گفت و گوی تیتر کوتاه با معاون وزیر صمت؛

پای ماشین آلات معدن ایران به بازارهای دنیا باز خواهد شد

موسوی گفت: رشد تولیداتی که ما در حوزه ماشین آلات داشته ایم به مدد بخش خصوصی انجام شده است. امروزه به جز شرکت هپکو (که ۵۲ درصد سهام آن تامین اجتماعی و مابقی آن در بازار سرمایه است) تمام شرکت های تولیدکننده ما فعال بخش خصوصی هستند. عمده تولیدات کشور توسط بخش خصوصی ساخته می شود.

پای ماشین آلات معدن ایران به بازارهای دنیا باز خواهد شد

به گزارش تیتر کوتاه، صنعت ماشین آلات معدنی و راهسازی ایران در دهه گذشته شاهد فراز و نشیب های متعددی بوده است. رکود ۱۰ ساله این صنعت، ناشی از عوامل مختلفی از جمله تحریم های اقتصادی، نوسانات نرخ ارز، و عدم حمایت کافی از بخش خصوصی، ضربه سنگینی به این صنعت حیاتی وارد کرد. این رکود منجر به کاهش قابل توجه تولید، فرسودگی ناوگان ماشین آلات و از دست رفتن سهم بازار داخلی و خارجی شد.

در سال های اخیر، با روی کار آمدن دولت سیزدهم، شاهد تحولات مثبتی در این صنعت بوده ایم. اتخاذ سیاست های حمایتی از تولید داخلی، رفع موانع واردات، و تمرکز بر توسعه صادرات، جان تازه ای به این صنعت دمیده است.

پیرامون آخرین وضعیت تولید ماشین آلات معدنی و راهسازی با سید محمد موسوی معاون صنایع ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات وزیر صمت به گفتگو نشستیم. 

رکود شدید در تولید ماشین آلات 

موسوی در این گفتگو بیان کرد: ما به مدت ۱۰ سال در حوزه تولید ماشین آلات معدنی در رکود شدیدی به سر می بردیم. شرایط به گونه ای بود که شرکت بزرگی مانند هپکو که بر اساس پروانه بهره برداری خود باید در سال تعداد ۲۸۰۰ ماشین تولید می کرد به تولید سالانه حدود ۵۰ عدد ماشین آلات معدنی رسیده بود.

وی افزود: همزمان با این شرایط رکودی، ما با قانون ممنوعیت واردات ماشین آلات مورد نیاز معدنی هم روبرو بودیم. در نتیجه ۱۵ هزار ماشین آلات معدنی و راهسازی فرسوده و ناکارآمد در معادن و پروژه های ما مشغول به کار بودند.

سید-محمد-موسوی

افزایش چشمگیر تولید ماشین آلات معدنی و راهسازی 

معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: با یاری و مشاوره گرفتن از فعالان معدنی کشور و برنامه ریزی های به عمل آمده قانون ممنوعیت واردات ماشین آلات برداشته و همزمان تولید در کشور را افزایش دادیم. در همین راستا لازم به ذکر است که در سال ۱۴۰۰ تمام تولیدات ماشین آلات معدنی کشور ۱۷۰۰ دستگاه بوده است؛ این رقم در سال ۱۴۰۱ با ۱۰۰ درصد رشد تولید به ۳۰۰۰ دستگاه رسید. در سال ۱۴۰۲ موفق به  تولید ۴۵۰۰ دستگاه ماشین آلات معدنی و راهسازی شدیم.

موسوی افزود: البته هدف گذاری ما تولید ۷۵۰۰ دستگاه ماشین آلات در سال است که امیدواریم در سال های بعدی به این هدف نیز دست پیدا کنیم.

وی افزود: همین رشد تولید موجب شده که ما به موضوع صادرات ماشین آلات معدنی و راهسازی تولید داخل هم فکر کنیم. در همین راستا قرارداد صادرات ۲۲ دستگاه ماشین آلات معدنی شرکت هپکو هم به امضا رسیده است. همزمان در حوزه واردات نیز شرایط خوبی را داریم. بالغ بر ۱۵۰۰ ماشین در سال ۱۴۰۲ وارد کشور شده است. البته آمار به این معنی نیست که همه چیز برای فعالان این صنعت مناسب است و مشکلی وجود ندارد؛ بررسی این آمار نویدبخش وضعیت خوب و پایدار برای سال های آینده است.

صادرات ماشین آلات ایرانی

معاون صنایع ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات وزیر صمت در بخش دیگری از صحبت های خود به برنامه های این معاونت برای تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: رشد تولیداتی که ما در حوزه ماشین آلات داشته ایم به مدد بخش خصوصی انجام شده است. امروزه به جز شرکت هپکو (که ۵۲ درصد سهام آن تامین اجتماعی و مابقی آن در بازار سرمایه است) تمام شرکت های تولیدکننده ما فعال بخش خصوصی هستند. عمده تولیدات کشور توسط بخش خصوصی ساخته می شود.

موسوی افزود:‌ ما امیدواریم که روند رشد و توسعه تولید را به سمت تولید کیفی پی ببریم و در این راستا برنامه های مختلفی را در دست کار داریم. اولین اقدامی که ما در دولت سیزدهم انجام دادیم خروج شرکت های بزرگ و نام آشنا از رکود بود. ما در مرحله دوم روند افزایش تولید را در پیش گرفتیم و به لطف خدا با اتفاقات خوبی مواجه شدیم. امسال ما برنامه جهش تولید با رویکرد صادراتی را در پیش خواهیم گرفت. گزارشی که ما در اسفند ماه سال گذشته از شرکت تراکتورسازی دریافت کردیم حاکی از صادرات ۳۹ میلیون دلاری ماشین آلات راهسازی بود. بنابراین این ظرفیت وجود دارد و پس از تامین نیاز داخلی رویکرد صادراتی را پیش خواهیم گرفت.

سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • سهراب کهریزی

    سلام من حاضرم اگر کسی از لحاظ مالی پشتیبانی کند روی هردستگاهی که خیلی پیچیده است بسازم ولی متاسفم الان از بیکاری رنج میبرم

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها