رکود چالش برانگیز بازار مسکن / تنها جذابیت سامانه خودنویس چیست؟

تیموری، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان گلستان گفت: سامانه«خودنویس» توسط وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت صمت ایجاد شد که گاها چالش هایی را برای متقاضیان و مشاوران املاک به وجود می آورد.

رکود چالش برانگیز بازار مسکن / تنها جذابیت سامانه خودنویس چیست؟

سامانه خودنویس یک سامانه الکترونیکی است که توسط وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت صمت با هدف نظارت بر بازار مسکن، مشاوران املاک و متقاضیان ایجاد شده است.

حمیدرضا تیموری اظهار کرد: هدف دولت از ایجاد سامانه «خودنویس» نظارت بر بازار مسکن، مشاوران املاک و متقاضیان است تا بتوانند ثبت قرارداد املاک، استعلام اجاره نامه و اخذ کدرهگیری را به صورت رایگان انجام دهند.

عضو هیئت مدیره انبوه سازان مسکن و ساختمان گلستان با بیان اینکه صرفا رایگان بودن سامانه «خودنویس» برای استفاده از آن کافی نیست، افزود: از انتخاب و معرفی ملک تا تنظیم قرارداد و ثبت در سامانه گاها یک ماه طول می کشد و تا زمانی که تنظیم قرارداد صورت نگیرد، نمی توان برای گرفتن کد رهگیری اقدام کرد که گرفتن این کد توسط مشاوران املاک انجام می شود.

تیموری گفت: نمی توان ملک را با سایر کالاهای عرضه شده در بازار یکسان در نظر گرفت، در بحث مسکن تقاضاها، سلیقه ها و قیمت مناطق باهم فرق دارد که این موضوع باعث تنوع و گستردگی در زمینه فعالیت مشاوران املاک می شود.

وی افزود: مشاوران املاک پل ارتباطی بین متقاضیان، فروشندگان و متعاملان این حوزه هستند ضمن اینکه تعداد زیادی از سایر افراد در این دفاتر مشغول به فعالیت بوده و از این راه کسب درآمد می کنند.

وی بیان کرد: سامانه«خودنویس» توسط وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت صمت ایجاد شد که گاها یک سری چالش ها و مشکلات را برای متقاضیان و مشاوران املاک به وجود می آورد.

تیموری با بیان اینکه صنف املاک و مشاوران این حوزه تاثیر مستقیم و مثبتی بر رونق بازار مسکن دارند، گفت: مشاوران املاک نقشی در گرانی مسکن ندارند، این معضل به دلیل افزایش هزینه های مصالح ساختمانی، دستمزدها، تامین اجتماعی، مبالغ دریافتی بالای پروانه های ساخت به وجود می آید که در نهایت موجب افزایش قیمت تمام شده مسکن می شود.

مشاوران املاک در حوزه مشاوره فعالیت دارند نه قیمت گذاری

وی با بیان اینکه مشاوران املاک در حوزه مشاوره فعالیت دارند نه قیمت گذاری؛ گفت: بازار مسکن دچار رکود شده است اگر این روند ادامه پیدا کند موجب کاهش صدور پروانه های ساختمانی می شود که بخش عمده ای از درآمدهای شهرداری ها از این راه تامین شده که موجب تعطیلی کارگاه های ساخت و ساز و بیکاری کارگران ساختمانی می شود.

تیموری ادامه داد: مسئولان نباید نقش تاثیرگذار مشاوران املاک در بازار مسکن را نادیده بگیرند زیرا واسطه گری مشاوران به شکل مثبت است.

وی ادامه داد: مشاوران املاک ضمن تنظیم قرارداد، پیگیری های بعد عقد قرارداد را انجام می دهند و نود درصد اختلافات در دفاتر مشاور املاک حل و از ورود این پرونده ها به محاکم قضایی جلوگیری می شود که این باعث کاهش شکایات در این زمینه خواهد شد.

وی تاکید کرد: در استان گلستان حدود ۱۰هزار نفر در صنعت ساختمان مشغول به فعالیت هستند که اگر عدم رونق در این حوزه سبب بیکاری قشر عظیمی می شود.

تیموری با اشاره به اینکه تنها صنفی که خدمات پس از خدمات را بدون دریافت هزینه ارائه می دهد، صنف املاک است، اظهار کرد: بسیاری از همکاران هنوز به شکل سنتی فعالیت دارند یا بضاعت تهیه ملزومات این سامانه را نداشته و یا دلیل آن عدم آگاهی آنان نسبت به این سامانه است.

منبع: بازار
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر