تاثیر باورنکردنی لوازم آرایشی و عطر بر ناباروری

مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: نوشیدنی‌های شیرین شده صنعتی به‌ویژه نوشابه‌ها، ترکیبات لوازم آرایشی-بهداشتی، عطر و حشره‌کش می‌توانند باعث افزایش خطر ناباروری شوند.

به گزارش خبرنگار تیترکوتاه، دکتر سید محمدهادی امامت چهارشنبه ۱۰ خرداد ضمن گرامیداشت هفته ملی جمعیت در ژورنال کلاب عوامل زیست‌محیطی و تغذیه‌ای مؤثر بر ناباروری با ارائه دو مقاله در خصوص اهمیت تغذیه و تأثیر آن بر باروری اظهار کرد: نوشیدنی‌های شیرینی شده صنعتی و به‌ویژه نوشابه‌ها ازجمله عوامل تغذیه‌ای مهم افزاینده خطر ناباروری هستند.

وی اضافه کرد: چاقی در هر دو جنس زمینه‌ساز ناباروری است و کاهش وزن به هر میزان می‌تواند خطر ناباروری را کاهش دهد.

عضو هیئت‌علمی گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با ارائه یک مورد مقاله در مورد مواجهه خانم‌ها با آلاینده‌های محیطی ازجمله اتیل پارابن و تریکلوزان و بنزوفنون افزود: این ترکیبات می‌تواند باعث افزایش خطر ناباروری شود.

وی افزود: ترکیبات ذکر شده در فرمولاسیون لوازم آرایشی-بهداشتی، عطر و حشره‌کش استفاده می‌شوند و مواد شیمیایی مختل‌کننده غدد درون ریز بدن هستند که با اختلال در سیستم هورمونی بدن می‌توانند اثرات منفی ازجمله ناباروری را باعث شوند.

عضو هیئت‌علمی گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: از آنجایی که خانم‌ها مصرف بالایی از لوازم آرایشی و بهداشتی دارند، باید اطلاع‌رسانی در خصوص عوارض نامطلوب این محصولات بر باروری با تأکید بیشتری صورت گیرد.

 

منبع: ايسنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
پیشنهاد سردبیر