تیتر کوتاه گزارش می‌دهد؛ زیر سقف لیگ برتر چه خبر است؟

نمایش امیدوارکننده تیم‌های ارزان‌قیمت فوتبال ایران

تیم‌های ارزان لیگ برتر فوتبال ایران که کم‌تر از سقف خرج کرده‌اند نمایش نسبتا قابل قبولی در لیگ بیست‌وسوم داشته‌اند اما برای قضاوت دقیق‌تر باید دیدارهای بیش‌تری از آن‌ها تماشا کرد.

نمایش امیدوارکننده تیم‌های ارزان‌قیمت فوتبال ایران

به گزارش تیترکوتاه، بیست و سومین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال با یک قانون جدید آغاز شد. در اوایل خردادماه امسال مشخص شد که باشگاه‌ها برای کنترل قراردادهای مالی باید سقف بودجه یک فصل خود را مشخص کنند. در واقع، بر اساس ابلاغیه سازمان لیگ، باشگاه‌ها موظف شدند که بودجه پیشنهادی‌شان را که به امضای مدیرعامل، خزانه‌دار، اعضای هیات مدیره و رییس مجمع رسیده و در چارچوب دستورالعمل سقف بودجه مجاز به سازمان لیگ ارائه کنند که پس از آن، قراردادهای مدیران، بازیکنان، کادر فنی و تدارکات را بر همین اساس به سازمان لیگ ارائه کنند.

این سقف بودجه به صورت معمول 250 میلیارد تومان اعلام شد که آپشن‌هایی مانند حضور بین 4 تیم برتر فصل گذشته، اخذ مجوز حرفه ای و درآمد از پنجره‌های نقل و انتقالاتی آن را تا 350 میلیارد تومان افزایش می‌داد و مخالف و موافقان زیادی داشت.

در کنار افرادی که معتقد بودند این ابلاغیه موجب می‌شود تا باشگاه‌ها به صورت تقریبا یکسان برای یک فصل به رقابت بپردازند، برخی هم اعتراض داشتند که باشگاه‌های متمول می‌توانند به جای رقم واقعی قراردادها با خرید خودرو یا مسکن و مواردی از این قبیل برای اضافه کردن به دستمزد بازیکنان می‌توانند سقف قرارداد را دور بزنند.

مس رفسنجان، گل‌گهر سیرجان، فولاد خوزستان، پرسپولیس تهران، سپاهان اصفهان، استقلال تهران و تراکتور تبریز باشگاه‌هایی هستند که بالاتر از 250 میلیارد تومان هزینه کردند. همچنین باشگاه‌های نساجی مازندران، ذوب آهن اصفهان، ملوان بندرانزلی، صنعت نفت آبادان، آلومینیوم اراک، شمس آذر قزوین، استقلال خوزستان، هوادار و پیکان تهران هم کمتر از 250 میلیارد تومان برای این فصل بودجه خواهند داشت.

در این گزارش می‎‌خواهیم با گذشت 4 هفته از مسابقات لیگ برتر فوتبال و وقفه‌ای که به دلیل عدم اعلام برنامه ادامه مسابقات وجود دارد، عملکرد باشگاه‌هایی که کمتر از سقف مجاز بودجه‌شان را تصویب کرده‌اند، بررسی کنیم:

آلومینیوم اراک - 157 میلیارد تومان

بهترین عملکرد ممکن با یکی از کمترین بودجه‌های این فصل. تیم اراکی پس از جدایی سید مهدی رحمتی همچنان شگفتی‌ساز لیگ برتر است. آن‌‌ها با حضور سید مجتبی حسینی به 3 پیروزی و یک شکست دست پیدا کرده اند. آن‌ها پس از شکست مقابل پرسپولیس در هفته نخست، برابر استقلال خوزستان، هوادار و شمس آذر قزوین به پیروزی دست پیدا کرده و اکنون با 9 امتیاز در رده چهارم ایستاده‌اند.

نساجی مازندران - 223 میلیارد تومان

قرمزهای قائمشهر نزدیک‌ترین تیم این لیست به سقف بودجه هستند و با سرمربیگری رحمتی عملکرد بدی هم نداشته‌اند. یکی از نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا به یک برد، دو تساوی و یک شکست دست یافته است. تیم رده هفتمی پس از تساوی مقابل پیکان و مس رفسنجان، برابر گل گهر شکست خورد و سپس مقابل صنعت نفت اولین پیروزی فصل را با نتیجه 3-1 جشن گرفت.

هوادار تهران - 104 میلیارد تومان

تیم تهرانی با هدایت محمود فکری نسبت به بودجه‌ای که داشته نتایج خوبی به دست آورده است و در رده هشتم ایستاده است. کم‌هزینه‌تر از هوادار امسال فقط باشگاه پیکان بوده  و فکری در بازگشت به لیگ برتر عملکرد نسبتا قابل قبولی داشته است. آن‌ها در شاگردان او هفته اول با مس رفسنجان به تساوی رسیدند، در هفته دوم شمس آذر را در بازی خارج از خانه شکست دادند و پیش از تساوی مقابل ذوب آهن، با نتیجه 2-1 از آلومینیوم شکست خوردند.

ذوب آهن اصفهان - 210 میلیارد تومان 

سبزپوشان هم نزدیک به سقف بودجه هزینه داشته‌اند و عملکرد نسبتا مطلوبی به جای گذاشته‌اند. تیم تحت هدایت محمد ربیعی هم مانند 2 تیم فوق پنج امتیاز به دست آورده است. ذوب آهن در هفته اول ملوان را شکست داد، در دربی اصفهان برابر سپاهان باخت و در دو بازی مقابل پرسپولیس و هوادار به تساوی رسید. با توجه به رقابت سختی که آن‌ها مقابل دو حریف مدعی داشتند، کسب یک امتیاز چندان شگفت‌انگیز نیست اما تساوی با پرسپولیس در آزادی بیشتر به سود رقبای سرخپوشان بود تا به نفع ذوب آهن.

ملوان بندرانزلی - 180 میلیارد تومان

نسبت به سایر تیم‌های نامبرده در این گزارش این تیم رقابت سختی داشته است. آن‌ها در هفته اول در خانه به ذوب آهن باختند، در گام بعدی علی‌رغه به نمایش گذاشتن یک بازی خوب مقابل استقلال هم طعم تلخ شکست را چشیدند اما سرانجام در هفته سوم با نتیجه باورنکردنی 4-0 فولاد را در انزلی شکست داده و در خانه گل گهر هم به تساوی یک بر یک رسیدند. عملکرد مثبت تیم تحت هدایت مهدی تارتار نشان می‌دهد که روزهای نویدبخشی  انتظار هواداران این تیم را می‌کشد.

صنعت نفت آبادان - 150 میلیارد تومان

شاگردان عبدالله ویسی فصل جدید را با باخت 3-0 مقابل استقلال شروع کردند اما فولاد را شکست دادند تا ناکامی هفته اول را به دست فراموشی بسپارند. برزیل ایران در هفته سوم مقابل پیکان به تساوی رسید اما در هفته چهارم در خانه نساجی 3-1 شکست خورد تا با کسب 4 امتیاز رده یازدهم جدول را در اختیار داشته باشد.

پیکان تهران - 85 میلیارد تومان

رسول خطیبی به عنوان سرمربی این فصل پیکان هنوز طعم پیروزی را نچشیده است. تیم او مقابل پیکان، گل گهر و صنعت نفت به تساوی رسید و در هفته چهارم هم 3-1 برابر سپاهان شکست خورد. کم هزینه‌ترین تیم لیگ تفاضل گل 2- را ثبت کرده و مطمئنا کار سختی در ادامه لیگ هم پیش رو خواهد داشت. البته آن‌ها با همین شرایط بالاتر از مس رفسنجان قرار دارند اما مطمئنا این تیم متمول در ادامه فصل در اینجای جدول حضور نخواهد داشت. چیزی که درباره خودروسازان می‌توان به آن اشاره کرد عملکرد قابل قبول‌شان بوده است. پیکان در هر چهار بازی تیم شایسته‌ای بود و نسبت به رقبایش چیزی کم‌تر نداشت. این تیم جوان در جدال با نساجی و صنعت نفت تا اواخر بازی با یک یک گل پیش بود اما نهایتا به تساوی رضایت داد.

شمس آذر قزوین - 120 میلیارد تومان

تیم تازه وارد لیگ برتر با مربیگری سعید دقیقی در رده چهاردهم حضور دارد. البته آن‌ها با حکم کمیته انضباطی با احتساب 3 امتیاز منفی لیگ را شروع کردند. پس از تساوی با استقلال خوزستان و شکست مقابل هوادار، آن‌ها با نتیجه شگفت انگیز 3-0 مس را شکست دادند و در هفته چهارم هم 2-0 نتیجه را به آلومینیوم واگذار کردند. شمس آذر هم علی‌رغم اولین حضور در لیگ برتر، عملکردی فراتر از حد انتظار داشته است.

استقلال خوزستان - 100 میلیارد تومان

آبی‌‎‌ها در بازگشت به لیگ برتر عملکرد قابل تحسینی نداشته‌اند. سیروس پورموسوی و شاگردانش تا پایان هفته چهارم تنها یک امتیاز کسب کرده‌اند که آن هم حاصل تساوی 1-1 هفته اول برابر شمس آذر قزوین است. آن‌ها با یک امتیاز در رده پانزدهم جدول ایستاده‌اند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها