خدمت سربازی سلیقه ای خواهد شد؟

سخنگوی وزارت دفاع از تهیه و تدوین دو لایحه جدید خدمت سربازی تحت عنوان لوایح «مهارت‌آموزی سربازان» و «اصلاح قانون نظام وظیفه» توسط این نهاد خبر داده است.

خدمت سربازی سلیقه ای خواهد شد؟

به گزارش تیترکوتاه؛ «سردار رضا طلایی‌نیک»، سخنگوی وزارت دفاع ضمن اشاره به اقدامات این نهاد در حوزه تنظیم لایحه جدید خدمت سربازی بیان داشت: «درخصوص سربازی با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، دو لایحه را به دولت تقدیم کرده‌ایم. در این راستا، یک لایحه با نام «تقویت مهارت‌آموزی سربازان در دوره خدمت» در کمیسیون اصلی دولت تصویب شده است.»

وی با اشاره به اینکه در صورت تصویب این لایحه پیشنهادی در مجلس طی سال‌های آتی پیش‌بینی می‌شود که هیچ سرباز فاقد شغلی وجود نداشته باشد، عنوان کرد: «جوانان ما در دوره سربازی مهارت لازم را با شناسایی استعدادشان پیداکرده و با استفاده از صندوق، تسهیلات و حمایت‌های مالی درنظرگرفته شده، می‌توانند در شغل مورد نظر خود فعالیت کنند.»

سردار طلایی‌نیک در ادامه درباره دیگر لایحه جدید خدمت سربازی توضیح داد: «لایحه دیگر، «اصلاح برخی از مقررات حوزه معافیت‌ها و مقررات اعزام به خدمت» است. همچنین، درنظرگرفتن مزایای قانونی غیر از مهارت و اشتغال در حوزه‌های معیشتی، رفاهی و اولویت در استخدام برای افرادی که وارد خدمت وظیفه می‌شوند را تقدیم دولت کرده‌ایم.»

معاون توسعه و مدیریت وزارت دفاع در ادامه اضافه کرد: «براساس این لایحه، قرار است امتیازاتی در حوزه آموزش و مهارت‌یابی در دوره خدمت با هدف استفاده بهینه‌ از فرصت سربازی و همچنین، حمایت‌ها و تسهیلات ویژه‌ای را به صورت قانونمند برای اشتغال سربازان پس از دوران خدمت وظیفه خواهیم داشت.»

 

سردار طلایی‌نیک همچنین اظهار داشت: «یک کارگروه خاص در دولت با حضور 10 وزارتخانه و دستگاه‌های کشوری و لشکری با مسئولیت وزارت دفاع برای بررسی این لوایح تشکیل شده است. این پیش نویس آماده رسیدگی در کمیسیون دولت و هیئت وزیران است که ظرف یک یا دو ماه آینده تقدیم مجلس خواهد شد.»

برنامه تهیه و تصویب لایحه جدید خدمت سربازی

همچنین سخنگوی وزارت دفاع از احتمال تجمیع دو لایحه جدید خدمت سربازی در آینده خبر داد و گفت: «ممکن است این لایحه به یک لایحه تحت عنوان قانون اصلاح و بازبینی تجمیع شود. این لایحه درخصوص افرادی است که تردد به خارج از کشور دارند تسهیلات جدیدی در این لوایح پیش‌بینی شده است، تبدیل شود. جزئیات دقیق این لایه پس از تصویب توسط هیئت وزیران به اطلاع رسانی خواهد شد.»

لایحه جدید خدمت سربازی

وی ضمن اشاره به لزوم هدفمندسازی لایحه سربازی عنوان داشت: «هدفمندکردن امریه‌های فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و متخصصان با تخصص‌های ویژه دوره آموزش پس از طی آموزش‌های عمومی نظامی هدف اصلی این لوایح است. اما، پس از طی آموزش‌های پایه نظامی حتی‌الامکان قرار شده تا سربازان به طور تخصصی دوران خدمت وظیفه خود بگذرانند.»

وی در ادامه افزود: «بخش عمده‌ای از سربازان در نیروهای مسلح و بخش دیگری از آن‌ها در قالب سهمیه‌های امریه به دستگاه‌های تخصصی کشوری اعزام شوند تا بتوانند دوره سربازی خود را همراه با ارتقای مهارت طی کنند، این موضوع در لایحه پیش‌بینی شده است. ستاد کل نیروهای مسلح نیز با درخواست وزارت علوم درباره امریه‌های اساتید و کسر خدمت برای پایان نامه و پروژه‌های تحقیقاتی موافقت کرده و رو به تقویت است.»

معاون وزیر دفاع در پایان خاطرنشان کرد: «لوایح «مهارت‌آموزی سربازان» و «اصلاح قانون نظام وظیفه» هردو در دستور کار کمیسیون‌های دولت قرار دارد که ظرف یک یا دو ماه آینده از طریق دولت به مجلس ارسال می‌شوند.»

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر