گزارش مشروح از نشست خبری رییس جمهور با اصحاب رسانه؛

رییسی: از همه جوانب در حال پیشرفت هستیم

رئیس‌جمهور گفت: همه شاخص‌ها نشان دهنده رشد، تلاش و پیشرفت است و نشان می‌دهد که تلاشهای که انجام شده، جواب داده و بعد از این هم جواب خواهد داد.

رییسی: از همه جوانب در حال پیشرفت هستیم

نشست خبری آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور صبح امروز با حضور خبرنگاران و رسانه‌های داخلی و خارجی آغاز شد؛ رئیس‌جمهور بعد از صحبت‌های مقدماتی، به پرسش‌های خبرنگاران درباره موضوعاتی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و سیاست خارجی پاسخ می دهد.

آیت الله رئیسی در ابتدای نشست خبری خود طی سخنانی اظهار داشت: امیدواریم زائرین اربعین در این روزها زیارت دلنشینی را داشته باشند و دعای آنها در حق همه ما به اجابت برسد. از همه اصحاب رسانه و رسانه‌هایی که با تقد دلسوزانه به دولت کمک می کنند تشکر می‌کنم و  ارتباط دولت با اصحاب رسانه را یک ضرورت می‌دانم. این می‌تواند موجب شود تا مردم و مسئولین را با یکدیگر مرتبط کرده و موجب شودتا مسئولان در جریان دغدغه های مردم قرار گیرند.

وی افزود: دولت در حالی دوسال قبل کارش را آغاز کرد که شرایط کشور شرایط خاصی بود. دولت با شرایط کرونایی و کسری بودجه و شرایط تورمی و با کاهش کالاهای اساسی و مسائلی از این دست مواجه بود که برخی از صاحبنظران با تردید می‌گفتند که دولت چگونه می‌خواهد این شرایط را مدیریت کند، اما با توکل به خداوند متعال و داشته‌های ملت و برخورداری از نیروهای جوان و کار آمد کار را شروع کردیم.

رئیسی ادامه داد: از جایی که ما ظرفیت‌های فراوانی در  کشورمان داریم و معتقد هستیم با تغییر گفتمانی که در این دولت پیش آمد و باز گشت به مردم و با نگاه به ظرفیت‌های داخلی و رجوع به داخل می توان بسیاری از مسائل را در کشور حل کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: با کمک مومنانه مردم و کادر درمانی و بهداشتی و ضعیت کرونایی در مدت کوتاهی عوض شد و وضعیت کسر بودجه که می توانست با ۴۸۰ هزار میلیارد کسری، برای کشور مشکل درست کند، بودجه جبران شد و تورم ۶۰ درصد به ۴۶ درصد فعلی رسید. وضعیت کالاهی اساسی به نحوی اطمینان بخش شد و شرایط کسب و کار و تحصیل و تلاش متفاوت شد و رشد اقتصادی در ۱۴۰۰ بر خلاف گذشته رشد بیش از ۴ درصد را نشان داد و در سال ۱۴۰۱ هم به همین ترتیب بود.

وی اظهار داشت: در کشور امید ایجاد شده است و تورم تولید ۱۰۳ درصد به ۳۰ درصد رسید و رشد ماشین آلات تولید در کشور ۱۹ درصد و رشد تولید ۶ درصد شد و همه شاخص ها نشان دهنده رشد بوده است. وضعیت رشد اشتغال ۸.۲ درصد شده و ۲۳ استان اعلام می کنند شرایط بیکاری آنها کاملا متقاوت شده اما در یک سوم استانها همچنان نگران وضعیت بیکاری هستیم.۵۰۰۰ کارگاه و کارخانه نیمه تعطیل فعال شد و زمینه کار و تلاش در کشور ایجاد شد. اینها همه شاخص‌هایی است که نشان می‌دهد ظرفیت‌هایی که در کشور ایجاد شده جواب داده است.

رئیسی ادامه داد: دشمن دو راهبرد منزوی کردن ایران و مایوس کردن مردم را دنبال کرد اما شکست خورد. ما در ابتدا اعلام کردیم که برجام نه اولین پرونده و نه آخرین پرونده خواهد بود. ما پرونده‌های متعددی در سیاست خارجی داریم که همه را دنبال می کنیم و ارتباط با همسایگان را دنبال کردیم و در این زمینه موفق بودیم . ارتباط با کشورهای اسلامی که دچار وقفه شده بود را دنبال کردیم و این موجب شد تا سطح ارتباط تجاری ما با کشورهای همسایه ۱۴ درصد رشد داشته باشد.

وی گفت: در ارتباطات تجاری کار این دولت رکورد زد و نشان دادن با عضویت در شانگهای وبریکس و استفاده از ظرفیت‌ها، می‌شود پیشرفت کرد و دشمن در منزوی کردن ایران موفق نشد. در حوزه ناامید کردن مردم هم شما یادتان هست که چند ماهی از دولت نگذشته بود که به پمپ بنزین‌ها حمله سایبری شد اما مردم با بصیرت کار را دنبال کردند و دشمن را ناکام گذاشتند. اعتقاد و با ور این دولت هم  این است که همچنان  که ملت ایران در بسیاری از حوزه ها توفیق بدشت آورده است در سایر حخوزه ها هم توفیق بدست خواهد آورد.

رئیسی اظهار داشت: وقتی دشمن همراهی مردم را با دولت دید، احساس کرد کشور در حال پیشرفت است لذا رو به ایجاد اغتشاش در کشور آوردند. حتی میز مذاکره را ترک کردند و به اغتشاشات دل بستند. وقتی اغتشاشات با کمک مردم شکت خورد آنها بلافاصله پیام دادند که می‌خواهیم به میز مذاکره برگردیم. دنبال ناامید کردن مردم بودند اما در این حوزه هم مردم آنها را ناکام گذاشتند.

رئیس جمهور گفت: تلاش و امید در دل مردم روز به روز افزون شد و شاخص‌های اقتصادی و کارهای دانش بنیان که به دست مردم انجام شده است گویای این امر است. امروز ما ترجیح می‌دهیم در سفرهای خارج محصولات دانش بنیان را ببریم تا نشان دهیم کشور به چه سطحی از فناوری رسیده است.  همین طرحی که دیروز انجام شد کاری بود که در شرایط تحریمی کشورهای خارجی آن را زمین گذاشتند و فکر کردند نمی شود اما متخصصان داخلی این کار را نجام دادند و روز گذشته به بهره برداری رسید.

رئیس جمهور ادامه داد: ما برای مشکلات اساسی که موجب نگرانی شده است برررسی و برنامه ریزی کرده ایم . برای ناترازی در حوزه انرژی و بانکی وبودجه‌ای برنامه‌ریزی شده است. در برنامه هفتم برای همه اینها برنامه ریزی شده تا این ترازی‌ها رفع شود. ما ناترازی برق را می شناسیم؛‌ ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم که ۷ هراز مگاوات آن رفع شده است  و در حال جداکردن برق صنعتی از برق خانگی هستیم. در دور اول سفر به اهواز برای رفع مشکلات فاضلاب اهواز چهار جبهه کاری مشغول کار بود. در سفر دوم چهار جبهه کاری تبدیل به ۱۵۰ جبهه کاری شده است و در بسیاری از شهرها مسائل انرژی در حال حل شدن است.از ۱۰ هزار روستا که تنش آبی داشتند، مشکل ۳۵۰۰ روستا حل شده است.

رئیسی با بیان اینکه بخشی از صد هزار واحد مسکونی که پریروز تحویل داده شد از این دست منازل است که همه کار آن را دولت انجام داده است، گفت:  بیمه سلامت نسبت به ۶ میلیون نفر بصورت رایگان از اقدامات دولت بوده و این اقدام‌ها در دستور کار دولت است و یقین داریم ما به کمک مردم اقتصاد را مردمی کنیم و مردم در حوزه های مختلف حضور پیدا کنند.

وی افزود: ۲۵ میلیون نفر از مردم عزیز در بهار در رویدادهای هنری شرکت کردند، بیش از ۵ میلیون سفر نوروزی داشتیم و این نشان می‌دهد که مردم عزیزمان به رغم گلایه‌ها از بخش‌های مختلف، حضور و مشارکت‌شان با دولت  حضور جدی است. امیدواریم در ادامه هم این راه را طی کنیم و همچنان که رهبر عزیزمان فرمودند به قله نزدیکیم و ناامیدی در دل راه نخواهیم داد.

رئیسی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره انتقادها از عملکرد وی و سانسور کردن دستاوردهای دولت از سوی اصلاح‌طلبان به‌رغم بالا رفتن رشد اقتصادی و رونق فرهنگی براساس آمارها، گفت:‌ انصاف به دیگران بسیار خوب است و اشکال ندارد که نقد کنند اما آنچه انجام شده را بینند و آنچه دولت تحویل گرفته را هم یادشان باشد؛ ممکن است دولت در یک دستگاه یا حوزه موفق نشده باشد که ما شفاف می‌گوییم که بودجه نبوده یا کم کاری شده اما آنچه برای دولت حاصل شده را در سبد نظام می‌بینیم. از همه دستجات سیاسی و احزاب می‌خواهیم که ضمن اختلاف نظرها، نسبت به منافع ملی بی‌توجه نباشند و روی منافع مردم همه اشتراک نظر داشته باشیم.

وی افزود: ما در این مدت تمام تلاشمان این بوده که هرچه از نواقص و کاستی‌ها وجود داشته با نگاه «ما می‌توانیم» دنبال کنیم. ما آمدیم که مشکل جامعه را گردن بگیریم نه آنکه با کشاندن مشکلات بین جامعه، مردم را نگران کنیم. من به همکاران گفتم حق ندارند مردم را نگران کنند؛ مثلا درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیاری از کارشناسان و اصحاب رسانه نوشتند. نگاه ما حل مسئله است و از همه صاحب نظران و نخبگان کمک می‌گیریم و از همه می خواهیم با انصاف بنگرید و با انصاف بنگارید و نظر دهید. ما منتظریم که در نگاه اهل قلم در عین نقد، انصاف و نگاه منصفانه وجود داشته باشد.

رئیس‌جمهور درباره نقد عده‌ای به سفرهای استانی و اینکه می‌توان کشور را از مرکز و براساس نظرسنجی‌ها‌ مدیریت کرد، گفت: برخی آن اوایل به من می‌گفتند که رفتن به استان و دیدن مسائل و شنیدن حرف عزیزان استانی به دولت کمک می‌کند. می‌شود در تهران نشست و براساس داده‌ها و مستندان کار را جلو برد اما حضور در استان و دیدن نقص کار به انسان حس می‌دهد. در میدان بودن، حس بیشتری برای رفع مشکل و شناخت مشکل می‌‌دهد و توصیه‌ام به همکاران همین است که به استان‌ها و بخش‌ها سفر کنند. من در برخی مناطق که می‌رفتم می‌گفتند تاکنون استاندار هم به اینجا نیامده است.

رئیسی خاطرنشان کرد: ما پیگیری مصوبات سفر را هم به مدیر دستگاه مربوطه، هم استاندار و هم معاون اجرایی سپردیم و از چند حانب آنچه گفتیم را دنبال می‌کنیم تا صرف رفتن به سفر نباشد و همراه با اقدام و عمل باشد.

وی در پاسخ به سوال راشاتودی درباره اینکه برخی ناظران نقش بریکس در کمک به اقتصاد ایران برای فرار از تحریم را کمرنگ جلوه می‌کنند و راه نجات ایران را رفع تحریم می‌دانند، گفت: ما میز مذاکره را برای رفع تحریم ترک نکردیم بلکه دیگران ترک کردند و بعد هم اظهار پشیمانی کردند. من گفتم فقط پرونده رفع تحریم پرونده ما نبود. یکی از پرونده‌های در دست  اقدام عضویت در ائتلاف های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بود. شانگهای یک ائتلاف بین المللی است که در حوزه آسیا در مسائل اقتصادی و مسائل اجتماعی و امنیتی و صلح منطقه، نقش آفرین است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برخی راهکار برون رفت از مشکل را لبخند آمریکا و چند کشور اروپایی می‌دانند اما ما منتظر لبخند آنها نمی‌شویم و زندگی مردم را معطوف به اراده آنها نمی‌دانیم، اظهار داشت: ائتلاف شانگهای و بریکس قطعا در برابر یکجانبه گرایی‌امریکا به ما کمک می‌کند. ایران ظرفیت عظیمی دارد و سایر کشورها به مشخصات ژئوپلتیکی و ظرفیت‌های ایران آگاه هستند. عضویت ایران در بریکس و شانگهای بسیار موثر است و تاثیر دوطرفه است ضمن اینکه مسئله رفع تحریم را هم در جای خود دنبال می‌کنیم اما منتظر تصمیم آنها نمی‌شویم.

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره وجود جو التهاب در جامعه و حضور افرادی از جبهه پایداری و دانشگاه امام صادق(ع) در دولت و دوقطبی شدن جامعه، گفت:  نسبت به التهاب در جامعه این التهاب را معتقد نیستیم بلکه التهاب در دشمن قرار دارد و دشمن ملتهب است و این التهاب و دوقطبی را القا می‌کنند.

وی با بیان اینکه نقاط اختلاف در جامعه هست و مشکلی ندارد اما عموم ملت ایران دغدغه ایران و نظام را دارند و القای دشمن، القای چند قطبی در جامعه است و جامعه ما جامعه منسجمی است، خاطرنشان کرد: شما یادتان هست ۶۱ اقتصادان نوشتند که تورم سه رقمی در جامعه رقم خواهد خورد! من آنها را هم دغدغه‌مند می‌دانستم اما یک نظر معتقد به هشدار بود و یک نظر هم قائل به همکاری برای پیشرفت کشور و کاهش رشد نقدینگی و تورم. در مسائل اجتماعی هم همین است؛ در روزهایی که اغتشاشات در کشور بود من به دانشگاه و عرصه های مختلف می‌رفتم که به رغم استقبال مردم، منتقد و معترض هم وجود داشت. این نشان التهاب در جامعه نیست بلکه دغدغه‌هایی وجود دارد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: نگاه ما در جامعه این است که وعده‌ای که دادم و یا دوستان ما دادند به آنها وفادار خواهم بود و تا آخر به همان مشی را دنبال می‌کنم. ممکن است تفاسیر از مشی بنده متفاوت باشد اما به آنچه در انتخابات گفتیم پایبند خواهیم بود و وعده‌ها را فراموش نخواهیم کرد.

رئیسی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای تضمین محیط علمی دانشگاه دارد اظهار داشت:حفظ محیط و ارتقا علم در دانشگاه ها منوط به حفظ آرامش در دانشگاهها است و این زمانی اتفاق می افتد که از درو ن دانشگاه توسط اساتید، دانشجویان و مسئولان دانشگاه رقم خورد. بنده در هر مسئولیتی بود همیشه به گفتگو با دانشجویان اعتقاد داشتم و باید نشست های آزاد اندیشی در دانشگاه ها بیشتر فعال شود. من با تاسی از نگاه رهبری به دانشجویان و گفت و شنود با اهالی علم پای گفت و شنود دانشجویان می نشینم و پذیرای حرف ها و نقدهای دانشجویان هستم.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر در دانشگاه ها، افزود: قضایایی که اخیرا در دانشگاه ها اتفاق افتاد برخی از افراد دچار غفلت شدند که باید آن ها را از غفلت به وجود آمده بیدار کرد. افرادی نیز مرتکب خطا و اتهامی شدند دولت با الهام گرفتن از عفو عمومی رهبر انقلاب از اتهامات این افراد چشم پوشی کرد، اما عده ای نادر بخواهند در دانشگاه بی قانونی کنند خود دانشگاه باید مانع از آن شود دانشگاه یک چارچوبی دارد و دانشجویان و اساتید باید قانون را رعایت کنند حتما باید در دانشگاه قانون مداری و قانون محوری حکم فرما باشد و حافظ این قانون مداری خود دانشجویان، اساتید و مسئولان دانشگاه هستند.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که برنامه های دولت در پرداخت یارانه‌ها به اقشار مردم چیست؟، گفت: دولت با اصلاح اقتصادی یارانه هایی با مبلغ ۳۰۰ و  ۴۰۰  هزار تومان به دهک های مختلفی می دهد که اخیرا با تخصیص کالا برگ این مبالغ یارانه افزایش پیدا کرده است و علت تاخیر در پرداخت کالا برگ نبود زیر ساخت های کلان بود که با همت دولت این زیر ساخت ها در دی ۱۴۰۱ مهیا شد و با توجه به تلاطم های قیمت ارز دولت تخصیص کالابرگ را شروع کرد تا سفره مردم کوچک نشود.

وی افزود: مبلغ یارانه در گذشته ۴۵ هزار تومان بود که این مبلغ به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان رسید که با تخصیص کالابرگ این عدد به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین نگاه دولت این است که قیمت ها ثباتدار و کاهشی باشد و بنای دولت این است که ارزش پول ملی افزایش یابد اما دشمن به دنبال عددسازی در بازار است و این اعداد جعلی است و مثلا در زمان هایی که داد و ستد انجام نمی شود این عدد ها تغییر پیدا می کند که نشان دهنده عددسازی های جعلی است.

رئیسی با بیان اینکه وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه برنامه ای داده اند تا شعار سال محقق شوند، تصریح کرد: در بحث ارز ترجیحی این مبلغ به جیب عده ای می رفت اما امروز در بین مردم عادلانه توزیع می شود خیلی ها اذعان داشتند این اصلاحات اقتصادی برای این بود که دولت کسری بودجه را جبران کند اما بدین صورت نبود.

وی با اشاره به راهپیمایی اربعین، گفت: من از دولت و ملت عراق صمیمانه تشکر میکنم که تمام امکانات خود را در جهت هر چه بهتر برگزاری مراسم اربعین گذاشته اند و همچنین ایران تمام امکانات را فراهم کرد تا سفری آسان و سهل برای زائران اربعین تحقق یابداما عمده این مراسم در دستان مردم ایران و عراق بود که با برپایی مواکب سعی در جهت هر چه بهتر برگزاری اربعین تلاش می کنند زیرا اربعین نماد و جلوه مقاومت جهانی است.

رییسی با اشاره به پیشرفت ها در کشور، بیان داشت:  اولین علت موفقیت دولت توکل به خدا است و دومین مورد اعتماد به ظرفیت های مردم و سومین نکته امید به آینده است. امید به آینده مهم است زیرا دشمن دنبال ناامید کردن مردم است، اما باید به آینده امیدوار باشیم.

وی افزود: بنده در گفتگو با برخی از سران و مسئولان خارجی پیشرفت های ایران برای آنها تعجب انگیز است و می گویند ایران چگونه توانسته است با وجود تهدید و تحریم به این سطح از پیشرفت برسد که تمامی این پیشرفت ها با ظرفیت ملت تحقق یافته است و ملت ایران تهدیدها را تبدیل به فرصت ها کرده است ما در بحث نظامی تهدید و تحریم داشتیم اما الان سرآمد هستیم و حتی صنایع هسته ای نیز با وجود تهدید و تحریم پیشرفت های زیادی داشتیم؛ درست در بحث تورم کالاهای خوراکی مشکلاتی وجود دارد که این تنها مختصص ایران نیست در کشورهای منطقه ای تورم کالاهای خوراکی ۲۹ درصد است و در اروپا ۱۹ درصد وحتی در برخی از کشورها به ۷۰ درصد نیز می رسد که این تورم نیز با تلاش بیشتر کاهشی خواهد شد و بنای دولت توجه به سیاست ها و قانون و قانون مداری است و با همین نگاه به سعادت خواهیم رسید.

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره عملکرد دولت در حوزه کتاب و محصولات فرهنگی گفت: دغدغه فرهنگی بسیار مهم و قابل توجه است. قیمت کتاب بیشتر به قیمت کاغذ بر می‌گردد؛ ما می توانیم در حوزه کاغذ خودکفا شویم و دیگر کاغذ وارد کشور نکنیم. قبلا میزان تولید کاغذ در کشور قابل قبول نبود که در این دولت افزایش چشمگیری پیدا کرده است و امروز کتب درسی‌مان با کاغذ تولیدی داخل چاپ می‌شود. خودکفایی در حوزه کاغذ کاملا دست یافتنی است و در گام بعدی به این مهم دست خواهیم یافت. وزارت‌های صمت و ارشاد در این حوزه مشغول هستند و به زودی در حوزه تولید کاغذ به خودکفایی خواهیم رسید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آساهی ژاپن درباره آزاد سازی اموال بلوکه شدن ایران در ژاپن گفت: ما ارتباطمان با همه کشورهایی که می‌خواهند با جمهوری اسلامی ارتباط داشته باشند بسیار خوب خواهد بود و ما اعلام کردیم هر کشوری دست دوستی به طرف ایران دراز کند دست و او را به گرمی می‌فشاریم و هر کشوری بخواهد دست تعدی دراز کند دست او قطع خواهد شد.

وی افزود: به دنبال توسعه روابط با ژاپن هستیم و یکی از کارهایی که در دولت دنبال کردیم آزدسازی پول‌های مسدود شده است. توصیه ما به دولت ژاپن این است که مستقل زندگی کند و تحت تاثیر آمریکایی‌ها نباشد و اگر ما پولی آنجا به امانت گذاشتیم در مورد آن تحت تاثیر دیگران تصمیم نگیرد. حتما این مبالغ در هر جای دنیا هست باید در داد و ستد به ایران برگردد.  ما قبل اعلام کردیم که پول بلوکه شده تنها در کره داشتیم، در جاهای دیگر در اختیار بانک مرکزی است و پول مسدود شده به آن معنا در سایر کشورها نداریم و بانک مرکزی به پول‌ها در سایر کشورها اشراف دارد.در وقت مقتضی به ژاپن سفر خواهم کرد و از مسئولان ژاپنی هم برای سفر به ایران دعوت کرده‌ایم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره احیای برجام عنوان کرد: از ابتدای کار دولت اعلام کردیم که برجام به عنوان یکی از پرونده‌هایی که در سیاست خارجی باید دنبال کرد دنبال می‌کنیم ولی سیاست خارجی ما تک گزینه‌ای نیست. آیا با آغاز دولت با موضوع برجام درست برخورد کردیم؟ پاسخ مثبت است. قبل از این دولت نشست‌ها و مذاکراتی بوده است. گروهی در این دولت برای مذاکره تعیین شد. این گروه متنی را تعیین کرد  که اتحادیه اروپایی هم آن را تایید و کرد و گفت خواسته‌های مطرح شده در آن عقلانی است. اگر ما در زمان انعقاد برجام بودیم شاید نگاه متفاوتی داشتیم زیرا معتقدیم مطالبی در این قرارداد آمده که موجب گرفتاری دولت شده و باید دقیق‌ترتنظیم می‌شد.

رئیسی اظهار داشت: آن کسانیکه پیمان شکستن آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بودند و  این مورد مذمت بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفت اما کسی که به تعهدش عمل کرد ایران بود و آژانس هم ۱۵ بار اعلام کرد در فعالیت هسته‌ای ایران انحرافی نبوده است. آنها از مسئله هسته‌ای استفاده ابزاری می‌کنند تا ابزاری برای امیال سیاسی خودشان باشد. آیا امروز کسی سراغ رژیم صهیونیستی می‌رود؟ ما برای اینکه بهانه را از دشمن  بگیریم میز مذاکره را ترک نکردیم. آنها در ایام اغتشاشات میز مذاکره را ترک کردند اما دولت در طرح حقوق اساسی ملت ایران کوتاهی نکرده است و تاکید می‌کند حقوق حقه ملت ایران باید با برداشتن تحریم های ظالمانه ایفا شود تا ملت ایران بتوانند از آنچه آقایان گفتنتد و فرمودند برجام نتایج و گلابی دارد استفاده کنند. در جبهه دیگر با تمام وجود تلاش می کنیم تحریم ها را خنثی کنیم و نگذاریم دشمن به اهداف خود از تحریم ملت ایران دست یابد.

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره وعده آزاد شدن پیام رسان‌های فیلتر شده در ایام اغتشاشات سال قبل و همچنین وضعیت رشد اینترنت در کشور، گفت:  اینترنت امروز در فضای زندگی مردم است و هیچ دست ساخته بشر اینقدر سریع تمام زوایا را تحت تاثیر قرار نداده است. امروز این دست ساخته بشر تمام زوایا را گرفته و پیر و جوان و شهری و روستایی در این فضا هستند. من هم تاکید داشتم که فضای اینترنت به سهولت صورت بگیرد و دسترسی ها آسان باشد و کار فیبر نوری در همین راستاست.

وی افزود: نسبت به شبکه ملی اطلاعات که قبل از دولت تنها ۲۴ درصد پیشرفت داشت، اکنون تا ۶۴ درصد پیشرفت کرده و تا آخر سال به ۸۰ درصد می‌رسد. نسبت به دسترسی همه شهروندان حتی در حوزه سرگرمی، باید سهولت صورت بگیرد و دسترسی آرامش بخش باشد. درباره پلتفرم‌های خارجی باید بگویم که در فضای شبکه‌های اینترنتی هر سکو می‌تواند فعال باشد اما اعلام کردیم که همانطور که در کشورهای اروپایی پاسخگو هستند اینجا هم پاسخگو باشند. تمامی پلتفرم‌ها بدون استثئا باید پاسخگو باشند تا فعالیت‌شان بدون اشکال باشد.

رئیس‌جمهور درباره حضوری در ۱۰ اجلاس بین‌المللی و آثار این سفرها در سفره مردم چیست؟ گفت: تمام اقدامات دولت برای تسهیل زندگی مردم است؛ برخی کشورها با تحریم دنبال اخلال در زندگی مردم هستند اما ما تمام تلاشمان این است که افزایش تولید، رشد تولید و افزایش ذخیره بانک مرکزی در جهت زندگی مردم باشد.

رئیسی درباره انتخابات مجلس در سال جاری و تاکید رهبر انقلاب بر حضور مردم و مشارکت مردم و اینکه برنامه دولت برای افزایش مشارکت چیست؟ اظهار داشت: از افتخارات جمهوری اسلامی این است که همه نهادها با رای مردم شکل می‌گیرد و ما در عمل توجه به جمهوریت نظام را نشان دادیم. امام هم اگر می‌فرمودند میزان رای ملت است نه از این باب که مثل برخی سیاسیون که دم از مردم می زنند تا کارشان راه بیفتد، بلکه واقعا ایمان به مردم داشت.

وی افزود: مشارکت مردم بسیار اهمیت دارد و  آنها که تعیین کننده هستند مردم هستند که پای صندوق بیایند و هرچه عدد رای بالا باشد در تشکیل مجلس قوی کمک می‌کند و مجلس قوی به تشکیل دولت قوی کمک می‌کند و دولت قوی، ایران قوی را می‌سازد و دولت هم تلاشش را برای مشارکت بالا می‌برد و هرچه حضور مردم بیشتر باشد، نهادهای برخاسته از رای قدرت بیشتری خواهند داشت.

رئیس‌جمهور درباره تنش های آبی در کشور و با برخی کشورهای همسایه گفت: ما کاهش نزولات آسمانی را داریم اما تهدید را به فرصت تبدیل می‌کنیم؛ تنش‌های آبی در برخی نقاط داریم اما برنامه برای آبرسانی آب شرب و کشاورزی و آب مورد نیاز صنعت هست تا تنش آبی در شهر و روستا را به حداقل برسانیم. در ارتباط با همسایگان باید بگوییم که قراردادهایی از قبل با همسایگان داریم و تاکیدمان پایبندی به آن قراردادها هست. با بحث ها و پیگیری‌هایی که نماینده ما آقای کاظمی قمی در افغانستان داشتند، این مذاکرات منجر به اعزام گروه کارشناسی شد و گروه در حال بررسی است که آیا آب به میزانی هست که سیستان و بلوچستان نیاز آبش برطرف بشود یا نه.

رئیسی ادامه داد: با سایر کشورهای همجوار که روابط دوستی هم با همه آنها داریم دنبال اجرایی کردن قراردادها هستیم تا بخش بخش کشور با رعایت صرفه جویی در آب مورد نیاز ، مشکل آبی نداشته باشند.

رییس جمهور با اشاره به مبارزه با فساد در دولت سیزدهم، گفت: مبارزه با فساد باید با همت همه مسئولان نظام محقق شود. بنا در دولت اصلاح ساختار های فساد زاست این اقدامات در همه وزارت خانه ها از جمله وزارت بهداشت و وزارت اقتصاد در نظام پولی و بانکی فعال شده است. مثلا در جریان انتخابات اسامی بزرگترین بدهکاران بانکی اعلام شد که  نوعی همراه بود با محرمانگی است اما امروز خود وزارت اقتصاد شفاف اعلام می‌کند که خودش باعث مبارزه با فساد است.

وی افزود: اولین مدعی مبارزه با فساد خود مسئول است و در بازرسی ریاست جمهوری و در همه وزارت خانه این امر موظف و مکلف شده است و خط قرمز دولت هرگونه فساد، رشوه و پارتی بازی است.

رئیسی با اشاره به تحرکات اخیر آمریکا و داعش در منطقه، تاکید کرد: شرایط لبنان سوریه و منطقه و اصولاً محور مقاومت شرایطش با قبل متفاوت شده است. همانطور که رهبری درباره شرایط منطقه تفاسیری فرمودند که جنگ ۶ روزه اعراب با اسرائیل و جنگ ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، ۸ روزه و ۲ روز فاصله زیاد است و اکنون ابتکار عمل در دستان مجاهدین محور مقاومت در لبنان و فلسطین است و مقاومت از هر زمان قوی تر و اسرائیل از هر زمان ضعیف تر است و این تحرکات اخیر تاثیری بر جبهه مقاومت ندارد.

وی افزود: امروز همه منطقه و کشورها به حزب الله اعتماد دارند و روز به روز قدرت رژیم صهیونسیتی رو به افول است. همچنین تاکید کنم که فشار حداکثری بر روی ایران شکست خورده است که حتی به این موضوع نیز به صراحت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اذعان کرده است.

رئیس جمهور با اشاره به اهانت به قرآن کریم، گفت: مسئله اهانت به قرآن کریم منوط به مسلمانان نیست بلکه همه ادیان الهی و ابراهیمی را در بر می گیرد و قرآن مورد احترام همه ادیان است؛ زیرا اهانت به قرآن اهانت به حضرت عیسی حضرت ابراهیم و همه پیامبران است.

رئیسی در پایان بیان داشت: اهانت به قرآن و اختلاف افکنی بین مسلمانان و ایجاد پروپاگاندای رسانه ای با امپراتوری رسانه ای و ایجاد گروه های تروریستی که همه این ها حلقه های یک زنجیره است که از یک اتاق فکر بیرون می آید از این رو اهانت به قرآن باید از سمت آزادگان و سران اروپایی محکوم شود و بدانید این توطئه‌ اخیر اهانت به قرآن نیز شکست خواهد خورد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها