گزارش اندیشکده چاتم هاس؛

دشمنی با ایران و مشکلات اقتصادی امارات

دشمنی با ایران و مشکلات اقتصادی امارات

یک اتاق فکر انگلیسی معتقد است که کشورهای منطقه دریافته اند که رویارویی با ایران نه تنها نتایج مطلوب را به همراه نداشته بلکه آنها را در معرض آسیب پذیری های اقتصادی نیز قرار داده است.

گزارش گروه بین المللی تیتر کوتاه از اندیشکده چاتم هاس انگلیس: در 10 مارس 2023، عربستان سعودی و ایران تصمیم خود را برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک طی یک دوره دو ماهه در توافقی با میانجیگری چین اعلام کردند. آشتی ریاض با بشار اسد در سوریه نیز در حال انجام است. محرک اصلی این رویکرد جدید عربستان و کشورهای عربی، مطمئناً به برداشت های منطقه ای آنها نسبت به حمایت های امنیتی ایالات متحده از آنها مرتبط می شود. این احساس جدید نیست، اما از زمانی که دولت اوباما اولویت های جدید ایالات متحده را در قبال چین و روسیه بیان کرد، افزایش یافته است.

دولت ترامپ و بایدن هر دو به این سیاست ادامه دادند و نشانه های مشابهی از عدم تجوه کافی به منطقه را با خروج ایالات متحده از افغانستان تجربه شد. آمریکایی ها در عین حال از شرکای خود در خاورمیانه خواستند تا در برقراری امنیت منطقه مشارکت کنند. سرازیر شدن حمایت غرب از اوکراین در حالی که اقدامات کمی برای حمایت از کشورهای عربی انجام شده است، این تصور را در سراسر خاورمیانه که حمایت آمریکا در حال کاهش است بیش از پیش تایید کرد.

کشورهای منطقه نیز دریافته اند که رویارویی با ایران نه تنها نتایج مطلوب را به همراه نداشته است بلکه آنها را در معرض آسیب پذیری های اقتصادی نیز قرار داده است. به ویژه برای امارات و عربستان سعودی.

علاوه بر این، دورهای متعدد اعتراضات داخلی و فشار حداکثری تحریم‌های بین‌المللی نیز نتوانسته ایران را وادار به تغییر مواضع خود کند.

پنج دور مذاکرات دوجانبه بین عربستان سعودی و ایران که توسط عراق برنامه ریزی شد، باعث کاهش تنش شد. در حالی که این گفتگوها به دلیل بن بست بر سر برجام و اعتراضات جاری در ایران متوقف شده بود، راه را برای مداخله پکن هموار کرد. این موضوع منجر به موج بی سابقه ای از تماس های دیپلماتیک میان ایران و عربستان و متعاقب آن گسترش ارتباطات در سراسر منطقه شده است.

عربستان سعودی و امارات به ویژه در تلاش برای خاموش کردن آتش‌های منطقه مشارکت داشته‌اند. ابوظبی در تعامل با تهران، آنکارا و دمشق پیشتاز بوده است.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار