ده سال آینده، نه بزرگی گفتند. ۷۴.۷۲ درصد از رای دهندگان این ایده را رد کردند. اعضای جوان تر حزب لیبرال محافظه کار این را مطرح کردند تا مطمئن شوند که پول کافی در سیستم بازنشستگی وجود دارد. در هر منطقه‌ای از سوئیس، بیشتر رای دهندگان به این پیشنهاد نه گفتند، پیشنهادی که کمتر از دو سال پس از رای گیری که تصمیم گرفت زنان باید در همان سن مردان - ۶۵ سال - بازنشسته شوند، مطرح شد. در سوئیس، مردم معمولاً در آرای عمومی معمولی خود رای چندانی نمی‌دهند، فقط حدود نیمی از آنها رای می‌دهند. اما این بار در روز یکشنبه مسائل مهمی وجود داشت که باعث شد مردم زیاد صحبت کنند و بیش از ۵۸ درصد از آنها تصمیم به رای دادن گرفتند.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر