کمبود دارو به زیر ۸۰ قلم رسیده است

کمبود دارو به زیر ۸۰ قلم رسیده است

مدیر کل بازرسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برخی به دنبال سیاه‌نمایی و زیر سوال بردن اقدامات دولت سیزدهم در تامین دارو هستند، گفت: اکنون کمبودهای دارویی به زیر ۸۰ قلم رسیده که در مقایسه با گذشته بسیار پایین است.

به گزارش تیترکوتاه؛ همزمان با آغاز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری از فرصت حضور مردم در این رویداد فرهنگی بهره جسته و میزهای ارتباطی مسئولان با مردم برپا کرده است.

در ایام برگزاری نمایشگاه، مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری میزبان وزرا، معاونان و مدیران دولت سیزدهم است تا پل ارتباطی آن‌ها با مردم حاضر در نمایشگاه باشد و دولتمردان هم با استقبال از این طرح، ضمن حضور و بازدید از نمایشگاه، در نشست‌های مرکز هم حضور یافته و به‌صورت مستقیم و چهره‌به‌چهره پاسخگوی دغدغه‌های مردم هستند.

مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در میز مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری در نمایشگاه کتاب، به پرسش‌هایی درباره مهمترین مسائل حوزه سلامت و موضوعات مربوط به حیطه مسئولیت خود پاسخ داد.

علیرضا رحیم نیا در ابتدا با گلایه ای از سیاه نمایی برخی رسانه ها در زمینه کمبود دارو در کشور تصریح کرد: از جمله موضوعاتی که اخیرا در فضای رسانه ای زیاد به آن دامن زده شده و عده ای با سیاه‌نمایی به دنبال مقصر جلوه دادن وزارت بهداشت و دولت هستند، تامین نشدن داروی مورد نیاز مردم است. متاسفانه عده ای اخیرا مکررا کمبود دارویی در کشور را مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه کمبود دارویی در تمامی دولت ها و هرساله وجود داشته است، گفت: میزان کمبود دارویی هرساله مقداری متغیر دارد. ولی از زمان استقرار دولت سیزدهم و با همت وزارت بهداشت، کمبودهای دارویی به زیر ۸۰ قلم رسیده، که نسبت به دولت گذشته قابل قیاس نیست. در هرصورت دولت به دنبال آن است که این رقم را کاهش دهد تا مردم برای تهیه دارو با مشکلی مواجه نباشند.

مدیر کل بازرسی وزارت بهداشت در رابطه با گلایه برخی مردم از گرانی قیمت دارو خاطر نشان کرد: مردم برای آنکه بتوانند از پوشش بیمه ای بهره مند شوند باید به پزشکان مراجعه کنند و دارو در سیستم بیمه ای برای آنها نسخه شود، در این صورت پرداختی نسبت به مدت مشابه سال قبل نه تنها با افزایش مواجه نشده بلکه در چند قلم دارو قیمت کمتری را هم دارد.

چگونه می توانیم یک داروی تقلبی را تشخیص بدهیم؟

به گفته رحیم نیا مردم برای بهره‌مندی از یارانه دارو می توانند علاوه بر مراجعه به پزشک، از طریق سیستم ارجاع هم داروی خود را خریداری کنند تا بتوانند از یارانه دارویی دولت استفاده کنند. وی درخصوص سامانه تلفنی ۱۹۰ در وزارت بهداشت با بیان این جمله که "متاسفانه خیلی از مردم از وجود این سامانه اطلاعی ندارند"، گفت: این سامانه در حقیقت تجمیع سامانه های قبلی است. مردم می توانند شکایت خود را در رابطه با بهداشت و درمان مطرح کنند البته این سامانه برای قدردانی، تشکر و ثبت انتقادات هم در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: این سامانه ۱۰ خط ورودی دارد که تلفن‌گویا مردم را برای برقراری ارتباط با داخلی مورد نظر راهنمایی می کند. مردم می توانند شکایت خود را از بهداشت محیط، بهداشت رستوران ها و مواد غذایی و موارد مشابه را اعلام‌کنند.

مدیر کل بازرسی وزارت بهداشت راه تشخیص داروی تقلبی از دارویی که به صورت رسمی وارد کشور شده را اینگونه تشریح کرد: مردم می توانند با ارسال کد ۱۶ رقمی که بر روی جعبه دارو درج شده، به سامانه پیامکی ۲۰۸۸۲۲، از طی روال قانونی دارو مطلع شوند. همچنین راه دیگر تشخیص مراجعه به سامانه ttac است.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌است» که از ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir در حال برگزاری است تا ۳۰ اردیبهشت پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها