هواشناسی | پیش بینی آب و هوا

هوا سردتر می شود / زمان ورود سامانه بارشی به کشور مشخص شد

کارشناس هواشناسی از آغاز بارش‌ها در نقاط جنوبی کشور از عصر امروز و ورود سامانه بارشی از شمال‌غرب کشور خبر داد.

هوا سردتر می شود / زمان ورود سامانه بارشی به کشور مشخص شد

پیش‌بینی آب و هوا یک فرایند پیچیده است که براساس داده‌هایی از جمله درجه حرارت، رطوبت، فشار هوا و سرعت باد صورت می‌گیرد. در حال حاضر، تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته‌ای برای پیش‌بینی وضعیت آب و هوا وجود دارد. یکی از روش‌های اصلی پیش‌بینی آب و هوا، مدل‌سازی عددی جو است که براساس قوانین فیزیکی، ترمودینامیک و دینامیک جو با هدف پیش‌بینی شرایط آب و هوایی تولید می‌شود. روش‌های دیگر شامل استفاده از داده‌های ماهواره‌ای، سامانه‌های رادار، ایستگاه‌های مترآب‌سنجی و شنود صدا است. همچنین، شبکه‌های عصبی مصنوعی برای پیش‌بینی آب و هوا و استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق در این روش‌ها نیز به‌کار گرفته می‌شوند. در کل، پیش‌بینی آب و هوا برای مسائل مختلف از جمله برنامه‌ریزی شهری، کشاورزی، مراکز انرژی و توریسم بسیار مهم است و روش‌های پیش‌بینی پیچیده و متنوعی برای این منظور توسعه یافته‌اند.

«کبری رفیعی» کارشناس سازمان هواشناسی صبح امروز گفت: از آخر وقت امروز -پنج‌شنبه- و فردا با توجه به اینکه عبور موجی از روی نیمه جنوبی کشور داریم، مناطقی از استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری، بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان شاهد بارش‌های پراکنده باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت خواهند بود. در برخی نقاط نیز گرد و خاک مشاهده می‌شود.

رفیعی افزود: روز شنبه بارش‌های بیشتری را در این مناطق خواهیم داشت.همچنین،روز یکشنبه انتظار جوی آرام داریم و از روز دوشنبه با ورود سامانه بارشی بعدی که از شمال‌غربی به کشور وارد می‌شود، ابتدا شاهد بارش باران در مناطق آذربایجان غربی و غرب کردستان و آذربایجان خواهیم بود.روزهای یکشنبه و دوشنبه نیز در استان‌های اردبیل و استان‌های ساحلی خزر به دلیل وزش باد شدید جنوبی، افزایش دما رخ خواهد داد.

این کارشناس هواشناسی گفت: امروز درشمال‌شرق، شرق و جنوب شرق پدیده غالب وزش باد شدید خواهد بود که در برخی نقاط باعث بروز گرد و خاک خواهد شد.

وی درباره وضعیت جوی تهران تاکید کرد: آسمان تهران امروز کمی ابری همراه با وزش باد خواهد بود که ممکن است با غبار رقیق همراه باشد. بیشنیه دما ۱۴ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و کمینه دما مانند روز گذشته به ۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود فردا صبح نیز کمیته دما در این استان به ۷ درجه بالای صفر برسد.

منبع: ایرنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر