دولت دوباره گوش خودروسازان را گرفت

استانداردهای اجباری جدید خودروهای داخلی مشخص شد. خودروسازان تا آخر سال جاری فرصت دارند محصولات خود را طبق این استانداردها مونتاژ کنند.

دولت دوباره گوش خودروسازان را گرفت

استانداردهای اجباری جدید خودروهای داخلی اعلام شد. براساس طرح استاندارهای ۸۵گانه خودرویی، تمامی خودروسازان داخلی مکلف شده‌اند که تا پایان سال جاری آپشن‌های مشخص شده و ویژگی‌های اعلام شده را در خودروهای خود تعبیه کنند. شاید با این استانداردهای جدید، خودروهای ایرانی کمی به تولیدات خارجی از لحاظ امکانات نزدیک شود اما آیا در حالت کلی خودروهای ایرانی ایمنی قابل قبولی دارند؟

مطابقت با برخی از استانداردهای ۸۵گانه مانند دی لایت، پوزیشن لایت و… برای خودروها اجرا می‌شود و این اتفاق رفته‌رفته برای تولیدات جدید خودروسازان در حال رخ دادن است، اما جدا از استانداردهایی که در حال حاضر اجباری هستند، آپشن‌ها و استانداردهای اجباری جدیدی هم قرار است برای خودروها در نظر گرفته شود که می‌تواند آن‌ها را کمی به خودروهای روز دنیا نزدیک‌تر کند.

لیست آپشن‌ها و استانداردهای اجباری جدید خودروهای داخلی به شکل زیر است:

    کنترل پایداری

    نشانگر تعویض دنده (GSI)

    نشنانگر فشار باد تایر (TPMS)

    چراغ اتوماتیک یا اتو لایت

    حفاظت از عابر پیاده

    استحکام کابین

    هشدار انحراف از مسیر

    سیستم ترمز اضطراری پیشرفته یا ترمز کمکی

    دی لایت و پوزیشن لایت

به‌کارگیری تعدادی از این آپشن‌ها تا به حال برای برخی از خودروها صورت گرفته است، اما طبق شنیده‌ها خودروهایی که مجهز به چنین آپشن‌هایی نیستند، حداکثر تا اسفند امسال وقت دارند تا به‌روزرسانی و به صورت آپشنال به مشتری تحویل داده شوند.

بیش‌تر این آپشن‌ها قرار بود به صورت اجباری بر روی خودروها قرار گیرند، اما پس‌از مدتی اجباری شدن آنها تعلیق شد و طبق دستورالعمل‌های اعلامی به شرکت‌ها، آنها موظف بودند و هستند با مهلتی بیش‌تر و در فواصل زمانی مشخصی هر یک از آپشن‌های نام برده را برای محصولات خود در نظر بگیرند.

برای مثال، در یک تا دو ماه اخیر شاهد نصب دی لایت و پوزیشن لایت حتی برای خودروهای کار و تجاری هم بودیم و این قضیه نشان می‌دهد مهلت پیاده‌سازی آپشن دی لایت و پوزیشن لایت رو به اتمام است و به همین دلیل حتی نیسان وانت هم دی لایت دار شده است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    چن وقت مونده به انتخابات؟؟؟! خودتونید و جد و ابادتون

  • ناشناس

    یه تیتر احمقانه. دولت به نام استاندارد خوردو گرون میکنه به کام خودش تموم میکنه

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها