تیتر کوتاه گزارش می دهد:

گزارش لحظه ای استیضاح وزیر صمت / خداحافظی فاطمی امین با صندلی وزارت

گزارش لحظه ای استیضاح وزیر صمت / خداحافظی فاطمی امین با صندلی وزارت

ساعاتی پیش جلسه علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد و بررسی تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستورکار قرار گرفت.

صبح امروز جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

بررسی تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از دستورکارهای  این جلسه است.

گزارش لحظه ای از بررسی طرح استیضاح وزیر صمت در مجلس را در ادامه مطالعه خواهید کرد.

۱۴:۳۲ - فاطمی امین از وزارت صمت رفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت موافقت کردند.

۱۴:۳۰ - با پایان رای‌گیری شماره آرای نمایندگان آغاز شد

آغاز-شمارش-آرا

۱۴:۲۵ - آغاز رای گیری برای استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت

۱۴:۱۰ - وزیر صمت: بنده هم به قیمت خودرو منتقد هستم

فاطمی‌امین در جلسه بعد از ظهر استیضاحش گفت: کل صنایع بورسی، ۱۲.۸ درصد رشد داشته‌اند که از سال ۱۳۹۶ بی‌نظیر است. وقتی می‌گوییم رشد اقتصادی، تورم از آن خارج می‌شود. بنده نباید پاسخگوی تسهیلات بانکی باشم. بنده به عنوان وزیر یک تندر ۹۰ مدل ۸۹ دارم و من هم منتقد صنعت و قیمت خودرو هستم. یک قیمت کارخانه داریم و یک قیمت بازار و قیمت بازار چون تولید چهار سال افت کرده بود با قیمت کارخانه تفاوتی ایجاد شد.

۱۴:۰۰ - تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودرو به جیب چه کسی می رود؟

حاجی دلیگانی، نماینده موافق استیضاح در سخنان خود گفت: دیگر نمی توانم جواب مردم را بدهم. حتی دیگر نمی‌توانیم اقوام درجه یک خودمان را توجیه کنیم. مردم می‌گویند شورای رقابت و وزارت صمت با هم هستند. آقای وزیر تفاوت مبلغ ماشین ها بین قیمت کارخانه و کشف قیمت در بورس کالا به جیب چه کسی میرود اگر قبول دارید قیمت فلان ماشین ۸۰۰ میلیون است و بردید در بورس کالا و ۲ میلیارد فروختید مازاد آن به جیب چه کسی میرود.

۱۳:۵۶ - جو مجلس متشنج شد

زمانی که سیاهکلی از امار مخالفت ۸۴ درصدی مردم از عملکرد وزیر صمت سخن گفت طرفداران وزیر فضا را متشنج کردند.

۱۳:۴۰ - دولت باید تصدی گری را متوقف کند

سیاهکلی، نماینده موافق استیضاح وزیر صمت در سخنان خود گفت: دشمن تمام همت خود را صرف ناکارآمدی نظام کرده است و نظام باید مانند دیگر نقشه های دشمن این نقشه را نیز نقش برآب کند. انتظار داریم که شایسته‌گزینی در کشور حکم‌فرما شود. مجلس باید طرحی بیاورد تا کشور از شر اندرونی ها و گروهک‌های بی‌نام و نشان نجات دهد.

وی افزود: دولت باید تصدی گری را متوقف کند. وزیر می‌گوید خودروسازی در کشور به صرفه نیست. من در جواب می‌گویم: چرا باید سهام دولت را واگذار کنید؟ شما باید مدیریت را واگذار کنید؟ چرا به حرف دلسوزان گوش نمی‌دهید؟ علی‌رغم نظر کارشناسان خودرو به بورس رفت و بلایی به سر صنعت خودرو آورد که پراید دست‌نیافتنی شد. چرا در سال مهار تورم خودرو گران شد؟ مخاطب فرمان رهبری چه کسی است؟ شما به جای عمل‌گرایی، اقدام به دست‌کاری آمار کرده‌اید.

۱۳:۳۰ - میز و صندلی وزارت آنقدر ارزش ندارد که بخاطرش تهمت بزنید

 آزادی‌خواه در ادامه بررسی استیضاح وزیر صمت در نوبت دوم صحن علنی مجلس گفت: وزیر صمت گفتند شرکتی که در زمان کرونا به تولید دارو مشغول بود، پرونده تعزیراتی دارد؛ اما اینگونه نیست. میز و صندلی وزارت آنقدر ارزش ندارد که بخاطرش تهمت بزنید. ایشان گفتند مافیا پشت قضیه است. اقای فاطمی بگید مافیا چه کسانی هستند؟ ایشان گفتند فلان فرد معاون من را کتک زده! آقای وزیر ثابت کنید که معاونان شما را زده بودند، من سرمایه‌گذار را آوردم در دفتر شما اما معاون شما نیامد تا ماجرا را تمام کنیم.

۱۳:۱۵ - آغاز جلسه علنی عصر مجلس / ادامه بررسی طرح استیضاح وزیر صمت

دقایقی پیش جلسه علنی عصر مجلس شورای اسلامی برای ادامه بررسی طرح استیضاح وزیر صمت آغاز شد.

۱۱:۲۴ - اعلام تنفس به منظور فریضه نماز

پس از سخنرانی رییس جمهور، محمدباقر باقر قالیباف با اعلام تنفس به نمایندگان مجلس، ساعت ۱۳ را به عنوان ساعت ادامه جلسه عنوان کرد.

۱۱:۲۲: دولت با فساد برخورد می کند

رئیس جمهور: در هر نقطه‌ای از مدیریت در کشور که فساد و ناتوانی در آن وجود دارد، دولت اول از همه با آن برخورد خواهد کرد. برخود با مافیا و روابط ناسالم نقطه مشترک مجلس و دولت است. از قسمت‌هایی که قطعا مورد توجه دست‌های ناپاک است، قطعا خودرو است چون پول‌های کلانی در‌ آن موجود است.

۱۱:۲۰ - ثبات در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ما مهم است

رئیسی اظهار داشت: رییس جمهور در صحن علنی مجلس: از سال ۹۶ تاکنون، مدیران مختلفی در وزارت صمت جابه‌جا شده‌اند و این وزارت‌خانه تاکنون ۶ وزیر و سرپرست را به خود دیده است.

ثبات در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ما مهم است و می‌تواند به تولید کننده پیام‌های مثبتی بدهد.

۱۱:۱۲ - وضعیت خودرو مورد تایید دولت است

رئیسی در جلسه استیضاح فاطمی امین گفت: وضعیت کمی و کیفی خودرو مورد تاکید دولت و مجلس است. در این مدت گام هایی در جهت افزایش کمی و کیفی خودرو برداشته شده است و گزارش های آن نیز موجود است.

۱۱:۰۹ - نقطه مشترک دولت و مجلس در خصوص فاطمی امین

رئیسی اظهار داشت: روحیه ضد فساد و مقابله با رانت خواری نقطه مشترک ما و مجلس درمورد وزیر است. سه مرکز شاخص های وزارت صمت را رو یه رشد ارزیابی کرده است. شاخص هایی که در گزارش های دولت و خارج از دولت بیان شده است نمایان رشد تولید در کشور است.

۱۱:۰۰ - تشکر رییسی از استیضاح کنندگان

رئیسی در جلسه استیضاح فاطمی امین اظهار داشت: از کسانی که وزیر را استیضاح کردند بخاطر پیگری دغدغه های مردم تشکر میکنم.

وی افزود: تلقی ما در دولت این است که دوستان ما در مجلس بخاطر مسائلی که در حوزه های انتخابیه با آن مسائل درگیر هستند مواردی را در مجلس پیگیری می کنند. احساس کردم بعد از فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر وحدت بین قوا، ممکن است برخی استیضاح را اختلاف بین قوا تلقی کنند. حضورم در این جلسه به همین دلیل بوده است.

۱۰:۴۵ - وزیر می‌آید با چندین تاییدیه آمار می‌دهد بعد می‌گوییم وزیر دروغ می‌گوید؟

 میرمحمدی نماینده مخالف استیضاح فاطمی‌امین گفت: اگر با فاطمی‌امین مشکل دارید چرا نظام را زیر سوال می‌بریم؟ مجلس را متهم می‌کنیم ۴ ماه پیش خودرو شاسی‌بلند به نمایندگان داده‌اند که وزیر استیضاح نشود! تو را به خدا نکنید شما مجلس را زیر سوال می‌برید.

وی افزود: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت حتی یک سند از یک خودرو تحویلی به نماینده هم نیاورده‌اند! نماینده می‌گوید وزیر آشنایان خود را به وزارت‌خانه آورده. خب بگو چه کسی آمده است.

۱۰:۴۰ - حضور رییس جمهور در جلسه استیضاح

رئیس جمهور دقایقی قبل برای دفاع از سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

۱۰:۳۵ - چرا با دولت انقلابی این گونه برخورد می‌کنیم؟

میرتاج‌الدینی نماینده مخالف استیضاح وزیر گفت: هیچ‌یک از نمایندگان برای استیضاح خودرو نگرفته‌اند و وزیر خودرویی نداده است. ما را چه شده است که با دولت انقلابی این گونه برخورد می کنیم مگر ما نمایندگان آقای رئیسی را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دعوت نکردیم ما در یک کشتی نشسته ایم و با هم پیش می رویم. موفقیت دولت، موفقیت مجلس است، دو قطبی ایجاد نکنید.هیچ یک از نمایندگان برای استیضاح خودرو نگرفته اند و وزیر خودرویی نداده است.

۱۰:۲۴ -  توضیحات وزیر صمت درمورد مشکلات واردات خودرو به کشور

فاطمی امین گفت: ما با پیچیدگی‌های زیادی درمورد واردات خودرو مواجه هستیم، برخی قوانین مربوط به سال ۷۱ است! خودرویی مدت‌ها در گمرک است و اجازه ورود نمی‌دهند به‌خاطر کمربند صندلی عقب!

۱۰:۲۰ - افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد به‌خاطر تقاضای کاذب است

 وزیر صمت در جلسه استیضاح گفت: افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد به‌خاطر افزایش قیمت تمام‌شده خودرو در کارخانه نیست. از آذرماه یک تقاضای کاذب ایجاد شد و عده‌ای به‌خاطر حفظ ارزش پول به سمت این بازار می‌آیند.

۱۰:۱۸ - در صنعت خودرو مافیا داریم

 وزیر صمت اظهار داشت: مافیایی که تخلف می‌کند؛ با مدیرکل بنده تماس میگیرند و تهدید میکنند!

۱۰:۱۰ - بازار خودروی ایران بیمار است

صنعت خودرو مشکلات زیادی دارد. اگر در سال‌های قبل توقف تولید خودرو درمان می‌شد، ما با این روزها مواجه نبودیم. صنعت خودرو مبتنی بر مونتاژ و داخلی‌سازی است به همین خاطر با فراز و نشیب تحریم‌ها تولید کم و زیاد می‌شود.

۱۰:۰۷ - روایت وزیر صمت از شرکت متخلف سه‌هزار میلیاردی در جلسه استیضاح

وزیر صمت گفت: با هرگونه ویژه خواری مبارزه می‌کنیم؛ چه شرکتی است که به مطامعش نمی‌رسد برخورد فیزیکی با معاون وزیر صمت می‌کند.

۱۰:۰۰ - توضیحات وزیر صمت درمورد اهدا ماشین شاسی بلند

فاطمی امین در این جلسه اظهار داشت: آقای بیگی بلند بشید و تنها یک خودرو که داده شده را نام ببرید. چرا رابطه دولت و مجلس را خراب می‌کنید. در چند روز گذشته هرجا می‌روم به من نگاه سنگین دارند. چرا با آبروی مردم بازی می‌کنید؟!

وی افزود: به اعتماد عمومی و حیثیت مجلس ضربه خورد، فاطمی امین به فساد آلوده نشده است. ضدفسادترین دولت به چنین فسادی متهم می شود. آیا این جنگ روانی نیست؟ چرا موضوعی که به ابتدای سال ۱۴۰۰ مربوط می‌شود به این استیضاح ربط داده می‌شود؟ این روزها تیتر می‌زنند لابی‌های آمریکایی فاطمی امین، چه چیز من به آمریکا می‌خورد؟!

 

۰۹:۵۰ -  آقای وزیر قدرت خرید مردم در دوران مدیریت شما نصف شده است

آزادی خواه نماینده موافق استیضاح وزیر صمت در این جلسه گفت: آقای فاطمی امین برابر با قوانینی که مجلس مصوب کرده شما موظف بودید که آیین نامه تنظیم کنید اما انجام ندادید. از جمله قانون تولید دانش بنیان، قانون ساماندهی صنعت خودرو و... . قدرت خرید مردم در دوران مدیریت شما نصف شده است.

وی افزود: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان امروز اعلام کنند که چه کسانی خودرو گرفتند. آقای وزیر با 68 درصد تورم یک زوج جوان چگونه یخچال و لوازم خانه بخرد؟!

۰۹:۴۰ - امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر باید یکی را انتخاب کند

سید غنی نظری خانقاه، موافق استیضاح وزیر صمت در این جلسه گفت: کسانی که وضعیت را گل و بلبل خطاب می‌کنند بین مردم نیستند و نمی‌دانند پراید به چه قیمتی رسیده است. نمایندگان، شما نماینده مردم هستید یا دولت؟ چرا دولت برای واردات خودرو فکر اساسی نکرد. فرستادن لایحه دوفوریتی در آستانه استیضاح توهین به مردم است.

وی افزود: نمایندگان محترم اگر استیضاح رای نیاورد شما هم رای نخواهید آورد. نمایندگان محترم اگر به ادامه وضع موجود رای بدهیم کسی برای شما تره هم خرد نمیکند.

۰۹:۳۳ - چرا بر صندلی این وزارت خانه تکیه کردید؟

 فلاحی، موافق استیضاح در جلسه استیضاح وزیر صمت اظهار داشت: اگر با دلار 50 هزار تومانی هم حساب کنیم قیمت خودروها میلیاردی نمی‌شود. چه کسی به شما اجازه داده است با افزایش 40 درصدی تولید به قاتلان خاموش مردم اضافه کنید!

وی خاطرنشان کرد: وزیر صمت شما در کمیسیون صنایع گفتید کاره ای نیستید آقای فاطمی امین اگر کاره ای نیستید چرا بر صندلی این وزارت خانه تکیه کردید؟ دست در جیب مردم کردند و می خواهند قسر در بروند. نمایندگان محترم بخشی از این وضعیت و ناکارشناسی ها ناشی از مصلحت اندیشی ما است. خودرو و بازار خودرو نماد کاهش سرمایه اجتماعی است.

۰۹:۲۸ - پاسخ قالیباف درباره عدم حضور رئیسی

رئیس مجلس در این جلسه اظهار کرد: عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه استیضاح بی‌توجهی به مجلس نیست. در آیین‌نامه هیچ‌گونه الزامی برای حضور رئیس‌جمهور وجود ندارد.

۰۹:۱۷ - چرا خبر استیضاح شما قیمت دنا را ۷۰ میلیون کاهش داد!؟

حضرت پور، موافق استیضاح وزیر صمت در سخنان خود گفت: ما وزیر ضد محرومان را استیضاح میکنیم. سخنگوی شما با چه جراتی استیضاح شما را رانت ندادن به مجلس اعلام کرده است. اگر وزیر مردم است چرا باندهای مافیای خودرو خودشان را به آب و آتش میزنند.

وی افزود: چرا خبر استیضاح شما قیمت دنا را ۷۰ میلیون کاهش داد در صورتی که تا زمان اعلام وصول قیمتها افزایش می یافت. اگر استیضاح پارسال انجام می شد امروز وضعیت کشور اینطور نبود.

۰۹:۰۷ - برای تحقق شعار سال، به استیضاح فاطمی امین رای مثبت دهید

هاجر چنارانی، نماینده موافق استیضاح در این جلسه گفت: از همکارانم در مجلس میخواهم برای تحقق شعار سال، به استیضاح فاطمی امین رای مثبت دهند. دیگر نمیتوانیم در چشم مردم حوزه خود نگاه کنیم. مردم از گرانی به ستوه آمدند. میگویند بازار خودرو به وزارت صمت ارتباط ندارد. در بیست ماهی که وی وزیر صمت بود من نماینده باید یقه چه کسی را برای گرانی خودرو بگیرم.

وی همچنین گفت: بازار خودرو استخوان مردم را ترکانده است. در این ۲۰ ماه قیمت خودرو از کجا به کجا رسیده است. شوراهای زیرمجموعه شما در این ۲۰ ماه برگزار نشده است. اگر لایحه دو فوریتی داشتید برای خودرو چرا یک سال پیش ارسال نکردید.

۰۹:۰۰ - آقای وزیر مگر تمام اختیارات را از شورای سران قوا نگرفتید؟

صدیف بدری موافق استیضاح در سخنان خود گفت: آقای وزیر مگر تمام اختیارات را از شورای سران قوا نگرفتید؟ چرا در لایحه بودجه در جلسه حاضر نشدید؟ در طول بیست ماه گذشته متلاطم ترین بازار، حوزه خودرو است. آیا این وضعیت ناشی از نفوذ مافیا و هدایت آن ها نمی باشد؟ وقتی هیچ اثری از ثبات قیمت و کیفیت خودرو نیست وقتی مردم نتایج آمار شما را نمی بینند چه سودی دارد؟

صدیف-بدری

وی افزود: آقای وزیر! آیا می دانید حدود 10 تا 15 در صد از بودجه صرف تصادفات می شود؟ آیا می دانید خودروساز قطعات را با قیمت کمتری خرید می کنند و مونتاژ می کنند؟

۰۸:۵۰ -  فاطمی امین، توان اداره وزارت خانه را ندارد

الله وردی دهقانی نماینده موافق استیضاح گفت:  وضعیت فعلی خودروسازی سرمایه ملی را به هدر می دهد و 70 درصد آلودگی های کلان شهر ها مربوط به خودرو ها است. وضعیت فعلی خودروسازی سرمایه ملی را به هدر می دهد. وزیر باید منافع ملی را در نظر بگیرد نه خودرو سازان.

الله-وردی-نماینده-مجلس

وی خاطرنشان کرد: چطور می شود وقتی که استیضاح وزیر مطرح می شود، دولت سه لایحه دو فوریتی می آورد؟ آقای فاطمی امین علی رغم اعتمادی که به دولت داریم توان اداره وزارت خانه را ندارد. سه هزار معدن فعال کردیم درحالی که 1600 معدن فعال داریم اگر واقعا اضافه شده است شاهد رشد معدن بودیم.

۰۸:۴۰ - این هندوانه در بسته تو زرد درآمد

سید ناصر لارگانی، نماینده فلاورجان، در جلسه استیضاح وزیر صمت در مخالفت با سید رضا فاطمی امین گفت: در ابتدا از ملت ایران عذرخواهی می‌کنم که به خاطر ندانم کاری وزیر صمت تورم را تحمل می‌کنند، اما ایشان در میان آمارهای خودساخته غرق شده است. البته بنده شش ماه پیش نیز نسبت به توانایی ایشان هشدار دادم، چون نسبت به توانایی وزیر شک داشتم.

موسوی لارگانی نماینده موافق استیضاح گفت: فاطمی امین ده ها نفر را از بیرون وزارتخانه آورد. بروید ببینید چه بلایی بر سر چارت اداری وزارت صمت آورده است. لیست بلندی از رانتها از وزارت صمت در اختیار ما است. آقای فاطمی امین هنگام اخذ رای هندوانه در بسته بود، ایشان آمدند و برنامه دادند، رای گرفتند اما خرابکاری کردند و متاسفانه ایشان هندوانه توزرد در ‌آمد. وزارت صمت نیاز به ژنرال دارد اما ایشان سرجوقه هستند. بسیاری از سازندگان می‌گویند از این افزایش قیمت‌ها کلافه شدند و ساخت مسکن دیگر مقرون به صرفه نیست.

۰۸:۳۰ - از صدا و سیما بابت حمایت از فاطمی امین گلایه دارم

 رسولی نژاد نماینده موافق استیضاح وزیر صمت در این جلسه گفت: استیضاح ابزار قانونی مجلس برای نظارت است. به به قدر کافی دولت فرصت دادیم. از صدا و سیما بابت حمایت از فاطمی امین گلایه دارم. در استیضاح قبلی آقای فاطمی امین اعلام کرد برنامه دارم چطور ممکنه است یک وزارت خانه در کمتر از 48 ساعت برنامه بدهد؟

وی افزود: قطعه ساز هر قیمتی که بخواهد اعلام می کند. به وعده کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودرو عمل نشد. آقای فاطمی اعلام کند این جز کدام برنامه ایشان است؟ اقای وزیر گفتند که برخی دستگاه ها نمی گذارند، امروز اعلام کنند که این نهاد ها دقیقا چه کسانی هستند؟

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • عادل

    شلاقش بزنید برای بقیه درس عبرت بشه
    با مدیران خودرو سازی رو

  • احمد

    کارمندان متعهد چگونه میتوانن صاحب ملک وماشین شوند الان که فقط دلالان تصاحب گردیده اند

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها