نگاهی به تحولات جدید در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان

نگاهی به تحولات جدید در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان

شرکت نمایشگاه اصفهان طی سال‌های فعالیت خود به مرور از زیرساخت‌های سخت‌افزاری و رقابتی مطلوبی برخوردار شده است و حال این مجموعه در نظر دارد تا همسو با توسعه فیزیکی و تکمیل فازهای تعریف شده، براساس طرح‌ها و استراتژی‌های جدیدی که در دستور کار دارد، بهره وری این زیرساخت‌ها را به حداکثر برساند.

یک سال از مدیریت احمدرضا طحانیان بر شرکت نمایشگاه‌ بین‌المللی اصفهان می‌گذرد، او که در کارنامه خود مسئولیت‌هایی از جمله عضویت هیات علمی دانشگاه ضمن مدیریت مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان، ریاست کارگروه ITS حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، مدیرعاملی شرکت نیک‌اندیش و مدیرعاملی شرکت مترو منطقه اصفهان را دارد، حالا چند ماهی است که سکان دار اداره استانداردترین سایت نمایشگاهی کشور شده و به نظر می‌رسد سخت متعهد است که براساس نیازهای موجود، این مجموعه را به سوی چابکی و کارآمدی هرچه بیشتر سوق دهد.

 

شرکت نمایشگاه اصفهان طی سال‌های فعالیت خود به مرور از زیرساخت‌های سخت‌افزاری و رقابتی مطلوبی برخوردار شده است و حال این مجموعه در نظر دارد تا همسو با توسعه فیزیکی و تکمیل فازهای تعریف شده، براساس طرح‌ها و استراتژی‌های جدیدی که در دستور کار دارد، بهره وری این زیرساخت‌ها را به حداکثر برساند. طی این گفت و گو در نظر داریم از کیفیت اجرایی این تحولات جدید مطلع شویم و بدانیم در مدرن ترین سایت نمایشگاهی کشور که عمدتا محل رفت و آمد کسب و کارها است، چه می‌گذرد.

• نمایشگاه اصفهان در آستانه ورود به چهارمین دهه فعالیت است؛ پس از انتقال سایت نمایشگاهی به مکان فعلی و به‌رغم دشواری‌هایی نظیر همه‌گیری کرونا و نوسانات قیمت ارز، تکانه های مدیریتی در شرکت، بخش‌هایی از سایت جدید به مرور مورد بهره‌برداری قرار گرفته است اما تا آن‌جا که می‌دانیم این تمام ظرفیت‌های این مجموعه نیست. با توجه به تحولات مدیریتی که صورت گرفته است، برنامه‌های شما برای به حداکثر رساندن بهره‌وری این مجموعه چیست؟

با در نظر گرفتن سیر تحولات سریع در صنعت و کسب و کارها بطور عام و به تبع آن صنعت نمایشگاهی بطور خاص لازم بود در حوزه تدوین و بروز رسانی راهبردها و اهداف کلان راهبردی در شرکت نمایشگاه‌ اصفهان تجدید نظر شود در این راستا به تازگی با مطالعات وسیعی در خصوص ترندهای جهانی و الگوهای بین المللی، و بهره مندی از اتاق فکر متشکل از خبرگان صنعت نمایشگاهی در سطح ملی، سند استراتژی جدیدی را تدوین و اجرای آن را آغاز کرده‌ایم که قادر است اصفهان را به عنوان یک هاب منطقه‌ای مطلوب و موثر و رویداد محور در سطح کشور مطرح کند.

مأموریت ما بر اساس این سند ایجاد بستر و زمینه لازم برای تبادل ایده‌ها، نظرها و برندها، آشنایی بازدیدکنندگان با کالاها، خدمات و تکنولوژی‌های ممالک مختلف، گسترش مبادلات تجاری، جلب سرمایه گذاری و بستر سازی جهت تبادل تجربیات اقتصادی و اجتماعی، محصولات گوناگون در حوزه های مختلف کسب و کار و رشد و توسعه اقتصادی کشور بویژه استان اصفهان با استفاده از نیروهای مجرب و شیوه‌های نوین و خلاقانه است. تحقق مطلوب این مأموریت از طریق سیاست‌گذاری‌های اجرایی که در دستور کار قرار گرفته است، نمایشگاه اصفهان را براساس ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد، به یک قطب رویدادی موثر مبدل خواهد کرد. در این راستا نمایشگاه اصفهان تالار باشکوه افتخارات و دستاوردهای بخش خصوصی در فلات مرکزی ایران خواهد بود و تلاش خواهیم کرد با تمرکز بر همین اهداف و مأموریت‌ها تمامی ظرفیت‌های بالقوه و مغفول مانده این مجموعه را علی‌رغم پاره‌ای از ناملایمات موجود به فعلیت برسانیم. همچنین در چشم‌اندازی که قرار است مجموعه شرکت نمایشگاه به سوی آن گام بردارد این شرکت یک پل ارتباطی تمام عیار برای توسعه شبکه‌های تولید، تجارت و صادرات با سازماندهی نمایشگاه‌ها، رویدادها و همایش های‌داخلی و بین المللی خواهد بود که از مجرای فعالیت به عنوان یک بنگاه اقتصادی توسعه‌ای، تمرکز بر ذینعان، بهبود عملکردهای ارتباطی و نرم‌افزاری به جای تمرکز صرف بر توان فیزیکی و سخت افزاری، اهمیت و الویت به مشتریان، گسترش ابزارها، برون‌گرایی و نگاه به صادرات این امر را محقق خواهد کرد.

• همسو با برنامه ریزی های جدید و تدوین سند چشم انداز ۱۴۰۴ که کلیات آن را تشریح کردید، در ده ماه اخیر، شاهد تکمیل بخشهای باقیمانده از فاز یک بوده ایم، به طور مثال انتقال سازه های کروی شکل، آسفالت جاده ها و یا خط کشی پارکینگ بازدیدکنندگان؛ در بخش عمرانی چه پروژه هایی تا پایان سال تعریف شده و چند درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؟

اگرچه فاز نخست پروژه نمایشگاه اصفهان برای استفاده کسب و کارها و مردم به بهره‌برداری رسیده است اما برنامه‌های عمرانی و توسعه این پروژه هنوز متوقف نشده و با سرعت بسیار جهت بهبود بسترهای خدماتی به مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان تداوم دارد. طی ده ماه گذشته تا کنون 23300 مترخط کشی پارکینگ انجام شده، آسفالت جاده های بارانداز و بازسازی 4500 مترمربع به بهره‌برداری رسیده، مرکز تجارت و بازاریابی به متراژ 9200 مترمربع بازطراحی شده و بازتعریف کاربری‌های آن پایان یافته و دو سازه کروی از محل برگزاری قبلی به جهت تامین رفاه حال بازدیدکنندگان محترم و با کاربری خدمات رسانی منتقل شده است. همچنین احداث جاده دسترسی به مخازن به زیرساخت 9500 مترمربع انجام شده و پایه‌های روشنایی در دست نصب است و پارکینگ های غربی نیز به مساحت 11400 مترمربع با ظرفیت 360 خودرو زیرسازی انجام و آماده آسفالت است. البته این‌ موارد براساس پرسش طرح شده تنها مربوط به تحولات عمرانی پروژه نمایشگاه است و همانگونه که اشاره کردم تحولات راهبردی نیز در دستور کار است که آثار آن در بلندمدت برای رسانه‌ها و مردم اصفهان ملموس خواهد بود.

با توجه به توضیحاتی که درباره رویکردهای جدید شرکت نمایشگاه‌های اصفهان، برای به حداکثر رساندن ظرفیت‌ها ارائه کردید، باید شاهد چه تغییراتی در فرایندهای اجرایی نمایشگاه‌ها در سال جدید باشیم؟

از آن‌جا که نمایشگاه در پیوند نزدیک با بخش‌های تولیدی و خدماتی است، ریسک‌ها و بحران‌های این فضاها برای ما ملموس است و می‌کوشیم از طریق فراهم آوردن بسترهای مناسب به تاب‌آوری کسب و کارها در این فضا کمک کنیم. نمایشگاه تسهیل‌گر ارتباطات میان صنعت و بازار، بسترساز امر صادرات و توسعه دهنده امکان سرمایه گذاری است و ما تلاش داریم با جلب هرچه بیشتر مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های مختلف به عنوان ایوان دستاوردهای بخش خصوصی عمل کنیم که از چشم‌انداز آن افق‌های پیشرفت کشور قابل مشاهده است.

همچنین وجود سایت نمایشگاهی در این سطح به یقین یک فرصت طلایی به شمار می‌رود که مدیران استان می‌توانند در همکاری نزدیک با این مجموعه از مواهب آن برای پیشبرد برنامه‌های خود در استان بهره‌مند شوند. در حال حاضر اصفهان صاحب یکی از مدرن ترین و با کیفیت‌ترین سالن‌های نمایشگاهی کشور است که نه تنها برای میزبانی نمایشگاه‌های بزرگ و بین‌المللی کاربرد دارد بلکه با توجه به امکانات، زیرساخت‌ها و تجربیات ارزشمند نیروی انسانی، این مجموعه قادر است میزبانی انواع رویدادهای شهری را عهده‌دار شود. استانداردهای بالای برگزاری رویدادهای نمایشگاهی و انواع چک لیست‌ها و جزئیاتی که باید برای چنین رویدادی مد نظر قرار گرفته شود، امروز این امکان را شرکت نمایشگاه فراهم کرده است که از یک برگزارکننده صرف نمایشگاه به یک برگزارکننده تمام عیار «رویداد» مبدل شویم و به زودی میزبانی رویدادهای عمده شهری و استانی را عهده‌دار باشیم.

• تغییرات سریع در دنیای امروز، شرایط را به سمتی برده که عمر تکنولوژی‌ها، متدولوژی‌ها و ابزارها، کوتاه‌تر از هر زمان دیگری شده؛ روزگاری نمایشگاه‌ها، شاید مهم ترین و کلیدی‌ترین ابزارهای بازاریابی میدانی در دنیا بودند، به مرور سایر روش‌ها و ابزارها نیز سهم گرفتند و رقیب جدی شدند اما پدیده کرونا به این تغییرات سرعت زیادی داد و پارادایم جدید رقم خورد. نمایشگاه اصفهان در بازار رقابتی پیشرو، برای مشتریان خود، چه ارزش‌های کلیدی و غیرقابل جایگزینی دارد؟

برگزاری نمایشگاه ها مسیری است که دست کم امکان برطرف کردن یکی از این موانع اصلی در رابطه با بازاریابی یعنی برقراری ارتباط مستقیم میان عرضه کنندگان و متقاضیان کالا و خدمات را فراهم می کند اما اشاره شما در مورد شتاب تحولات دنیای جدید درست است و ما باید بتوانیم بستر مناسب را برای مجریان مشارکت‌کنندگان فراهم کنیم.

شرکت نمایشگاه به جهت ماهیتی که در ارتباط نزدیک با بخش‌های مختلف اقتصادی دارد، معمولا با فاصله نزدیکی از آخرین تحولات و ترندهای جهانی مطلع می‌شود و باتوجه به زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که همواره یکی از مزیت‌های این مجموعه بوده است، می‌کوشیم از فعل و انفعالات جدید دنیای تکنولوژی و ابزارهای نوین از یک سو و تحولات راهبردی و مدیریتی از سوی دیگر غافل نشویم.

تا کنون نیز با بهره‌برداری از پتانسیل جوانان و کسب و کارهای نوپا از یک سو و اعتبار و تجربه صنایع بزرگ از سوی دیگر به کارآمدی و روزآمدی مجموعه اهتمام بسیار داشته‌ایم. به علاوه این شرکت با توجه به دارا بودن سهامداران کلیدی نظیر شهرداری و اتاق بازرگانی از امکانات مناسبی جهت پیشبرد اهداف خود و تطبیق آن با دستاوردهای روز برخوردار است.

ظرفیت‌هایی نظیر خواهرخواندگی با شهرهای مهم جهان و ارتباط با کشورهای هدف صادراتی برای مجموعه نمایشگاه اصفهان فرصتی را فراهم می‌آورد که از طریق رایزنی و حتی میزبانی نمایندگان، صنعت‌گران و تولیدکنندگان این کشورها مسیر را برای ارتقا و بهبود کیفیت خدمات خود و کمک به توسعه فعالیت ذینفعان، به ویژه شرکت‌های نمایشگاهی و مشارکت‌کنندگان هموار سازیم.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها