انقلابی بزرگ در صنعت خودروسازی دنیا

شرکت تویوتا در هفته‌های گذشته از لندکروزر ۲۰۲۴ رونمایی کرد که یک انقلاب در طراحی ظاهری و فنی نسبت به نسخه‌های قبلی به شمار می‌رود.

انقلابی بزرگ در صنعت خودروسازی دنیا

شرکت تویوتا در هفته‌های گذشته از لندکروزر ۲۰۲۴ رونمایی کرد که یک انقلاب در طراحی ظاهری و فنی نسبت به نسخه‌های قبلی به شمار می‌رود.

تویوتا لندکروزر ۲۰۲۴ در حالی از سوی شرکت سازنده معرفی شد که حدود دو سال از خداحافظی این خودرو با بازار آمریکا می‌گذرد. آخرین نسخه‌ای که در بازار آمریکا عرضه شد، نسل ۲۰۲۱ این خودرو بود که به دلیل قیمت گذاری بالا، در بازار رقابتی آمریکا فروش خوبی را تجربه نکرد.

همین فروش پایین، دلیلی بر توقف عرضه این محصول در خاک آمریکا بود. اما تویوتا دست خالی ننشست و با تولید نسل جدید لندکروزر، قصد دارد تا دوباره وارد بازار این کشور شود. لندکروزر ۲۰۲۴ به معنی واقعی، یک انقلاب تمام عیار نسبت به نسل‌های پیشین این خودرو محسوب می‌شود. چرا که هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ فنی، تفاوت‌های بسیاری با نسل قبلی دارد.

این خودرو قرار است در سه نسخه لندکروزر ۱۹۵۸، لندکروزر و نسخه First edition وارد بازار جهانی شود.

مشخصات فنی

هر سه نسخه لندکروزر ۲۰۲۴ از یک پیشرانه هیبریدی بهره می‌برد که موتور چهار سیلندر بنزینی آن با حجم ۲.۴ لیتری و تکنولوژی توربوشارژ، به همراه موتور الکتریکی ۴۸ اسب‌بخاری، توانایی تولید حداکثر ۳۲۶ اسب‌بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد.

قدرت تولیدی فوق از طریق گیربکس هشت سرعته اتوماتیک، توانایی انتقال به هر چهار چرخ را دارد. اما متأسفانه، آمار رسمی از مصرف سوخت این خودرو فعلاً در دسترس نیست.

اگر بخواهیم یک نقد نسبت به مشخصات فنی این خودرو داشته باشیم، اگر چه گشتاور تولیدی خودرو بسیار خوب است؛ اما باید گفت که خودروهایی با قابلیت آفرود، برای عملکرد بهتر در خارج از جاده، نباید از پیشرانه توربوشارژ و گیربکس‌هایی با تعداد دنده بالا استفاده کنند. اما به دلیل مصرف بهینه‌تر به همراه قدرت تولیدی بالاتر، شرکت‌های خودروساز خواه ناخواه باید به سمت تولید پیشرانه‌های کم حجم‌تر و برقی بروند.

طراحی ظاهری

همان‌طور که ابتدای گزارش نیز اشاره شد، طراحی ظاهری لندکروزر ۲۰۲۴ به کلی دگرگون شده است. نسخه ۱۹۵۸ این خودرو از چراغ‌های جلوی گرد بهره می‌برد که نشان‌دهنده بازگشت لندکروز به اصالت خویش است. اگرچه که برخی افراد بر این باورند که طراحی این نسخه، شباهت بسیاری به خودروی لندروور دیفندر ۲۰۲۴ انگلیسی دارد.

اما در نسخه‌های دیگر این خودرو، چراغ‌هایی با سه عدد لنز مربعی در هرطرف استفاده شده که زیبایی خاصی دارد. به طور کلی، طراحی مکعب گونه‌ای که اغلب خودروسازی‌ها در نسخه‌های جدید خود استفاده می‌کنند، طرفداران و منتقدان بسیاری دارد که باید منتظر آغاز فروش آن‌ها ماند و دید که حق با کدام‌یک از این دو دسته است.

لندکروزر ۲۰۲۴ نسبت به نسل ۲۰۲۰ خود از ابعاد کوچک‌تری بهره می‌برد. این خودرو دارای ۴۹۲۰ میلی‌متر طول، ۲۱۳۸ میلی‌متر عرض و ۱۸۵۹ میلی‌متر ارتفاع بوده که حدود ۳۰ میلی‌متر طول پایین‌تر، ۱۵۸ میلی‌متر عرض بیشتر و ۲۰ میلی‌متر ارتفاع کمتری دارد.

طراحی داخلی

داخل کابین تویوتا لندکروزر ۲۰۲۴ نیز همانند نسخه‌های پیشین خود از طراحی عضلانی بهره می‌برد تا نشان دهنده قابلیت‌های آفرودی این غول ژاپنی باشد.

نمایشگر وسط در نسخه‌های First edition و ۱۹۵۸ با اندازه ۸ اینچ و در نسخه Land Cruiser با اندازه ۱۲.۳ اینچی در بازار عرضه می‌شود.

همچنین کانال‌های تهویه این خودرو به صورت دایره‌ای در دو طرف داشبورد و مستطیلی در وسط داشبورد طراحی شده که برخی از دکمه‌های مربوط به تنظیم کولر و داخل کابین، زیر کانال‌های میانی و برخی دیگر در اطراف اهرم تعویض دنده به چشم می‌خورد.

جنس روکش صندلی‌های لندکروزر ۲۰۲۴ نیز در نسخه First edition از نوع چرمی و در دو نسخه دیگر، از نوع پارچه‌ای درنظر گرفته شده است.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

تویوتا لندکروزر ۲۰۲۴ به دلیل ابعاد و کلاس بدنه، یک خودروی آفرودی فول سایز به شمار می‌رود. بنابراین باید در بخش سواری آفرودی نیز، قابلیت‌ها و آپشن‌هایی جهت سواری بهتر در خارج از جاده ارائه دهد.

فرمان برقی، سیستم چهار چرخ محرک (۴WD)، قفل دیفرانسیل مرکزی، جعبه انتقال دو سرعته (VSC)، کنترل کشش و پایداری، صفحات لغزنده فولادی که به صورت آپشن اضافه قابل سفارش است، سنسور تشخیص برخورد با عابر پیاده، هشدار خروج از خط، کروزکنترل تطبیقی، رادار تابلو خوان، رادار نقطه کور، هدآپ دیسپلی، نور بالای اتوماتیک و… موارد اندکی از امکانات ایمنی و رفاهی این غول آپشنال است./ تجارت نیوز

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها