وزیر کار: تراز تجاری ایران مثبت شد

وزیر کار: تراز تجاری ایران مثبت شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه با بیان اینکه سال گذشته بیش از یک میلیون فرصت شغلی جدید در کشور ایجاد شده است،‌گفت: همچنین تراز تجاری ایران در سال قبل مثبت شد.

به گزارش تیترکوتاه؛ سیدصولت مرتضوی به مناسبت هفته کار و کارگر در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران با بیان اینکه جامعه کارگری 14 هزار شهید تقدیم انقلاب و اسلام کرده‌اند، گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب گفته‌اند کارگران ستون اصلی خیمه تولید و از صاحبان اصلی انقلاب و نظام اسلامی به شمار می‌روند.

وی همچنین گفت: کارگران چه در زمان پیروزی انقلاب و چه در دفاع مقدس و چه اکنون که در یک جنگ ترکیبی دشمن علیه نظام قرار داریم خوش درخشیده و جزو طلایه‌داران صف اول مقابله با جنگ ترکیبی قرار دارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: دهه 90 به دلایل مختلف شاهد رکود در بازار تولید و کاهش بهره‌وری بودیم و در پایان سال 1399 رشد تولید منفی نیم درصد بود که به واسطه آن ناترازی تجاری شکل گرفت و صندوق‌های بازنشستگی و خزانه ملی با چالش‌هایی مواجه بود.

مرتضوی این را هم گفت: طبق گزارش مرکز آمار ایران و بانک مرکزی بخشی از چالش‌ها مربوط به رکود اقتصادی دهه 90، بخشی به خاطر دشمنی بیگانگان و قسمتی به خاطر ویروس کرونا بود.

وی همچنین گفت: دولت سیزدهم  زمانی روی کار آمد که با بحران ناترازی در منابع و مصارف و همچنین کسری بودجه مواجه بودیم بگونه‌ای که در بودجه 1400 کسری 450 هزار میلیارد تومان وجود داشت از طرفی دولت قبل تصمیم داشت در پروژه‌های عمرانی کارهایی بکند که برای این زمینه 600 هزار میلیارد تومان اوراق خزانه منتشر کرده بود یعنی زمانی دولت تحویل دولت سیزدهم شد که با کسری 100 هزار هزار میلیارد تومان مواجه بود، اما تلاش شد از این بحران‌ها عبور کند و سال 1400 و 1401 را با کمترین میزان کسری بودجه و از طریق جهاد تولید و صادرات پیش سر بگذارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌تراز تجاری ایران در سال 1401 مثبت بود، صادرات غیرنفتی هم افزایش یافت.

مرتضوی گفت: دولت مصمم شد بودجه 1402 را بر اساس واقعیت به مجلس بدهد که امیدواریم منابع و مصارف قانون بودجه امسال محقق شود.

وی یکی از مشکلات کشور را ناترازی صندوق‌های بازنشستگی عنوان کرد و گفت:‌در حال حاضر صندوق بازنشستگی کشوری با 75 درصد ناترازی مواجه است بر اساس قواعد به میزان هر مستمری و حقوق‌بگیر صندوق‌ها باید 7 نفر ضریب پشتیبانی و بیمه‌پرداز باشد که این عدد در کشور ما به 0.7 درصد یعنی کمتر از یک نفر رسیده است. بنابراین بار سنگینی بر دوش دولت قرار گرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت برای پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری در سال جاری 220 هزار میلیارد تومان کسری برای صندوق‌های بازنشستگی پیش‌بینی کرده که باید این ارقام از محل منابع عمومی پرداخت شود.

به گفته مرتضوی، ضریب پشتیبانی در صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی 4.4 نفر است سایر صندوق‌ها هم به این روال هستند. از طرفی رئیس‌جمهور تأکید دارد مطالبات بازنشستگان باید پرداخت شود.

وی در مورد اینکه چرا ناترازی در صندوق‌ها ایجاد شده است گفت: عمده این مسأله به خاطر تکالیف بدون پشتوانه سال‌های قبل است که در دولت‌ها ایجاد شده و ناترازی صندوق‌ها را تشدید کرده و علمای اقتصاد می‌گویند اگر به همین روش ادامه پیدا کند در افق 1404 ناترازی صندوق‌ها به 804 هزار میلیارد تومان می‌رسد و باید دولت تدبیر کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وقتی اسامی بدهکاران بانکی معرفی شد اولین ابربدهکار به بانک‌ها صندوق تأمین اجتماعی وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و حسب دستور رئیس‌جمهور در یک نوبت 87 هزار میلیارد تومان و در بار دوم 120 هزار میلیارد تومان و در مجموع بیش از 200 هزار میلیارد تومان تا پایان اسفند سال گذشته و ظرف 18 ماه برای پرداخت مطالبات صندوق‌های تأمین اجتماعی و بازنشستگی پرداخت شد.

وی همچنین در زمینه ایجاد اشتغال گفت: اقدامات خوبی برای ایجاد بیش از یک میلیون شغل در کشور صورت گرفته و اعداد و ارقام با کدملی و شماره تلفن در سامانه وجود دارد.

مرتضوی همچنین در زمینه جمعیت بیکار گفت: این مسأله مانند یک جریان آب پشت سدها است که از یک طرف وارد و از یک طرف خارج می‌شود در عین حال در سال گذشته بیش از یک میلیون شغل جدید ایجاد شد و راستی‌آزمایی هم از طرف مرکز آمار ایران و سامانه رصد اشتغال و اسنادی که در مرکز مطالعات تأمین اجتماعی وجود دارد انجام شد.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال گذشته 760 هزار بیمه‌شده اجباری جدید در تأمین اجتماعی داشتیم یعنی کارگران که بر اساس قانون کار با کارفرما قرارداد منعقد می‌کنند تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند.

پایان پیام/

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
پیشنهاد سردبیر