حفظ محیط‌زیست با جلوگیری از بروز بحران در توسعه‌صنعتی

مسئله محیط زیست باید به یک مطالبۀ عمومی تبدیل شود و عموم مردم از مدیران و دولتمردان تا مردم، خود را نسبت به خطرات مسئول بدانند.

حفظ محیط‌زیست با جلوگیری از بروز بحران در توسعه‌صنعتی

کشور در سال‌های بعد از انقلاب روی موضوع توسعۀ صنعتی تمرکز بالایی داشت که یکی از بهترین دلایل برای اثبات این ادعا، ساخت و گسترش شهرک‌های صنعتی بود.

در این روند که خیلی زود به یک جریان بزرگ تبدیل شد، متأسفانه موضوعات زیست‌محیطی مورد غفلت عمدی و سهوی قرار گرفت و در بسیاری از موارد برداشت از منابع زیرزمینی به حدی بود که حتی اقلیم رامتأثر کرد.

از طرف دیگر، بسیاری از این صنایع پسماندها و زباله‌های خود را به محیط زیست وارد کردند و این بود که خیلی زود زندگی انسانی در مناطق نزدیک به این شهرک‌ها به مخاطره افتاد.

به عنوان نمونه، در مناطقی که به لحاظ معدن غنی بود؛ برداشت به حدی زیاد شد که یک رقابت ناسالم و خودخواهانه به وجود آمد. رقابتی که نتیجۀ آن آسیب رساندن به زندگی انسان‌ها و دیگر موجودات زنده اقلیم بود.

با این همه به مرور پیوست‌های زیست‌ محیطی به مقررات موجود وصل شد و از سوی دیگر، بسیاری از پسماندهای صنایع دوباره با بازیافت به چرخه برگشت اما واقعیت اینست که همچنان آثار آن اهمال در محیط زیست وجود دارد.

در توسعۀ صنعتی، جلوگیری از بروز بحران بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر از درمان است و دقیقاً به همین دلیل باید دولت در توسعۀ شهرک‌های صنعتی توجه لازم را به اقلیم و ظرفیت‌های آن داشته باشد. علاوه بر آن، رشد صنعتی نباید به حدی باشد که استان در بخش انرژی به مشکل بخورد چراکه تجربه نشان داده در مسیر توسعۀ صنعتی، گاهی ثروت‌اندوزی فردی به حدی مهم می‌شود که عملاً منافع استان و منطقه به خطر می‌افتد.

همۀ این موارد تنها و تنها زمانی مورد تأکید قرار خواهند گرفت که مسئله محیط زیست به یک مطالبۀ عمومی تبدیل شود و عموم مردم از مدیران و دولتمردان تا مردم، خود را نسبت به این خطرات ناظر مسئول بدانند. بخش بسیارزیادی از مشکلات زیست محیطی که امروزه مناطق مختلف کشور با آن دست به گریبان هستند، به دلیل همین فقدان نظارت و مطالبۀ عمومی است.

انتهای پیام/

منبع: همت خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر