در پذیرفتن طالبان عجله کردیم

تاکیدی که رئیس جمهور و وزیر خارجه بر مساله آب هیرمند داشته اند اگر با عکس العمل منفی طالبان رو به رو شود و اقدامی صورت نگیرد، طبیعتا آنها جری تر خواهند شد و مشکلات بیشتری را برای ایران به وجود خواهند آورد.

در پذیرفتن طالبان عجله کردیم

به گزارش تیترکوتاه؛ رسیدن فصل گرما به معنای افزایش میزان خشکسالی در استان سیستان و بلوچستان است. هامون خشکیده و کشور همسایه اجاره نمی‌دهد تا حق قانونی ایران از هیرمند نصیب سیستان شود. ابراهیم رئیسی که اخیرا به جنوب سیستان و بلوچستان سفر کرده بود در سخنانی خطاب به مقامات طالبان گفت: به حاکمان افغانستان عرض می‌کنم، این مطلب ما را عادی تلقی نکنند و بسیار جدی بگیرند؛ به مسئولان و حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم که حق مردم استان سیستان و بلوچستان و منطقه سیستان را سریع بدهند. او در بخش دیگری به ادعای طالبان اشاره کرده که می‌گویند سد کجکی در افغانستان آبی ندارد که به هیرمند بریزد و از آنها خواسته تا اجازه دهند کارشناسان ایرانی وضعیت را بررسی کنند. اما همین حالا و بدون بررسی هم تصاویر هوایی می‌گویند که مقامات طالبان واقعیت را نمی‌گویند. مستندات ماهواره‌ای تأیید می‌کند که دولت مستفر در کابل پس از آبگیری سد کمال خان بخش قابل توجهی از آب سد را به شوره زاری تحت عنوان گودزره منحرف کرده اند و نه تنها خود امکان استفاده مطلوب از این آب را به دلیل شوره زار بودن منطقه ندارند، بلکه اجازه ورود این آب به ایران را نیز نمی‌دهند.

همزمان با این وضعیت وزارت امور خارجه بیانیه صادره از سوی هیات حاکمه افغانستان درباره حقابه هیرمند را متناقض و نادرست دانست و با رد آن اعلام کرد:‌ معاهده بین ایران و افغانستان راجع به آب رود هیرمند به‌طور صریح و بدون هیچ ابهامی، حقابه طرف ایرانی از رودخانه هیرمند را تعیین کرده است. در این بیانیه آمده عدم اجرای معاهده و عدم تامین حقابه هیرمند از سوی افغانستان و صدور بیانیه های سیاسی بدون اقدام عملی، به هیچ وجه قابل قبول نیست و جمهوری اسلامی ایران حقوق خود را برای اتخاذ تدابیر لازم محفوظ دانسته و بر مسئولیت کامل افغانستان در این خصوص تاکید دارد.

عبدالرضا فرجی راد استاد ژئوپلتیک دانشگاه و سفیر پیشین ایران در مورد واکنش تند تهران در مقابل با امتناع طالبان از پرداخت حقابه هیرمند گفت: به نظر من چه دولت فعلی و چه دولت‌های قبلی خیلی تلاش کردند دولت اشرف غنی و کرزی را راضی کنند تا به سیستان آب بدهد. آنها خیلی مقاومت می‌کردند و بعضا حرف های اشتباهی هم میزدند. طالبان که بر سر کار امد قول داد که حقابه ایران داده شود. اما متاسفانه همان سیاست‌های دولت قبل از سوی آنها هم دنبال شد. نه تنها همان سیاست‌ها بلکه به دروغ هم متوسل شده اند و می‌گویند آبی پشت سد وجود ندارد. در حالیکه عکس های ماهواره ای نشان میدهد که مسیر آب را کج کرده اند که وارد شوره زار شود و به ایران نرسد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها