وقتی باید با قهرمانی کافا و شانس دیدن ستاره‌ها در تیم‌های سعودی خوش باشیم

تاجِ تحقیر بر سر فوتبال ایران

رئیس فدراسیون فوتبال در اظهارنظری تحقیرآمیز اعلام کرده که مردم ما این شانس را دارند که ستاره‌های بزرگ فوتبال را با لباس تیم‌های عربستانی در ایران ببینند!

تاجِ تحقیر بر سر فوتبال ایران

 به گزارش تیترکوتاه، همزمان با اینکه ما با وضع قوانین عجیب مثل ممنوعیت عقد قرارداد دلاری با بازیکنان و مربیان داخلی امکان حضور چهره‌های مطرح خارجی در فوتبال‌مان را به کمترین میزان ممکن می‌رسانیم، هر روز اخبار جدیدی درباره حضور ستاره‌های بزرگ دنیا در لیگ عربستان منتشر می‌شود.

اینجا خبر می رسد که سیلوای برزیلی که احتمالا در برزیل هم چندان شناخته شده نیست برای استقلال نوتیس فسخ فرستاده یا گولسیانی که همین تازگی‌ها توانسته به تیم ملی گرجستان دعوت شود تا روی نیمکتش بنشیند، حاضر به عقد قرارداد ریالی با پرسپولیس نیست و نوای جدایی سر داده است. آن طرف اما بعد از رونالدو، بنزما، کولیبالی، کانته و ... صحبت از نیمار، لوکاکو و همین مهدی طارمی خودمان است!

این مسیر را البته دیگر کشورهای آسیایی هم رفته‌اند؛ بزرگانی مثل باتیستوتا، مارسل دسایی، گواردیولا، برادران دی بوئر، رائول و ژاوی سر از لیگ قطر در آوردند، فرناندو تورس، داوید ویا، پودولسکی و اینیستا ستاره‌هایی بودند که در لیگ ژاپن بازی کردند و چهره‌های سرشناسی مثل آنلکا، دروگبا، توز، هالک، لاوتزی، پاتو، اسکار و... در لیگ چین حضور یافتند.

حالا در شرایطی که هواداران فوتبال ما اخبار حضور بزرگان دنیا در لیگ‌های آسیایی را رصد می‌کنند و حسرت نماندن بازیکنان درجه دویی مثل لوکادیای هلندی یا مامه تیام سنگالی در لیگ خودمان را می‌خورند، جناب آقای مهدی تاج که با حواشی زیاد دوباره به ریاست فدراسیون فوتبال رسید، در تازه‌ترین اظهاراتش جملاتی را به کار برده که بیشتر افسوس بخوریم.

رئیس فدراسیون که با وعده آوردن VAR و گرفتن پول‌های بلوکه شده تیم‌های ملی و باشگاهی به قدرت رسید و تا امروز هیچ خبری هم از تحقق وعده‌هایش نشده است، گفته: ان‌شاءالله اگر هفته آینده با فدراسیون عربستان تفاهم‌نامه را امضا کنیم که این قطعی است، در تفاهم‌نامه دیده شده است که بازی مقابل نمایندگان این کشور در تهران و عربستان برگزار شود. کشور عربستان سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده و بازیکنان معروف و گرانقیمت را جذب کرده است. شاید خیلی از مردم ما دوست داشته باشند تا این بازیکنان را ببینند»

بله، طرفداران فوتبال در ایران باید به خاطر این خبر، ممنون مدیران فدراسیون فوتبال باشند. چه چیزی بهتر از این که وقتی خودمان نمی‌توانیم ستاره‌ها را جذب کنیم، شرایطش را فراهم کنیم که مردم با یک تیر، دو نشان بزنند و با پرداخت پول بلیت و حضور در ورزشگاه‌های فرسوده و بی امکانات، هم یک بازی فوتبال ببینند و هم سوپراستارها را در لباس تیم‌‌های آسیایی!

شاید فکر کنید که تصمیم‌گیران در اقدامی عاقلانه با افزایش بودجه نمایندگان ایران در آسیا کمک کنند که آنها هم با جذب خارجی‌های با کیفیت برای تقابل با تیم‌های قدرتمند آسیایی تقویت شوند اما آقای تاج یک خبر خوش دیگر هم دارد: «درخواست‌هایی این باشگاه‌ها داشتند که موافقت کردیم، اما اینکه افزایش چشمگیری در بحث مالی داشته باشیم، نبود. تسهیلات دیگری فراهم کردیم که ان‌شالله روی آن کار بشود.»

تاج که در تجارت آهن و فولاد هم دستی دارد، در توجیه این تصمیم گفته: «ما امسال خیلی مصر هستیم که فیرپلی مالی انجام شود. خیلی بد است که چهار باشگاه ۶۰ درصد هزینه لیگ را داشته باشند و سایر باشگاه‌ها ۴۰ درصد هزینه را. دیگر معلوم است و باید بپذیریم چه تیم‌هایی اول تا چهارم می‌شوند. باید یک ذره رعایت شود.»

باید گفت عربستانی‌ها خوش‌شانس هستند که امثال تاج آنجا مسئولیت ندارند وگرنه احتمالا می‌گفتند چه معنی دارد الهلال و الاتحاد و النصر این همه هزینه کنند و ستاره بخرند و معمولا هم قهرمان شوند و بقیه تیم‌ها نتوانند! واقعا چرا باید در کشورها همیشه برخی باشگاه‌ها بیشتر هزینه کنند و بیشتر قهرمان شوند؟ بایرن مونیخ تا کی نمی‌خواهد رعایت کند؟ چه معنی دارد قهرمانی لالیگا همیشه به بارسا، رئال یا اتلتیکو برسد؟ چرا باید منچسترسیتی بیشتر از بقیه تیم‌های لیگ برتر انگلیس هزینه و در پنج فصل اخیر چهار قهرمانی کسب کند؟

صحبت‌های کارشناسی و افتخاراتی که ما در دوره تاج به دست آوردیم به همین چیزها ختم نمی‌شود. ایشان همزمان با انتقادهای گسترده از حضور تیم ملی با همه ستاره‌هایش در جام کم‌اهمیت کافا گفته‌اند: «حدود ۱۶ سال بود که در یک تورنمنت قهرمان نشده بودیم. همین که قهرمان کافا شدیم مهم است.»

بله، باید خدا را شکر کنیم که اگر به لطف مدیران کارآمدی که در راس کار هستند، عرضه قهرمانی در جام ملت‌ها یا لیگ قهرمانان آسیا را نداریم، می توانیم بابت قهرمانی در کافا بعد از شکست دادن ابرقدرتهایی مثل افغانستان، قرقیزستان و ازبکستان شاد شویم و بگوییم مهم است. حالا بماند که آخرین قهرمانی‌مان در فوتبال هم مربوط به بازی‌های آسیایی است که چندان از اهمیت بالایی برخوردار نیست و اگر بخواهیم آخرین قهرمانی در جام ملت‌ها یا لیگ قهرمانان را ملاک قرار دهیم، کاملا ناامید خواهیم شد!

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها