جمعیت ایران از مرز ۸۵ میلیون نفر عبور کرد!

جمعیت ایران از مرز ۸۵ میلیون نفر عبور کرد!

مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و اقتصاد خانوار مرکز آمار ایران گفت: جمعیت ایران از مرز ۸۵ میلیون نفر عبور کرده که این خبری خوب و نشانه پویایی جمعیت کشورمان است.

به گزارش تیترکوتاه؛ علی‌اکبر محزون مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و اقتصاد خانوار مرکز آمار ایران درباره نقش رشد جمعیت در توسعه اقتصادی کشور اظهار کرد: سایت مرکز آمار ایران در چند روز گذشته نشان داد جمعیت ایران از مرز 85 میلیون نفر عبور کرده که این خبر خوب و نشانه پویایی جمعیت در کشورمان است.

وی افزود: آهنگ رشد جمعیت از دهه 60 شروع شد و تا آخرین سرشماری که در سال 1395 انجام گرفت به 1,24 صدم درصد رسید؛ اما از آن سال تاکنون همان روند کاهشی ادامه پیدا کرده به‌طوری‌که الان به زیر یک درصد حدود 0.77 صدم درصد رسیده است.

مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و اقتصاد خانوار مرکز آمار ایران به ساختار درونی جمعیت نیز اشاره کرد و گفت: حدود 24 درصد از جمعیت کشور را کودکان و نوجوانان زیر 15 سال تشکیل می‌دهند، 25 درصد از جمعیت کشور شامل جوانان 15 تا 29ساله و 44 درصد میان‌سال و مابقی هم سالمندان بالای 65 سال هستند که این نشان می‌دهد ساختار غالب جمعیتی کشورمان را ساختار میان‌سالی تشکیل می‌دهد.

محزون با اذعان به تأثیر مثبت رشد جمعیت بر رشد و توسعه اقتصادی اظهار کرد: بیشتر بودن جمعیت مولد کشور نسبت به جمعیت مصرف‌کننده تحت عنوان «پنجره جمعیتی» تعریف می‌شود که ما الان از دو سه دهه آن عبور کردیم و حدود دو دهه دیگر باقی‌مانده و روند کنونی آهنگ جمعیت نشان می‌دهد که به صفر و حتی منفی هم خواهد رسید.

وی با بیان اینکه سیاست تشویقی تنها یک بخش از سیاست‌های جمعیتی است افزود: توانمندسازی جمعیتِ در سن کار و مشاوره، آموزش و ترویج فرزندآوری نیز از مواردی است که باید اجرایی شود.

مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و اقتصاد خانوار مرکز آمار ایران به آمار بالای سقط‌جنین در کشور اشاره کرد و گفت: با تشکیل ستاد ملی جمعیت از سال گذشته تا الان آمار موالید در برخی مناطق افزایش و در مناطقی هم کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه نیازمند بازگشت به تعادل جمعیتی هستیم گفت: سن امید به زندگی در ایران هم اکنون به 74 سال و نرخ باسوادی هم به 87,6 دهم درصد رسیده که این سرمایه انسانی به رشد کیفی جمعیت کمک می‌کند.

محزون یادآور شد: میانگین سن ازدواج 24 سال برای آقایان و 23 سال برای خانم‌هاست اما سن ازدواج در برخی کلان‌شهرها که نسبت به دیگر مناطق کشور رفاه بیشتری دارند متأسفانه بالاتر از میانگین کشوری است.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
پیشنهاد سردبیر