رژیم غذایی | سلامت | افطاری | نوروز

باید و نباید های افطاری در نوروز / خوردن این خوراکی ها خطرناک است

روزه‌داری در کنار برکات معنوی، فواید جسمی هم برای روزه‌داران به همراه دارد، به شرطی که توصیه‌های مربوط به تغذیه سالم را در این ماه رعایت کنند. برای صرف وعده افطاری، توصیه‌هایی وجود دارد.

باید و نباید های افطاری در نوروز / خوردن این خوراکی ها خطرناک است

متقارن شدن ایام نوروز با ماه مبارک رمضان سبب شده تا افراد روزه دار افطاری ها خود را در مهمانی های عیدانه صرف کنند. از آنجایی که این مهمانی ها با خوردن آجیل و شیرینی نیز همراه می شود اما اگر به فکر سلامتی تان هستید باید حواستان به آنچه پس از ساعت ها نخوردن نوش جان می کنید باشد.

درست آن است که باید و نبایدهای صرف وعده افطاری را رعایت کنید تا از برکات این ماه در کنار سلامت جسمی بهره‌مند شوید.

شوک وارد نکنید!

بدن ما در زمان افطار در حالت استراحت کامل است بنابراین هنگام افطار باید از موادغذایی استفاده شود که به طور ناگهانی به دستگاه گوارش فشار وارد نکنند. حواستان باشد با وارد کردن حجم زیاد غذا به معده یا مصرف یک غذای سنگین، به بدنتان شوک وارد نکنید.

با خوراکی‌های سبک شروع کنید

توصیه می‌شود در زمان افطار روزه با چند عدد خرما همراه با یک استکان چای یا شیر ولرم باز شود و بین افطاری و شام فاصله‌ای وجود داشته باشد. افطاری با غذاهای سبک، کم قند و فیبردار مثل سوپ و سبزیجات یا سالاد که فشار چندانی به معده وارد نمی‌کنند شروع شود و بعد شام اصلی صرف شود.

مایعات فراموش نشود

در زمان بین افطاری تا سحری رعایت دفعات غذا خوردن بسیار اهمیت دارد. مصرف دو وعده‌ی غذای اصلی (افطار و سحری) و یک میان وعده تا زمان قبل از خواب (مصرف میوه‌ و نوشیدنی‌) توصیه می‌شود. البته در تمام ساعات ما بین افطار و سحری، نوشیدن مایعات به مقدار فراوان لازم است. به جای نوشیدن آب زیاد،بهتر است از میوه‌های آبدار و سالاد استفاده کنید تا از کم‌آبی بدن در روز جلوگیری شود.

قندهای طبیعی مصرف کنید

خرما یک منبع عالی قند،‌فیبر،کربوهیدرات، پتاسیم و منیزیوم، مغز بادام غنی از پروتئین و فیبر و دارای حداقل چربی و موز یک منبع خوب پتاسیم ، منیزیوم و کربوهیدرات است. خوردن غلات و نان‌های سبوس‌دار هم توصیه می‌شود.

تعادل در مصرف گروه‌های غذایی

غذاهای مصرفی باید در حالت تعادل با یکدیگر باشند و از همه گروه‌های غذایی مثل میوه، سبزیجات،‌گوشت، مرغ، ماهی، نان، حبوبات و محصولات لبنی در رژیم غذایی باید وجود داشته باشد.

نبایدهای افطاری خوردن

همان اندازه که باید حواستان به رساندن مواد مغذی و مفید به بدنتان در روزه‌داری باشد، باید درباره مواد خوراکی و غذاهایی که مصرفشان در وعده افطار ناسالم است اطلاعات داشته باشید. خوردن بعضی غذاها در افطار معده شما را سنگین می‌کند، قند و فشارتان را بالا می‌برد و خلاصه اینکه به جای هر منفعتی برایتان ضرر دارد.

شیرینی و چربی زیادی ممنوع

مصرف غذاهای سرخ شده باید محدود شوند زیرا باعث عدم هضم، سوزش سردل و ایجاد اختلال در وزن می‌شوند .مصرف بیش از حد موادغذایی پرچرب موقع افطار منجر به تشنگی می‌شود.

مایعات متعادل مصرف شود

مصرف نوشیدنی‌های زیاد مخصوصا مایعات خنک با رقیق کردن اسید و آنزیم‌های دستگاه گوارش باعث اختلال در هضم و جذب موادغذایی می‌شود. این مسئله مشکلات مهمی مثل درد شکم و نفخ پیش می‌آورد. این تصور هم که نوشیدن چای زیاد از تشنگی جلوگیری می‌کند درست نیست.

چربی برای ورزشکاران ممنوع

ورزشکاران باید در این ماه از مصرف غذاهای چرب پرهیز کرده و کربوهیدرات‌ها مانند برنج، پوره سیب‌ زمینی، ماکارونی و مخصوصا عسل و خرما که خاص این دوران است را مصرف کنند.

ادویه کمتر بزنید

مواد غذایی پر ادویه و نمک حرارت بدن را بالا برده و موجب تشدید تشنگی می‌شود.سعی کنید ادویه کمتری در غذاهای افطار استفاده کنید تا هم تشنه نشوید هم باعث تحریک معده و سیستم گوارشتان نشود.

میوه خیسانده به جای میوه خام

مصرف میوه‌های بسیار آبدار و خام باعث درد شکم می‌شوند پس بهتر است در وعده افطار زیاد از آنها استفاده نکنید. می‌توانید به جای آن از خیسانده برگه هلو، زردآلو، انجیر و آلوی بخارا استفاده کنید. بهتر است مصرف این ترکیب یک تا دو ساعت بعد از شام باشد.

غذاهای فرآوری شده نخورید

بدترین انتخاب برای وعده افطاری، غذاهای فرآوری شده و نیمه‌آماده است. هضم این غذاها برای معده بسیار سنگین است ضمن اینکه این غذاها کمتر مواد مفید موردنیازتان را تامین می‌کنند. سوسیس و کالباس هم انتخابی ناسالم هستند که فقط شما را تشنه‌تر می‌کنند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها