بسته دولت برای مهار تورم، شنبه به سران قوا می‌رسد

بسته دولت برای مهار تورم، شنبه به سران قوا می‌رسد

وزیر اقتصاد درباره بدهی عراق به ایران توضیح داد: این بدهی دو جنبه دارد؛ یکی صادرات شرکت‌های غیردولتی ایرانی به عراق است که با هیچ مشکلی مواجه نیست. مشکلات ما صرفاً در حوزه شرکت‌های دولتی است.

به گزارش تیتر کوتاه، احسان خاندوزی در نشست خبری امروز (19 اردیبهشت) با اشاره به بسته مهار تورم و رشد تولید از سوی دولت، اظهار کرد: برای این بسته جلسات متعددی برگزار شد و با هماهنگی‌هایی که شکل گرفت قرار شد کلیات بسته در جلسه شنبه شورای اقتصادی سران قوا تصویب شود. امروز هم دومین جلسه شورای اقتصاد با هدف تکمیل این بسته برگزار خواهد شد.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: رئیس‌جمهور پنجم فروردین امسال از همه وزرا خواست که بسته اقدام و اجرا برای تحقق شعار سال را تهیه کنند تا شاهد رشد اقتصادی و رونق تولید باشیم.

بدهی ۶۸ درصدی بانک‌های دولتی به بانک مرکزی

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به موضوع انضباط مالی دولت گفت: در این راستا دولت بنا دارد کنترل بدهی به شبکه بانکی را به صورت جدی پیگیری کند. باید توجه شود که عمده اضافه‌برداشت بانکی از بانک مرکزی، مختص بانک‌های غیردولتی است.

وی افزود: بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، ۶۸ درصد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی متعلق به بانک‌های غیردولتی است. عمده این مسأله ناشی از خرید تضمینی محصولات کشاورزی است.

سهم دلار در تسویه‌های تجاری به ۱۰ درصد رسیده است

خاندوزی در ادامه با اشاره به موضوع دلارزدایی گفت: سهم دلار در تسویه‌های تجاری به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. اتصال شبکه شتاب به شبکه پرداخت بانک‌های کشورهای دیگر هم از اقدامات خوبی بود که در این راستا انجام گرفته و بانک مرکزی پیگیر است تا کشورهای دیگر هم به این شبکه متصل شوند.

وی با بیان اینکه به سرعت مبادله با ارزهای محلی در دستور کار قرار دارد، گفت: اتصال شبکه شتاب کشور با شبکه روسیه انجام شده است. درخصوص کشورهای دیگری مانند ترکیه، عمان و عراق هم بانک مرکزی پیگیر انجام آن است.

خاندوزی ادامه داد: از دیگر اقدامات درمورد مبادلات پایاپای مربوط به ظرفیت‌های اتحادیه پایاپای آسیایی است و در همین راستا اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی در تهران برگزار خواهد شد. به عنوان اقدام بعدی باید به توسعه پیمان‌های پولی اشاره کنم. ما تلاش می‌کنیم به تدریج سهم کمتر از ۱۰ درصد دلار از کل مبادلات خارجی کشور باز هم کمتر شود.

تصویری که از مالیات بر عایدی ارائه شده، غلط است

سخنگوی اقتصادی دولت درباره بدهی دولت به شبکه بانکی گفت: در بسته سیاستی دولت مقرر شد که تمام بدهی‌های دولت به شبکه بانکی صرفاً در قالب انتشار اوراق مالی اسلامی رقم بخورد. این موضوع دو اثر دارد؛ اولاً سررسید بدهی دولت مشخص و معین است و ثانیاً ایجاد بدهی برای دولت هزینه‌سازتر خواهد شد.

وی در مورد انتقادها از مالیات بر عایدی سرمایه و اینکه مالیات بر سوداگری با چه هدفی تنظیم شده است، اظهار کرد: تصویری از قانون مالیات بر فعالیت‌های سوداگرانه ارائه می‌شود که کاملاً غلط است. این قانون حامی مردم زحمتکش و علیه فعالیت‌های سوداگرانه طراحی شده است.

خاندوزی در مورد صندوق‌های بازنشستگی تصریح کرد: مسأله صندوق‌های بازنشستگی یکی از موارد جدی است که موجب ناترازی مالی دولت شده‌اند.

ناترازی در منابع و مصارف صندوق‌های بازنشستگی

وزیر اقتصاد گفت: یکی از بخش‌های مهم برنامه مهار تورم و رشد تولید دولت در حوزه ناترازی شدید صندوق‌های بازنشستگی است. اینکه چطور در یک دوره زمانی مشخص، صندوق‌های بازنشستگی باید حداقل ۲۰ درصد از بدهی خود را به دولت پرداخت کنند، در این برنامه با جزئیات و زمان‌بندی مشخص شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در همین زمینه وزارت کار پیش نویس لوایحی برای حل این ترازی تهیه کرده است. امیدواریم مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه در این زمینه هم با دولت همکاری کنند تا در سال‌های آینده از اطمینان بیشتری نسبت به صندوق‌های بازنشستگی صحبت کنیم.

وی تصریح کرد: مساله‌های صندوق‌های بازنشستگی یکی از آن ناترازی ها هستند که از گذشته به ما ارث رسیده است و متأسفانه هم اکنون با انباشتی از ناترازی‌ها مواجه هستیم.

خاندوزی درباره علت تأخیر در اعلام آمار اقتصادی اظهار داشت: دولت به هیچ عنوان بنای حبس آمار و ارقام را ندارد. علت تأخیر در اعلام نتایج مرکز آمار در خصوص تورم سال ۱۴۰۰، تغییر سال پایه بود.

برنامه دولت برای کاهش تورم

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد تورم نیز گفت: سیاست‌گذاری برای مهار تورم نیازمند برنامه‌ای است که هر دو بخش تقاضا و عرضه را در نظر بگیرد. معتقدیم در کنار برنامه کلان کنترل تورم، باید شرایط را برای استمرار تولید فراهم کنیم تا از ناحیه زیان تولیدکننده و توقف یا کاهش تولید، تورم جدیدی به مصرف‌کننده تحمیل نشود.

وی افزود: اگر قیمت کالا و خدمات را بدون توجه به افزایش هزینه‌های تولید میخکوب کرده و اجازه افزایش معقول قیمت داده نشود، تولید صرفه اقتصادی‌اش را از دست داده و متوقف می‌شود و توقف یا کاهش تولید منجر به کاهش عرضه و افزایش قیمتی به مراتب بیشتر خواهد شد؛ مانند اتفاقی که در برخی اقلام کالاهای اساسی شاهد بودیم.

برنامه دولت برای تأمین مالی تولید از منابع بازار سرمایه

سخنگوی اقتصادی دولت درباره بازار سرمایه گفت: بهترین کارکرد و ثمره هر بازار سرمایه در هر اقتصادی، توان اتکای به آن برای تأمین مالی پروژه‌های تولیدی است. بنای دولت در ۱۴۰۲، استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تأمین مالی تولید است.

وی افزود: ابزارهای افزایش عرضه اولیه، انتشار اوراق بدهی توسط خود شرکت‌ها و عرضه شرکت - پروژه‌های سهامی عام، ابزارهای دولت در این مسیر خواهند بود. مشخصاً دو پروژه استخراج طلا و تغلیظ مس، دو پروژه جذاب در سال جاری در بازار سرمایه خواهند بود.

جزئیات تسویه بدهی ارزی عراق به ایران

خاندوزی درباره بدهی عراق به ایران تصریح کرد: این بدهی دو جنبه دارد؛ یکی صادرات شرکت‌های غیردولتی ایرانی به عراق است که با هیچ مشکلی مواجه نیست. مشکلات ما صرفاً در حوزه شرکت‌های دولتی است.

وی ادامه داد: وزارت نفت و بانک مرکزی ایران مذاکرات بسیار خوبی را با کشور عراق انجام داده‌اند تا نزدیک یک میلیارد دلار از بدهی‌های گازی ایران به ترکمنستان و بخشی از بدهی‌های ایران از به بانک توسعه اسلامی از محل مطالبات ایران در بانک TBI عراق پرداخت شود.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر