عوارض آزادراهی | ایام نوروز

عوارض آزادراهی در این مسیر صفر شد +جزئیات

یک مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از امکان تردد رایگان در آزادراه منجیل-رودبار برای ایام نوروز خبر داد.

عوارض آزادراهی در این مسیر صفر شد +جزئیات

هزینه عوارضی در جاده ها و بزرگراه ها به عنوان یکی از روش‌های تأمین مالی برای ساخت و نگهداری این بناها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این هزینه به صورت مستقیم از رانندگان و کاربران جاده دریافت می‌شود و به عنوان جزء هزینه‌های حمل و نقل در نظر گرفته می‌شود. همچنین، این هزینه به عنوان منبع درآمد برای سازمان‌های مسئول اجرای پروژه‌های جاده‌ای و بزرگراهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلاد دوستی، مجری آزادراه منجیل-رودبار گفت: طبق تصمیم اتخاذ شده، تردد در آزادراه منجیل-رودبار در ایام نوروز رایگان است و نرخ عوارضی در آینده اعلام می‌شود.

وی افزود: طبق محاسبات انجام شده در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، استفاده از آزادراه منجیل-رودبار تقاضا برای سفر را ۴۵ درصد افزایش می‌دهد.

دوستی با اشاره به دلایل افتتاح باند رفت آزادراه منجیل-رودبار گفت: در مطالعات این آزادراه باند رفت و برگشت دیده شد و عملیات اجرایی نیز بر اساس همین مطالعات انجام گرفت؛ اما با توجه به اینکه حجم ترافیک عبوری در این آزادراه بیش‌تر بر روی باند رفت است و ملاحظات منطقه‌ای نیز مدنظر مسئولان استانی و مقامات دولتی قرار داشت، تصمیم برآن شد تا باند برگشت پس از هماهنگی با مسئولان منطقه بررسی شود.

مجری آزادراه منجیل-رودبار با اشاره به مشخصات فنی این پروژه گفت: آزادراه منجیل-رودبار به طول ۸۲۰۰ متر است که ۷۰ درصد آن از پل و تونل (ابنیه فنی) تشکیل شده است و ۱۰۰ درصد از کوهستان عبور می‌کند. در طول مسیر ۸.۲ کیلومتری آزادراه دو دستگاه تونل به طول ۹۲۷ متر و ۸ دستگاه پل به طول ۱۲۱۶ متر احداث شده است که با در نظر گرفتن سختی‌های عملیات اجرایی در محدوده شهری و دسترسی به محل پروژه به ویژه در تونل‌ها از نمونه‌های قابل ذکر در پروژه‌های راهسازی است.

وی در ادامه بیان کرد: در ساخت بعضی از پل‌های مسیر از تیرهای پیش تنیده با دهانه ۴۰ متر و در ساخت پل‌های روی رودخانه سفید رود از ۳۰۰ دستگاه شمع استفاده شده است.

دوستی ساخت پل شماره ۶ این آزادراه به طول ۳۳۰ متر را یکی از موارد خاص در ساخت ابنیه این مسیر آزادراهی دانست و خبر داد: این پل که ارتفاع دهانه میانی آن به ۱۳۵ متر می‌رسد یکی از بزرگترین پل‌های طره آزاد کشور است که با توجه به توپوگرافی منطقه به منظور کاهش اثرات زلزله‌های احتمالی با استفاده از تکیه گاه غلطکی برای نخستین بار در کشور احداث شده است.

وی با تاکید بر اهمیت آزادراه منجیل-رودبار در تکمیل کریدور آزادراهی شمال-جنوب کشور بیان کرد: این آزادراه یکی از چهار مسیر عبوری از رشته کوه البرز است که دسترسی مناطق مرکزی و پایتخت را به استان گیلان و غرب دریای خزر فراهم می‌کند و نقش موثری در حمل‌ونقل کالا و مسافر، کاهش زمان سفر و صرفه جویی در مصرف سوخت دارد.

مجری ساخت آزادراه منجیل-رودبار ساخت این آزادراه علیرغم کوتاه بودن طول مسیر به دلیل عبور از مناطق صعب العبور البرز و دهلیز تنگ رودخانه سفید رود یکی از سخت‌ترین و چالش برانگیزترین محورهای آزادراهی کشور محسوب می‌شود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر