کشف اورانیوم غنی شده در ایران بر فوریت تلاش دیپلماتیک افزود

در روستای فردو آثاری از اورانیوم غنی‌شده پیدا کردند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ مدرکی دال بر اینکه ایران ذخایری از چنین اورانیوم غنی شده ای جمع آوری کرده است، پیدا نکرد، با این حال، این کشف بر فوریت تلاش‌های دیپلماتیک افزود.

کشف اورانیوم غنی شده در ایران بر فوریت تلاش دیپلماتیک افزود

به گزارش تیترکوتاه؛ مجله اکونومیست آمریکا در مطلبی با اشاره به مذاکرات میان ایران و آمریکا و همچنین کاهش تنش میان دو کشور نوشت، واضح‌ترین تصویر از پیشرفت ایران را می‌توان در گزارش ماه مه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ناظر هسته‌ای سازمان ملل یافت. آژانس ادعا کرده است که ایران ۱۱۴ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد انباشته کرده است، سطحی که به گفته اکونومیست هیچ استفاده غیرنظامی ندارد. این میزان در صورت پالایش بیشتر به سطح ۹۰ درصد، برای تولید حداقل دو بمب اتم کافی است.

در فردو، یک تأسیسات مستحکم ساخته شده در داخل کوه، بازرسانی که نمونه‌های محیطی را آزمایش کرده‌اند، آثاری از اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۳.۷ درصد پیدا کردند. ایران آن را ناشی از یک نقص سخت افزاری لحظه‌ای دانست و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ مدرکی دال بر اینکه ایران ذخایری از چنین اورانیوم فوق غنی شده‌ای را جمع آوری کرده است، پیدا نکرد. با این حال، این کشف شوک‌آمیز بر فوریت تلاش‌های دیپلماتیک افزود.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها