رئیسی: میدان در دست مردم است

رئیس‌جمهوری گفت: با تجربه‌ی گذشته، این دولت را مردمی به معنای واقعی کلمه می‌دانیم و در عمل، به مردم میدان داده شده است.

حجم ویدیو: ۵.۲۴M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۵۴ دانلود ویدیو

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز در نخستین همایش ملی مردمی‌سازی دولت که در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران (سالن اجلاس سران) برگزار شد، طی سخنانی عنوان کرد: انقلاب اسلامی مبتنی بر دین و مبانی دینی است و قران کریم برای تربیت انسان‌ها غایت را اقامه عدل معرفی می‌فرماید.

وی افزود: انقلاب اسلامی ما هم مردم‌پایه بود؛ انقلاب‌ها را در دنیا نیروهای مسلح و مخفی و یا گروه‌هایی از احزاب انجام دادند اما انقلاب ما این‌گونه نبود و مردم آن را به رهبری امام به پیروزی رساندند. در دفاع مقدس نیز در کنار ارتش و سپاه، بسیح مردمی نقش محوری داشت و این حضور مردمی به ارتش و سپاه قوت قلب می‌داد. هرجا به مردم نقش داده شده، موفقیت داشته‌ایم و هرجا این نقش ارائه نشد، دچار مشکل بوده‌ایم.

رئیس‌جمهور گفت: در این دولت با تجربه گذشته، این دولت را مردمی به معنای واقعی کلمه می‌دانیم و در عمل، به مردم میدان داده شده است. دولت در همه حوزه‌ها هدایت، حمایت و نظارت را داراست و در حوزه‌های اقتصادی تولید، توزیع، صادرات و در مواردی واردات داریم؛ همه این مراحل می‌تواند به‌دست مردم صورت بگیرد. مردم در حوزه‌های مختلف آمادگی انجام این کار را به‌خوبی دارند.

رئیسی با اشاره به نقش مردم در عرصه‌های مختلف، تصریح کرد: مسائل اجتماعی، کاهش طلاق، کاهش اعتیاد، کاهش حاشیه‌نشینی شهرها، کاهش مفاسد اجتماعی و اخلاقی از جمله این عرصه‌هاست. هم‌چنین مساجد و هیئات مذهبی از جمله این حضور مردمی است؛ به‌عنوان مثال هیات‌ها به‌دلیل حضور پرشور مردمی، به‌نوعی پشتوانه امنیت ملی هستند. مسجد نیز کارکردهای مختلفی دارد و این‌جاها نیز می‌بینیم مردم حضور دارند و یک کارکرد هیات معرفت‌افزایی و توجه به هدایت‌های اهل‌بیت(ع) بوده و کارکرد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هم دارند.

وی عنوان کرد: مردم در حوزه‌های علمی و کار فناورانه می‌توانند نقش مهمی داشته باشند. در این دولت به موسسات دانش‌بنیان میدان داده شده و کار ارزشمندی انجام می‌دهند. هم‌چنین شاهد هستیم که گروه‌های جهادی چه گره‌هایی از مشکلات باز می‌کنند.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: مردم در حوزه امنیت بسزایی دارند؛ مردم ما با گزارشات و رصدهای خود، نسبت به امنیت جامعه مسئولیت‌پذیری دارند. هم‌چنین بیشترین گزارش در سلامت اداری مربوط به مردم است و نیروهای مخلص اداری در کنار دستگاه‌های نظارتی، گزارشات خود را ارسال می‌کنند.

رئیسی گفت: یک جلوه‌ی دیگر از این را دوران کرونا دیدیم که مردم با کمک مومنانه نقش اصلی را ایفا کردند؛ البته دولت وظیفه داشته و دارد ولی میدان‌دار اصلی آنان بودند. در حوزه‌های مختلف نقش مردم را می‌بینیم و این نقش‌آفرینی نباید مورد غفلت قرار بگیرد.

وی اظهارکرد: بنده به مدیران و شوراهای اداری اعلام کرده‌ام که در کنار خود، جمع نخبگانی از متخصصین مردمی داشته باشند.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود بیان کرد: در قانون اساسی از سه نوع اقتصاد سخن گفته شده است؛ اقتصادی دولتی، اقتصادی بخش خصوصی و اقتصاد تعاونی. دولت باید از تصدی‌گری خود بکاهد و نظارت‌گری خودرا افزایش دهد؛ این مهم در برنامه‌های توسعه هم مطرح شده که باید عملیاتی شود. برخی خصوصی‌سازی‌ها به‌صورت صحیح انجام نگرفت و موجب ایجاد مشکل شد، چون در برخی موارد درست انجام نگرفت. میدان‌دادن به تعاونی‌ها و بخش خصوصی یک اصل است و باید مد نظر باشد.

رئیسی خاطر نشان کرد: درباره حماسه باشکوه اربعین حسینی عرض کردم که همه دستگاه‌ها کمک کنند اما نقش اصلی را مردم و موکب‌داران داشته باشند. ما وظیفه داریم زیرساخت‌ها را فراهم کنیم اما باید مردم میدان‌دار اصلی باشند. هیچ بدلیلی برای حضور مردم وجود ندارد.

وی تصریح کرد: تمام دستگاه‌های اداری برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند تا دستیار مردمی داشته باشند. باید مردمی کردن هر مأموریت دارای سازوکار باشد؛ نقش حلقه‌های میانی بسیار اثرگذار است و این نقش با دستیار مردمی می‌بایست فعال شوند.

رئیس‌جمهور گفت: لازم است برای هر تصمیمی، یک پیوستِ مردمی کردن آن کار نیز تدوین شده و مشخص شود که مردمی چه نقشی می‌توانند در این کار داشته باشند.

رئیسی هم‌چنین با اشاره به سخنان یک از حضار مبنی بر اینکه مشکل آب‌رسانی در منطقه پاریاب کرمان با همت مردم حل شده اما گویا فرماندار برکنار شده است، تصریح کرد: این مسئله باید از طریق استاندار دنبال شود و اصل ماجرا مشخص شود. گفته شد چندوقت است فرماندار رفته است؛ چرا فرماندار برکنار شده؟ اگر او موفق بوده باید تثبیت شود. نیروهای حزب‌اللهی انقلابی و اهل اقدام و عمل باید مورد تقدیر قرار گرفته و حمایت شوند. توصیه به نیروهای دولتی امکان دارد و پیشنهاد خوب مطرح شود ولی مسئولان دستگاه‌ها اجازه ندهند فشارها موثر شود؛ باید نیروهای کارآمد مورد حمایت قرار بگیرند.

وی از سازمان اداری و استخدامی خواست سازوکاری طراحی کند که نیروهای مردمی چه نقشی در ادارات داشته باشند. باید این تدوین نقش‌آفرینی به‌صورت دقیق انجام بگیرد تا مردم احساس کنند یک دستگاه کار خود را با کمک آنان پیش می‌برد. البته این کار موجب افزایش نشاط اجتماعی خواهد شد و مردم در جایگاه خود که جایگاه رشد و شکوفایی است، قرار می‌گیرند.

رئیس‌جمهور در پایان ضمن قدردانی از دستگاه‌هایی که در امر مردمی‌سازی موفق عملکرده‌اند، بیان کرد: باید نیروهایی به‌کار گرفته شوند که نگاه تحولی داشته و مردم را در کار دخیل می‌کنند. اگر یک نیرو تحول‌خواه نیست، او را از جلوی کار نیروهای تحول‌خواه کنار بزنید تا به تحول دست یابیم. البته ممکن است آن نیرو، فرد خوبی باشد اما الان تحولی نبوده و حاضر به قدم‌های بزرگ نیست.این توصیه مقام معظم رهبری به دولت و مسئولان است. با اینکه زمان زیادی از دولت ما گذشته، می‌شد در این مدت کارهای بیشتری در مردمی‌سازی انجام بگیرد ولی برخی دستگاه‌ها آن‌چنان موفق نبوده‌اند و باید در این زمینه بازنگاه صورت بگیرد.

منبع: تسنیم
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    شرم آور و تاسف بار است که در این مدت ۲۰ ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور هیچ کاری و اقدامی برای حل مشکلات بازنشستگان مخابرات نکرده است چرا؟

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها