یادداشت/

سمت و سوی تبلیغات نمایشگاهی در عصر کنونی

آیت صفائی - مدیرعامل شرکت رستاک پاد ویژن

سمت و سوی تبلیغات نمایشگاهی در عصر کنونی

همه می دانیم که تبلیغ و تبلیغات چیست و صاحب نظران تعاریف مختلفی را برای آن بیان کردند. تبلیغات سلسله فعالیت ها و اقداماتی است که برای معرفی، شناساندن و یا ترویج یک محصول، خدمت، شخص و حتی سرزمین استفاده می کنیم. به نوعی تبلیغات برای تحریک خواسته و نیاز مخاطبان و مشتریان است. تبلیغات بخشی از فعالیت های بازاریابی است که کمک می کند روی مخاطبان خاص تمرکز کنید و با ایجاد نیاز و یا تحریک نیاز آنها فروش خود را بالا ببرید و یا مشتریان از دست رفته را متقاعد به خرید مجدد نمائید. از طرفی این امر مهم، باعث معرفی و شهرت برند می شود.

در گذشته تبلیغات در بستر رادیو، تلوزیون، مجلات و روزنامه های کاغذی، تابلوهای شهری و بعضا غرفه های نمایشگاهی انجام می شد .امروز اما با پیشرفت فناوری اطلاعات و گشترش مزیت های دیجیتالی روش های تبلیغاتی نیز متحول شده است.

درحال حاضر فعالیت های تبلیغات، بازاریابی و برندینگ به هم تنیده و در راستای استراتژی های محصول و برندسازمانی برنامه ریزی و اجرا می شود. بنابراین ورود به این مبحث بدون مطالعه و برنامه، فاقد اثربخشی بوده و به نوعی اصراف منابع است. تبلیغات باید همراه با خلاقیت، جذابیت، هدفمندی و ترغیب گری باشد. به بیان دیگر اگر تبلیغات هدفمند، اقتصادی و به جا باشد باعث تقویت و ماندگاری برند خواهد شد. در غیر اینصورت ضدارزش و جنبه تخریبی آن بیشتر خواهد بود.

از این رو بنده تاکید می کنم که تبلیغات باید هدفمند باشد .به نوعی باید مخاطبان تبلیغات ،جغرافیای تبلیغات ، رسانه های  تبلیغات ،محتوی و بسته تبلیغات و حتی هزینه های تبلیغات به درستی بررسی،تجزیه و تحلیل و انتخاب شوند تا سبب ارتباط موثر ،تشویق مشتری و نهایتا غایت اثربخشی باشد.

حال باید دید با توجه به بودجه محدود شرکت ها کدام ابزار و رسانه های تبلیغاتی موثرترند ،امروزه تبلیغات مرسوم رادیو، تلوزیون ، روزنامه ها وبیلبوردهای شهری و غیره  بدلیل هزینه های گزاف برای مخاطبان عام و معرفی کالاهای مصرفی و بعضا تصویرسازی ذهنی برندها کاربرد بیشتری دارند. اما کسب و کارهای نوپا،کوچک و تخصصی برای معرفی خود ،محصول و خدماتشان از شیوه های نوین کم هزینه ، در دسترس و تاثیر گذارتر بهره می برند . مثلا تبلیغات در مجلات و سایت های تخصصی ،فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی، اینفلوئنسرها، وبلاگ ها، تولید محتوای صوتی، تصویری و نوشتاری مخاطب پسند، ایجاد ارزش برای مشتریان و دادن پاداش ، و برگزاری رویدادها بدون شک  مفیدترند.

آنچه مسلم است دنیا هر روز در حال پیشرفت است و هوش مصنوعی از مواردی است که جدیدا زیاد به آن توجه شده است. ازاینرو درآینده به کارگیری هوش مصنوعی در تبلیغات به شما کمک می‌کند بهتر مخاطبان خود را دسته‌بندی کنید و سلائق،علایق و نیازهایشان را شناسائی کنید و متناسب با خواسته و نیاز آنان بصورت هدفمند تبلیغات صورت پذیرد.  با توجه به اینکه ورود تکنولوژی، بکارگیری آن و فرهنگ سازی و گسترش آن در کشور ما با تاخیر انجام می گیرد بنابراین در حال حاضر با ابزار و رسانه های در دسترس تر از جمله  موبایلتان بیشتر می توان استفاده کرد .

از طرفی کاهی نباید از برخی امکانات در دسترس غافل شد .به عنوان مثال استفاده‌ی مردم از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب،واتس آپ ، تلگرام و… باعث شده است افراد زیادی به فکر نمایش تبلیغات در این پلتفرم‌ها بیفتند. با توجه به تعداد زیاد افرادی که از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند، این آگهی‌ها می‌توانند تا حد بسیار خوبی موثر باشند . ویا صحبت از اینفلوئنسر مارکتینگ چند وقتی است که شنیده می‌شود؛ اما اکثر بیزینس‌ها به دنبال اینفلوئنسرهای بزرگ برای تبلیغاتشان هستند. درست است که نقش این اینفلوئنسرها پررنگ است؛ اما نباید باعث شود ما میکرو اینفوئنسرها را دست کم بگیریم. میکرو‌اینفلوئنسرها می‌توانند به ما کمک کنند تایید اجتماعی به دست آوریم. آن‌ها می‌توانند مدافعان خوبی برای برند ما باشند و مردم را با استوری‌‌ها و پست‌هایی که در آن از احساسات واقعی‌شان می‌گویند، تحت تاثیر قرار دهند.

همچنین تاثیر محتوی ویدیوئی بر مخاطبان و کاربران می‌تواند بسیار زیاد باشد. ویدیوها قابلیت وایرال شدن دارند و می‌توانند حسابی اسم شما را بر سر زبان‌ها بیندازند.اگر از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنید تقریبا محال است که این تبلیغات را ندیده باشید. بعضی از اپلیکیشن‌ها در ازای نمایش ویدیوهای کوتاه یا آگهی‌های بنری به کاربرانشان اجازه‌ی استفاده از امکانات نسخه‌ٔ پریمیوم را می‌دهند. (نسخه‌ای که باید برای استفاده از آن پول پرداخت کنید) بعضی دیگر از اپلیکیشن‌ها هم (معمولا اپلیکیشن‌های بازی) به عنوان جایزه به شما پیشنهاد می‌دهند یک ویدیوی تبلیغات تماشا کنید و پس از اتمام ویدیو به شما یک فرصت اضافه برای بازی کردن می‌دهند.

بسیاری از برندها همین الان در حال رقابت بر سر کسب رتبه‌ٔ اول گوگل در نتایج جستجو روی یک کلمه‌ی کلیدی خاص هستند. برای مثال یک برند نمایشگاهی می‌خواهد اگر کاربری کلمه‌ی  نمایشگاه و یا صنعت مورد نظر را سرچ کرد، اسم و سایت این برند را در ابتدای نتایج ببیند. قسمتی از این کار را می‌توان با سئو حل کرد؛ اما شاید نتوان این برند را در مدت زمانی کوتاه به مقصودش رساند. بهترین راه برای چنین کاری استفاده از تبلیغات گوگل است. آن‌ها وب‌سایت شما را در کوتاه‌ترین زمان به رتبه‌ی اول گوگل می‌رسانند.

در پایان باید توجه داشت که تبلیغات گسترده برای معرفی برند شما وایجاد تصویر ذهنی برند و نهایتا" شهرت برندتان موثر است .اما گاهی بدون تبلیغات و با اندک تبلیغات هم می توانیم یک برند قوی و ماندگار ایجاد کنیم. و آن زمانی است که با خلق ارزش برای مشتری وایجاد تمایز و ارائه ایده ئی نوع  برای مشتریان آنان را جذب و وفادار کنیم.

آیت صفایی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها