شرکت‌های دارویی در انتظار اجرای ابلاغیه بانک مرکزی

شرکت‌های دارویی در انتظار اجرای ابلاغیه بانک مرکزی

رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر لزوم حمایت از شرکت‌های دارویی و بویژه شرکت‌های بایوتک و با اشاره به ابلاغیه بانک‌ مرکزی جهت پرداخت تسهیلات به صنعت دارو، گفت: در انتظار نوع رفتار بانک‌های عامل با شرکت‌های دارویی هستیم تا میزان مساعدت آنها مشخص شود.

به گزارش خبرنگار تیترکوتاه، دکتر سید حیدر محمدی در سومین کنگره محصولات بیوتکنولوژی پزشکی و صنایع وابسته،‌ گفت: در حوزه تولید، تنها یک نهاد متولی نیست و تمام ارکان کشور و نظام متولی تولید هستند. سازمان غذا و دارو هم در جایگاه خود قطعا وظیفه حمایتی از تولید دارد و در این میان نقش برخی از دستگاه‌ها پررنگ تر و نقش برخی دیگر کمرنگ‌تر است، ولی امروز بیشتر مشکلاتی که در حوزه دارو به آن مبتلا هستیم خارج از دستگاه ماست.

وی با اشاره به اینکه برخی از دستگاه‌های متولی حمایت از تولید، در عمل به وظایف خود کوتاهی می‌کنند، افزود: مشکلات امروز آسیب شناسی شده است و نمی‌خواهیم بحث را اکنون ریشه‌یابی کنیم. مشکلاتی همچون تامین  نقدینگی، انتقال ارز و حمایت‌های بیمه‌ای وجود دارد اما عمده وظیفه ما در حوزه تولید در بخش تسهیل و تسریع فرایندها و پیگیری نقش سایر دستگاه‌هاست.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: شاید سازمان غذا و دارو هیچگاه به اندازه دوره بنده که در حال پیگیری مسائل از بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها هستم، عمل نکرده بوده است. درحالی که در گذشته وقتی تولیدکننده نیاز به ارز داشت، سازمان تنها تاییدکننده بود اما الان پیگیر امور تخصیص ارز و سایر جزئیات آن هم هستیم.

وی با اشاره به نقش سازمان غذا و دارو بر تقویت سرمایه در گردش شرکت‌های داروسازی، تصریح کرد: در این زمینه تفاهم ‌نامه‌ای را با بانک مرکزی داشتیم که با پیگیری مستمر ادامه داده‌ایم و همچنان هم لازم است که روزانه این موضوع پیگیری شود. آخرین موضوع پیگیری شده در این زمینه ابلاغ بانک مرکزی به بانک‌های عامل بود که ۳۰ هزار میلیارد مازاد را با اولویت شرکت‌های تولید کننده دارو پرداخت کنند و الان در انتظار نوع رفتار بانک‌های عامل با شرکت‌های دارویی هستیم تا میزان مساعدت آنها مشخص شود.

محمدی ادامه داد: متاسفانه به دلیل ضعف سیستم بیمه‌ای مجبور هستیم بر سر قیمت با شرکت‌های تولید کننده چانه‌زنی کنیم، در صورتی که در همه دنیا از صنعت بایوتک دارو حمایت مالی می‌شود، طبیعتا اگر سازمان‌های بیمه‌گر نقش خود را به خوبی ایفا می‌کردند و ما به این یقین می‌رسیدیم که مصرف کننده نهایی دچار مشکل نمی‌شود، قطعا دستمان برای قیمت‌گذاری این محصولاتی که اکثرا برای اولین بار در کشور تولید می‌شوند و ما به اهمیت آن اشراف داریم، بازتر بود.

وی افزود: همواره تلاش کرده‌ایم که بدهی سازمان‌های بیمه‌گر کم شود؛ هرچند که سازمان بیمه‌گر در انتهای زنجیره پرداخت کننده است اما اثر منفی آن تا ابتدای زنجیره اثرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه ایران در حوزه محصولات بایوتک بسیار پیشرو است،‌ اظهار کرد: زمانی که به روسیه رفته‌ بودیم آنها از حوزه دارویی کشور ما بویژه در بخش بایوتک و بیوتکنولوژی پزشکی بسیار مشعوف بودند. البته نباید فراموش کنیم که همچنان در این بخش نیازمند حمایت هستیم.

رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر لزوم تامین سرمایه در گردش برای شرکت‌های بیوتکنولوژی پزشکی، گفت: خیلی از این شرکت‌ها کوچک هستند و معاونت علمی ریاست جمهوری هم لازم است همراهی بیشتری داشته باشد؛ گاهی برخی از این شرکت‌ها به ما مراجعه می‌ کنند و نگرانند که قسط‌های معاونت علمی وصول نشود و مجبور به فروش شرکت برای پرداخت بدهی خود باشند، امیدواریم در این زمینه هم حمایت کافی صورت گیرد.

او در خاتمه اظهار کرد: در زمینه حمایت‌های خود از پیشنهادات نیز استقبال می‌کنیم ولی باید همه این موارد به اقتضای شرایط ما و جامعه باشد.

دکتر سید حیدر محمدی در حاشیه سومین کنگره محصولات بیوتکنولوژی پزشکی و صنایع وابسته و در جمع خبرنگاران گفت: داروهایی که در این مراسم مشاهده می‌کنیم داروهایی هستند که برای اولین بار در کشور تولید شدند. ما در حوزه بایوتک در دنیا جزو کشورهایی هستیم که حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از محصولات بایوتک دارویی برای اولین بار در دنیا در ایران تولید شده است، اظهار کرد: ما همچنان هم پیشرو هستیم و بسیاری از داروهای ما جزو اولین‌های دنیا هستند و این دستاوردها باید به اطلاع مردم برسد.

او ادامه داد: در ابتدای همه‌گیری بیماری کرونا علی‌رغم اینکه خیلی از کشورها از ارائه دارو به ما امتناع کردند اما ما در طول آن دوره توانستیم یکی از محصولات موثر در پیشگیری و درمان کرونا را صادر کنیم. در خیلی از حوزه‌های دیگر هم البته این شرایط درخواست برای صادرات محصولات ما وجود دارد.

وی افزود: در حوزه صادرات داروهای بایوتک وضعیت خوبی داریم؛ به شکلی که بیش از 70 درصد داروهای ما مربوط به حوزه داروهای بیولوژیک است. محدودیت‌هایی در سالیان گذشته به دلیل ارز ترجیحی داشتیم که از سال قبل با حذف ارز ترجیحی این محدودیت‌ها هم برداشته شد و امیدواریم امسال با جهش خوبی در صادرات همه داروها بویژه داروهای بیولوژیک روبرو باشیم.

محمدی تاکید کرد: تعداد محصولات ما در حوزه بیولوژیک طی چند سال قبل زیر 10 عدد بود اما اکنون تعداد افزایش یافته است. بخشی از این محصولات به بازار آمده است و بخشی در مطالعه بالینی هستند و خیلی از محصولاتی که در مطالعه بالینی هستند ان‌شاءالله ظرف سال جاری وارد بازار شده و نیاز ما را از واردات چند میلیون دلاری رفع می‌کنند.

 

منبع: ايسنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
پیشنهاد سردبیر