کاخ سفید: ایران با حسن نیت مذاکره نمی‌کرد!

کاخ سفید: ایران با حسن نیت مذاکره نمی‌کرد!

یک سخنگوی کاخ سفید که دولتش ناقض اصلی برجام است، ادعا کرده که ایران برای احیای توافق با حسن نیت مذاکره نمی‌کرد.

به گزارش تیترکوتاه؛ «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری مدعی شد که ایرانی‌ها درباره برجام با حسن نیت مذاکره نکردند.

به رغم آنکه مقام‌های دولت دموکرات کنونی آمریکا و اعضای اروپایی برجام بارها دولت دونالد ترامپ را به دلیل خروج یک جانبه از توافق هسته‌ای سرزنش کرده‌اند، یک سخنگوی کاخ سفید با طرح ادعایی خلاف واقع تلاش کرده توپ را به زمین ایران بیاندازد.

جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری در واشنگتن با سوالی درباره مذاکرات رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران و سفر اخیر هیثم بن طارق آل سعید سلطان عمان به تهران مواجه شد.

خبرنگار از جان کربی سوال کرد: «جان! آیا شما هم اکنون با ایرانی‌ها در حال مذاکره هستید؟ آیا شما هیچ پیامی از طریق عمانی‌ها فرستادید؟»

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید اینطور جواب داد: «ما راه‌های ارتباطی متعددی با ایرانی‌ها داریم. من دقیقا نمیدانم منظور شما چیست؟»

خبرنگار حاضر در نشست خبری کاخ سفید در پاسخ به جان کربی و به منظور روشن شدن سوالش از این مقام دولت جو بایدن  گفت: «درباره توافق هسته‌ای (برجام)».

این مقام آمریکایی خطاب به خبرنگار گفت: «ببینید، برجام در حال حاضر در دستور کار (دولت آمریکا) نیست، ما روی آن متمرکز نیستیم. (البته) حالا هیچ چیزی درباره این واقعیت که ما خواهان اطمینان یافتن از عدم دستیابی ایران به توانمندی سلاح‌های اتمی هستیم، تغییر نکرده است».

وی با تکرار ادعای تعهد جو بایدن به پیگیری مذاکرات، ادعا کرد: «رئیس‌جمهور هنوز هم یک راه حل دیپلماتیک که راه بسیار ارجحی است، اعتقاد دارد».

این ادعا در شرایطی انجام شده که دولت دموکرات بایدن به رغم وعده‌های خود درباره تعهد به برجام و تاکید بر مخالفت با مواضع دولت ترامپ، سیاست کارزار فشار حداکثری علیه ایران را ادامه داده و از خود اراده سیاسی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات لغو تحریم‌های ایران نشان نداده است.

جان کربی در ادامه این نشست خبری آسمان و ریسمان بافته و تلاش کرده ایران را به دلیل به نتیجه نرسیدن مذاکرات لغو تحریم‌ها مقصر جلوه دهد.

به ادعای هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، «ایرانی‌ها با حسن نیت مذاکره نمی‌کردند. آنها هیچ تمایلی برای حرکت در این مسیر نشان نداده‌اند و با توجه به تمام درگیری‌های داخلی در داخل ایران و حمایتی که ایران از روسیه در اوکراین کرده است، در نتیجه ما گفت‌و‌گوها در مورد برجام را در اولویت قرار نداده‌ایم».

تکرار اتهام زنی این مقام کاخ سفید درباره حمایت ادعایی ایران از روسیه در جنگ اوکراین در شرایطی انجام شده که جمهوری اسلامی بارها ضمن رد این اتهام تاکید کرده خواستار پایان جنگ و توسل طرفین به گفت‌و‌گو است.
ادعای این مقام آمریکایی درباره در اولویت نبودن مذاکرات با ایران در شرایطی مطرح شده که بامداد روز گذشته سفر مخفیانه مقام ارشد دولت بایدن به عمان برای بررسی امکان توافق با ایران، رسانه‌ای شد.

بامداد روز گذشته در خبر وبگاه آمریکایی «آکسیوس» آمده بود که برت مک گورک هماهنگ کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور خاورمیانه برای گفت‌وگو با مقام‌های عمان در خصوص امکان تعامل دیپلماتیک با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور به آن کشور سفر کرد.

اظهارنظر تازه مقام‌های امریکایی درباره حسن نیت نداشتن ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها در حالی انجام می‌گیرد که توسل دولت بایدن به مواضع غیرقانونی دولت ترامپ در قبال ایران و انفعال و بی ارادگی آن برای انجام اقدامات لازم برای به نتیجه رسیدن این گفت‌و‌گوها حتی صدای متحدان اروپایی واشنگتن را هم درآورده است.

روزنامه وال استریت ژورنال اخیرا در یک گزارش خبر داد، کشورهای اروپایی با توجه به پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران کاخ سفید را برای احیای دیپلماسی با ایران تحت فشار قرار داده‌اند.

پایان پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    صداقتت منو کشته ، یک چیزی بگویید که دنیا به شما نخندد، مثل آشی که در دیگ آوکراین برای اروپا پخته اید و کنار آن اشک تمساح می ریزید.

  • ناشناس


    و این در حالی است که کاخ سفید 100 درصد فقط عامل ناقض اصلی برجام بوده است

اخبار