ائتلاف هلند و انگلیس برای جنگنده اف-۱۶

پس از درخواست‌های فراوان اوکراین، در نهایت نخست‌وزیران هلند و انگلیس توافق کردند تا یک ائتلاف بین‌المللی برای ارسال جنگنده اف-۱۶ به اوکراین تشکیل دهند.

ائتلاف هلند و انگلیس برای جنگنده اف-16

به گزارش تیترکوتاه؛ ریشی سوناک نخست‌وزیرانگلیس و «مارک روته» نخست‌وزیر هلند به توافق رسیدند تا یک ائتلاف بین‌المللی برای عرضه جنگنده‌های «اف-16» به کی‌یف تشکیل دهند.

شبکه الجزیره در این خصوص گزارش کرد که نخست‌وزیران بریتانیا و هلند در نهایت با درخواست طولانی‌مدت «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین برای ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ موافقت کردند.

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس روز سه‌شنبه پس از نشستی با نخست‌وزیر هلند در شورای نشست اروپا در ایسلند در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نخست‌وزیر (سوناک) و نخست‌وزیر روته توافق کردند که برای ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی برای ارائه قابلیت‌های هوایی رزمی اوکراین، از آموزش گرفته تا تهیه جنگنده‌های اف-16 همکاری کنند».

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس ادامه داد: «نخست‌وزیر بر اعتقاد خود تأکید کرد مبنی بر اینکه جایگاه مناسب برای اوکراین در ناتو است و رهبران دو کشور در خصوص اهمیت عرضه کمک‌های امنیتی طولانی‌مدت به اوکراین برای تضمین این‌که آن‌ها می‌توانند حملات آینده را مهار کنند، به توافق رسیدند».

گرچه اکثر کشورهای عضو ناتو در اروپا احتمال ارسال جنگنده‌های اف-16 به اوکراین را زنده نگه داشته‌اند اما «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً در ماه ژانویه  تصریح کرد که آمریکا چنین جنگنده‌هایی را به اوکراین ارسال نمی‌کند.

روته روز گذشته در پیامی در صفحه توییتری خود نوشت که به همراه سوناک درباره موضوعاتی که می‌توانند بر روی آن‌ها کار کنند، گفت‌وگو کردند و همچنین در خصوص مسائل مربوط به حمایت مشترک از اوکراین در مقابل روسیه نیز گفت‌وگوهایی صورت دادند که البته در پیام توییتری خود هیچ اشاره‌ای به موضوع جنگنده‌های اف-16 نکرده بود.

کشورهای غربی نگران ارسال جنگنده‌های پیشرفته به اوکراین هستند و هراس دارند که این امر به تشدید جنگ اوکراین منتهی شود.

از طرف دیگر، روز دوشنبه، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفت که پاریس درها را برای آموزش خلبان‌های اوکراینی بازگذاشته است که البته موضوع ارسال جنگنده به اوکراین را منتفی دانست.

خبرگزاری ان او اس هلند روز گذشته گزارش کرد که روته در 4 ماه می در جریان سفر زلنسکی به هلند گفته بود که تأمین جنگنده‌های اف-16 برای اوکراین،‌ بین کشورهای انگلیس، دانمارک و بلژیک مورد بحث قرار گرفته است و آمستردام و لندن نیز بحث‌هایی درباره موضوع جنگنده‌ها صورت داده‌اند.

رئیس‌جمهور اوکراین اوایل روز سه شنبه در جریان سخنرانی در شورای نشست اروپا در ایسلند بار دیگر از کشورهای غربی درخواست کرد تا پدافند هوایی اوکراین را تقویت کنند.

وی در این خصوص گفت: «قلمرو اوکراین بزرگ است و ....ما به سامانه‌های پدافند هوایی و موشک‌های بیشتری نیاز داریم. ما همچنین به جنگنده‌های مدرن نیاز داریم و بدون این‌ جنگنده‌ها هیچ سامانه پدافند هوایی کامل و تکمیل نخواهد بود و اطمینان دارم که آن‌ها را دریافت می‌کنیم».

زلنسکی اواخر شب گذشته در سخنرانی شبانه خود، وعده گزارش شده سوناک و روته مبنی بر ارائه جنگنده را «شروع خوبی برای ائتلاف» خواند و افزود: «از همه شما متشکرم».

علی‌رغم آن‌که واشنگتن گفته است تمایلی به ارسال جنگنده‌های اف-16 به اوکراین ندارد اما اوایل اردیبهشت ماه بود که «جان کربی» معاون وزیر دفاع آمریکا به موضوع ارسال جنگنده‌های اف-16 به اوکراین اشاره کرد و گفت: «در صورتی که این تصمیم گرفته شود، آمریکا به یک سال و نیم برای تامین جنگنده‌های اف-16 به اوکراین نیاز خواهد داشت». (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها