دارایی نجومی صندوق ثروت عربستان

تنها در چند ماه گذشته، صندوق ثروت عربستان با ۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه و شرکت‌هایی که تحت کنترل آن هستند معامله‌ای مهم را برای متحول کردن دنیای گلف انجام داده‌اند.

دارایی نجومی صندوق ثروت عربستان

صندوق ثروت عربستان، یا به انگلیسی "Saudi Arabian Public Investment Fund (PIF)"، یک صندوق سرمایه‌گذاری تأسیس‌شده توسط دولت عربستان سعودی است. این صندوق با هدف توسعه و تنوع بخشی اقتصاد کشور و کاهش وابستگی به نفت تأسیس شده و به عنوان یکی از بزرگترین صندوق‌های ثروت‌سازی دنیا شناخته می‌شود.

اخبار مربوط به صندوق ثروت عربستان سعودی به کرات به گوش می‌خورد. حال این صندوق موفق به جذب ۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه شده است.

تنها در چند ماه گذشته، صندوق ثروت عربستان با ۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه و شرکت‌هایی که تحت کنترل آن هستند، معامله‌ای مهم را برای متحول کردن دنیای گلف انجام داده‌اند، همچنین یک تجارت اجاره هواپیما به ارزش ۳.۶ میلیارد دلار از استاندارد چارترد (STAN.L) دست و پا کرده‌اند. خرید شرکت مخابراتی اسپانیایی Telefonica (TEF.MC) و پیشنهاد جسورانه ۳۰۰ میلیون یورویی برای خدمات کیلیان امباپه، فوق ستاره فوتبال فرانسوی از دیگر اقدامات است.

روش سرمایه‌گذاری پر زرق و برق PIF در مقایسه با سایر صندوق‌های ثروت دولتی متفاوت است. در ضمن، دشوار است که قضاوت کنیم تا چه مدت به هزینه کردن پول نقد در بازارهای جهانی ادامه می‌دهد.

تعصب در خانه

به نقل از رویترز، صندوق‌های دارایی مستقل معمولاً شبیه صندوق بازنشستگی دولتی ۱.۴ تریلیون دلاری نروژ یا سازمان سرمایه‌گذاری ابوظبی هستند که نزدیک به یک تریلیون دلار را مورد معامله قرار می‌دهند. صندوق PIF متفاوت است. این صندوق که در سال ۱۹۷۱ تأسیس شد، در سال ۲۰۱۵ تحت کنترل محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، با هدف کمک به اجرای برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ و در جهت تنوع بخشیدن به اقتصاد وابسته به نفت و ایجاد شغل در بخش خصوصی برای ۳۲ میلیون نفر، بازسازی شد.

یاسر الرمیان، فرماندار PIF، جریان از پیش تعیین شده‌ای از ثروت نفتی را از دولت دریافت نمی‌کند، اما در عوض مجموعه‌ای از دارایی‌های داخلی و بین‌المللی را به وی تحویل داده است. یک‌سوم این صندوق شامل سهام قابل توجهی در شرکت‌های داخلی مانند شرکت مخابراتی عربستان سعودی (۷۰۱۰.SE) به ارزش ۵۱ میلیارد دلار و بانک ملی عربستان سعودی (۱۱۸۰.SE) است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر