عدم تامین ارز دلیل اصلی کمبود دارو در کشور

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: متاسفانه در سال ۱۴۰۱ و سال های قبل از حدود ۶۰۰ میلیون دلار فقط حدود ۶۰ میلیون دلار برای تامین دارو پرداخت شده است و ارز دیگری برای این کار اختصاص داده نشد.

عدم تامین ارز دلیل اصلی کمبود دارو در کشور

حسین‌علی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد نقش کمبود و عدم تامین ارز برای تامین دارو در کشور بیان کرد: متاسفانه در سال 1401 و سال های قبل از حدود 600 میلیون دلار فقط حدود 60 میلیون دلار برای تامین دارو پرداخت شده است و ارز دیگری برای این کار اختصاص داده نشد.

وی افزود: هم اکنون هم اگر ارزی برای تامین دارو اختصاص داده و تبدیل به کالا شود حداقل 5 الی 6 ماه زمان می برد. یعنی به این صورت نیست که اگر امروز ما ارز را حواله کردیم فردا مواد اولیه به دست شرکت های تولیدی میرسد و این پروسه زمانبر است.

شهریاری گفت: موضوع بعدی در این زمینه مشکل ریالی بود. شرکت های تولیدی توان مالی ندارند تا ما به التفاوت ارز 4200 تومان تا 28500 تومان را به بانک مرکزی پرداخت کنند و قرار بود که این موضوع توسط بانک ها مرتفع شود که بانک مرکزی نیز دو هفته پیش در این راستا دستور داد تا بانک ها 30 هزار میلیارد تومان به شرکت های تولیدی تسهیلات بدهند که باز هم این کار زمانبر خواهد بود.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: بنابراین نکته حائز اهمیت که در کمبود دارو در کشور تاثیرگذار بوده عدم تخصیص ارز ترجیحی برای واردات مواد اولیه دارو است. از سوی دیگر به دلیل اینکه تولید دارو به واسطه نرخ های مصوب به صرفه نیست تولید را متوقف کرده‌اند که این موضوع دلیل دیگری برای نایاب شدن برخی اقلام دارویی است.

وی ضمن اشاره به اینکه تامین دارو باید جزء اولویت های دولت و مسئولان وزارت بهداشت باشد، اظهار داشت: برخی داروها هم اگرچه در داروخانه یافت نمی‌شود، اما در بازار آزاد موجود است و این موضوع نشان از نظارت کمرنگ و احتکار دارو دارد. کمبود دارو در کشور باعث شد که دو وزیر بهداشت و اقتصاد را به مجلس بیاوریم و در مجلس مجلس شورای اسلامی در سومین گزارش کمیسیون بهداشت عملکرد دستگاه‌های اجرایی در مدیریت بازار دارویی مورد بررسی قرار گرفت.

شهریاری در انتها گفت: مسئولان باید تامین دارو و راه های برون رفت از وضعیت فعلی را هر چه سریع تر پیدا و به مجلس توضیح دهند. طبق آنچه که در بودجه سال 1402 برای تامین دارو اختصاص یافت و تصویب شد انتظار نمی‌رفت که به چنین حجم از کمبود دارویی بر بخوریم.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها