«علی پاکدامن» در گفت‌وگو با تیترکوتاه:

رقم قراردادهای شمشیربازی خیلی پایین است /به تجهیزات و سالن شمشیر بازی احتیاج داریم

سابریست المپیکی ایران گفت: متاسفانه واقعا قراردادهای شمشیربازی خیلی پایین است و صحبت از رقم آن واقعا ناراحت کننده است.

رقم قراردادهای شمشیربازی خیلی پایین است /به تجهیزات و سالن شمشیر بازی احتیاج داریم

 گروه ورزشی تیترکوتاه-نسیم شیرازی: «علی پاکدامن» که سال درخشان و البته سختی را پشت سر گذاشته است حالا با قدرت سال ۱۴۰۳ را آغاز کرده است که گواه آن مدال برنز، ارتقای رنکینگ و کسب سهمیه پاریس است. او که به تنهایی از پس مشکلات و حاشیه‌ها برآمد و تمام تمرکز و توانش را روی تمرین‌هایش گذاشته بود دوباره بلیط سفر به المپیک را دریافت کرد تا حالا ماجراجویی‌اش را برای کسب مدال المپیک ادامه دهد.ماجراجویی که این‌بار فقط رفتن به المپیک او را آرام نکرده است و او این‌بار مدال بزرگ‌ترین آوردگاه جهان را می خواهد. مدالی که مدت‌ها است شبانه روز می‌جنگد و از تلاشش دست نمی‌کشد تا به دستش آورد. اولین گفت‌وگوی ورزشی تیترکوتاه در سال جدید را با علی پاکدامن سابریست نام‌آشنا و بااخلاق کشورمان می‌خوانید. علی پاکدامنی که در حال حاضر می‌توان درخشش یک سال گذشته و شروع طوفانی امسالش را فقط به نام خودش نوشت، خودش که تنهایی تمرین کرد، تنهایی صبور ماند و تنهایی بار همه چیز را به دوش کشید تا ما فقط مدال‌هایش را به تماشا بنشینیم.

IMG_20240327_161600_578

 

  • سال جدید را طوفانی شروع کردی، در حالی که سال ۱۴۰۲ با وجود روزهای نه‌چندان دلچسب برای شمشیربازی به خصوص در بازی‌های آسیایی باز هم در چندین رقابت مهم درخشیدی و شگفتی‌ساز شدی.

من سال خیلی خوبی را در ۱۴۰۲ گذراندم و همان‌طور که اشاره کردید توانستم بعد از ۲۴ سال مدال طلای آسیا، مدال جهانی در اسپانیا و همینطور بردن «ژیلاگی» را داشته باشم، مدال بازی‌های آسیایی برای بار دوم، رفتن در جمع هشت نفر گرندپری، گرفتن مدال نقره جام جهانی گرجستان، بردن نفر یک رنکینگ و رسیدن به رنک پنج دنیا  در سال ۱۴۰۲ مهم‌ترین دستاوردهایم بود که می‌توانم بگویم برای من سال خیلی خوبی بود و خوشحالم که سال ۱۴۰۳ را هم با مدال شروع کردم و انشاا... که این مدال‌آوری‌ها ادامه داشته باشد و همیشه تلاشم هم بر رقم زدن اتفاق‌های خوب بوده و خواهد بود.

  • سال پرفراز و نشیبی را هم گذراندی و گرفتن این مدال‌ها سختی‌های بسیاری پشت آن نهان شده است.

بالاخره فراز و نشیب در ورزش حرفه‌ای خیلی طبیعی است به خصوص در رشته ما که هر ماه مسابقه داریم و حالا هم که نزدیک المپیک می‌شویم رقابت خیلی سخت‌‌تر هم شده است چون همه حریفان ما آماده برای المپیک آماده می‌شوند و هر چقدر آماده‌تر باشند قوی‌تر و سرسخت‌تر می‌شوند و بیشتر تمرین و تلاش می‌کنند و این مسیر سخت قهرمانی ادامه دارد.

  • مربی فرانسوی چقدر کمک‌دهنده‌ی مسیر تا اینجا بوده است؟ البته برای بیشتر مسابقات تنهایی تمرین داشتی.

مربی فرانسوی واقعا مربی خیلی خوب و بزرگی است و ما تمرینات خیلی خوبی را در اردوی قبل از مسابقات گرجستان داشتیم و خب بله من قبل از این مسابقات خودم تهران تمرین می‌کردم و هنوز با یکدیگر کار و تمرین انفرادی را شروع نکردیم ولی در کل در اردوهایی که حضور داشتند و من هم بودم همیشه گفتم محل تمرین برای آماده شدن خیلی خوب بوده است چون یک کمپ تمرینی خیلی خوب را در اختیار دارند  و من هم توانستم قبل از مسابقات گرجستان و قبل از مسابقات گرندپریکس در کمپ او حضور پیدا و تمرین کنم.

  • تنهایی تمرین کردن و بار مربی‌گری در یک سال گذشته و حتی همین الان سنگین نبود؟ می‌شود گفت که مدال‌ها را در حقیقت بدون مربی کسب کردی.

این دو مدالی که خدا توفیق داد و توانستم بگیرم بدون مربی بود و من فقط در اردوهای کریستین شرکت کردم که البته واقعا اردوها بدون تاثیر نبود ولی در عمل انفرادی و خودم بودم، مسعود فتوحی هم کنارم بود و کمکم کرد ولی می‌شود گفت علی پاکدامن شمشیربازی بود که خودش به تنهایی هم مربیگری خودش را انجام داد، هم خودش را حفظ و جمع و جور کرد و هم سرباز بود.  حالا به امید خدا از هفته دیگر تمرینات ما با کریس شروع می‌شود و امیدوارم که بتوانیم با او کار کنیم و روزهای خوب و بهتری را رقم بزنیم.

  • برای سکوی المپیک به چه امکاناتی نیاز هست؟

 اجازه بدهید نزدیک المپیک در خصوص این رقابت صحبت کنیم چون من قبل از المپیک سه مسابقه دیگر هم دارم و فعلا تمام تمرکزم را روی مسابقات سئول کره گذاشته‌ام.

  • از وضعیت اردوها و اعزام‌ها راضی هستی؟

وضعیت اعزام و اردوها عالی است و خدا را شکر هیچ مشکلی نیست و راضی کننده بوده است و ما تا المپیک پاریس هم سه رویداد گرندپریکس سئول ،جام جهانی مادرید و قهرمانی آسیا کویت را داریم .

  • توقع کسب مدال المپیک بار روی دوش ورزشکار گذاشتن است، ولی به تاریخ‌سازی فکر می‌کنی؟

واقعا نباید بار روی شانه‌های ورزشکار بگذاریم و باید بستری فراهم شود که ورزشکار بتواند بهترین عملکرد خودش را داشته باشد، با این حال امیدوارم که بتوانم لیاقت و توانایی این را داشته باشم تا برای کشور عزیزم تاریخ‌سازی کنم.

  • یکی از دغدغه‌های ورزشکاران قهرمان تمرین بدون دغدغه مالی است، قراردادهای شمشیربازی بسیار پایین بود، اوضاع بهتر شده است؟

متاسفانه واقعا قراردادهای شمشیربازی خیلی پایین است و صحبت از رقم آن واقعا ناراحت کننده است.من به عنوان کاپیتان، عضو تیم ملی و حتی ورزشکار المپیکی رقم پایینی دریافت می کنم.

  • تجهیزات این رشته به روز شده و کافی است؟

تجهیزات در فدراسیون هست ولی واقعا کم است و ما نیاز به تجهیزات داریم، به طور مثال حتی در تهران با این‌که پایتخت و قلب ایران است ولی ما سالن شمشیربازی نداریم و نیاز است تا هیئت شمشیربازی تهران سالن مجهز و اختصاصی داشته باشد و این سالن اختصاصی در تمام استان‌های ایران هم در اختیار شمشیربازان قرار بگیرد.

  • فوتبالی و استقلالی هم هستی، پیامی برای هواداران پرسپولیس و استقلال داری؟

بله استقلالی بودنم دیگر مشخص است و ابتدا برای پرسپولیسی‌ها آرزوی موفقیت می‌کنم و همیشه برای‌شان احترام قائل بودم ولی خب استقلال هم خدا را شکر که الان صدر جدول است و امیدوارم که جواد نکونام بتواند کاپ قهرمانی را به دستان حسین حسینی  بدهد و ما هم از تماشای این قهرمانی لذت ببریم.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها