تجارت خرجی | صادرات

آخرین کارنامه تجارت ایران و عراق /مبادلات تجاری ایران و عراق چقدر شد؟

مشاور رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مبادلات تجاری ایران و عراق در نیمه اول سال ۱۴۰۲ حدود ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار بوده است.

آخرین کارنامه تجارت ایران و عراق /مبادلات تجاری ایران و عراق چقدر شد؟

عراق به عنوان یکی از همسایگان مهم ایران در منطقه، با داشتن گسترش صنایع نفتی و گازی و نیز بازار خرید قابل توجه برای محصولات سایر صنایع، قابلیت های بالقوه بسیاری برای صادرات به ایران دارد. در حقیقت، ایران و عراق به عنوان دو کشور با شرایط جغرافیایی و سیاسی مشابه، دارای وابستگی های اقتصادی و معنایی متقابل هستند. بسیاری از محصولات صنایعی، کشاورزی و خدماتی ایران می توانند به عراق صادر شوند و عراق همچنین می تواند پتانسیل رشد قابل توجهی برای صادرات خود به ایران را داشته باشد. بنابراین، با توجه به تاریخچه همکاری های اقتصادی موفق بین این دو کشور در گذشته، پتانسیل بالایی برای افزایش صادرات ریزشده است.

فرزاد پیلتن، مشاور رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران و عراق در نیمه اول سال ۱۴۰۲ حدود ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار بوده که حدود ۴.۵ میلیارد دلار مربوط به صادرات ایران به عراق و حدود ۱۵۰ میلیون دلار آن مربوط به واردات ایران از کشور مذکور بوده است.

او گفت: ظرفیت‌های افزایش روابط تجاری دو کشور با احتساب صادرات کالا، خدمات، برق و گاز حدود ۲۰ میلیارد دلار برآورد شده است. همچنین رقبای اصلی ایران در بازار عراق کشورهای چین و ترکیه هستند.

مشاور رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در مورد اینکه احتمال برقراری تجارت آزاد و یا تعرفه ترجیحی با عراق وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه تجارت میان ایران و عراق یک‌طرفه و عمدتاً شامل صادرات از ایران به عراق است، علیرغم پیگیری‌های مختلف در سالهای گذشته، دولت عراق تمایلی برای مذاکره و امضای توافق در هیچ‌یک از زمینه‌های مذکور ندارد.

پیلتن گفت: بر این اساس، افزایش واردات از عراق و شکل‌گیری موازنه تجاری میان دو طرف می‌تواند در آینده شرایط امضای چنین توافقاتی را فراهم کند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها