رئیس جمهور:

یکی از جلوه های روشن برای مشارکت و حضور مردم شوراهاست

 یکی از جلوه های روشن برای مشارکت و حضور مردم شوراهاست

رئیس جمهور گفت: یکی از جلوه های روشن مردمسالاری دینی و تحقق اراده مردم، شکل گرفتن شوراها در شهر و روستاها است.

به گزارش تیتر کوتاه، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز شنبه در گردهمانی روز ملی شوراها گفت: شوراها مبنای فرهنگی، دینی و قرآنی دارد و در واقع مبنای آن این است که نظر جمع اخذ شود، کارها با تدبیر و تعقل دنبال شود و با خرد جمعی حرکت کنیم.

وی با اشاره به این که در قانون اساسی هم به امر شورا و نگاه به خرد جمعی توجه شده است، اظهار داشت: یکی از جلوه های روشن مردمسالاری دینی و تحقق اراده مردم شکل گرفتن شوراها در شهر و روستاها است.

رییس جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: شهر اسلامی‌مبتنی بر اخلاق و معنویت و اسلامیت و عدالت است، این از اصول یک شهر است.

وی در ادامه بیان‌کرد: آنچه که امروز در آیات نورانی قرآن آمده، واحد اجتماعی امت است و امت برگرفته از ماده "امه" یعنی مجموعه دارای مقصد است.  

رئیس جمهور تاکید کرد که هدف شهر و روستا یکی است و مجموعا دارای مقصد و هدف واحد هستند.

رئیس جمهور با اشاره به عناصر موجود در امت تصریح کرد: در امت ۴ عنصر قرار داده شده است، یک عنصر هدفدار بودن و دوم عنصر حرکت، سوم عنصر امام و مقتدا و چهارم عنصر پویایی است.

هیچ نهادی در جمهوری اسلامی‌نیست که برخواسته از آراء مردمی‌نباشد

آیت الله رئیسی گفت: قرار است مجموعه دولت و ملت و شورا ها دارای یک مقصود باشند، هیچ نهادی در جمهوری اسلامی‌نیست که برخواسته از رای مردم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نباشد. این از افتخارات یک نظام است که مبتنی بر رای عمومی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: امروز کسانی که مدعی دموکراسی هستند، از برخی دولت هایی حمایت می‌کنند که حتی یک بار انتخابات و مراجعه به رای عمومی در کشور آنها برگزار نشده است در حالیکه که کشور ما به طور متوسط هر سال انتخابات دارد.

قانون اساسی ایران؛ مترقی‌ترین قانون

رییس جمهور مطرح کرد: در سفرم به آفریقا با حقوقدان برجسته آفریقا مواجه شدم که از دوستان ماندلا بود و گفت فلانی من تمام قوانین اساسی کشورهای جهان را مطالعه کرده ام، اما قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را مترقی ترین و  پیشرفته ترین قانون می دانم. از این‌جهت مترقی است که قانون اساسی ایران بین دموکراسی و آرمان قرار گرفته است‌.

رییس جمهور با بیان اینکه نظام ما نظام ‌مردم سالاری دینی است، بیان کرد: شورایی از فرهیختگان و برجستگان شکل گرفته است، این یک ظرفیت عظیم است که بی بدیل محسوب می شود این ظرفیت کارهای بسیاری می‌تواند انجام دهد، زیرا با بدنه اجتماعی در ارتباط است و خواست و نیاز مردم را به خوبی تشخیص می دهد و راهکار برون رفت از مشکلات را به خوبی می‌داند.

بستر بسیاری از قانون ها در شورا می تواند فراهم شود

آیت الله رییسی گفت: مجلس جایگاه خود را دارد اما زمینه و بستر بسیاری از قانون ها و تصمیمات در شورا ها می‌تواند فراهم شود زیرا به خوبی تنگناهای اقتصادی و فرهنگی و را می شناسید و می توانید نظام ‌مسائل شهر و روستا را تعریف کنید.

رییس جمهور با اشاره به ایرادات توسعه یافتگی در برخی کشور ها افزود: امروز وقتی کشور های توسعه یافته را بررسی می‌کنیم توسعه یافتگی آنها بیشتر در حوزه تولید و اقتصاد است و ممکن است در مسائل اجتماعی و اخلاق و معنویت موفق نباشد.

آیت الله رییسی تاکید کرد: مشکلی که با تعریف توسعه یافتگی غربی وجود دارد، این است که تعریف آنها از انسان و نیاز اسنان‌متفاوت است آنها انسان را در نطام اقتصادی و مالی تعریف می‌کنند در حالیکه در کشور ما نیاز های مادی و غیر مادی انسان رد هم در نظر گرفته است‌.

گردهمایی بزرگ روز ملی شوراها، روز شنبه نهم اردیبهشت‌ماه با حضور رئیس‌جمهور، وزیر کشور و با شرکت ۳۵۰۰ نفر از اعضای شوراهای کشور به نمایندگی از جامعه بزرگ ۱۲۶ هزارنفری شورایی، برگزار شد.

ادامه دارد..

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    اگر در اسلام حرام و حلال وجود دارد پس دریافت حقوق مبلغ 50 تا 70 میلیون تومانی مدیران و مسئولان و نمایندگان مجلس 100 درصد فقط حرام است.

اخبار