به جان هم افتادن آمریکایی ها بر سر اوکراین

تاکید سناتور جمهوری‌خواه بر حمایت آمریکا از الحاق اوکراین به ناتو، هشدار پسر ارشد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق این کشور درباره احتمال جنگ مستقیم واشنگتن با مسکو را به دنبال داشت.

به جان هم افتادن آمریکایی ها بر سر اوکراین

در فاصله چند روز مانده به برگزاری نشست سران ناتو در لیتوانی، اختلاف نظر شدید بین «دونالد ترامپ جونیور» فرزند رئیس‌جمهور سابق آمریکا با سناتور ارشد جمهوری‌خواه درباره حمایت از عضویت اوکراین در ناتو خبرساز شده است.

لیندسی گراهام نماینده ایالت کارولینای جنوبی در مجلس سنای آمریکا که مواضع شدیدی علیه روسیه دارد و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ از ترامپ حمایت کرده، در پیامی توییتری درباره اوکراین اظهارنظر جدیدی کرد که به مذاق پسر دونالد ترامپ خوش نیامده است.

دونالد ترامپ جونیور فرزند رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جواب به پیشنهاد توییتری لیندسی گراهام برای حمایت از پیوستن اوکراین به ناتو، درباره کشته شدن آمریکایی‌ها در جنگ مستقیم با روسیه هشدار داد.

سناتور لیندسی گراهام در صفحه توییتر خود نوشته بود: «من با جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در سنا برای تصویب قطعنامه‌ای کار خواهم کرد که خواستار پذیرش اوکراین در ناتو می‌شود. بهترین راه برای جلوگیری از جنگ‌های آینده و پیش بردن صلح، ایجاد تضمین‌های امنیتی است که کشورهای متجاوز را قبل از شروع جنگ، یک بار دیگر به تفکر وادارد. عضویت اوکراین در ناتو برای امنیت آینده اروپا و جهان حیاتی است. من معتقدم که اکثریت قاطع سناتورها از این پیشنهاد حمایت می‌کنند».

دونالد ترامپ جونیور پسر رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پیام توییتری به صورت مستقیم به توییت لیندسی گراهام جواب داد و پیشنهاد او را با لحنی کنایه آمیز و هشداردهنده به شدت رد کرد.

فرزند ارشد ترامپ سوال کرد: «بنابراین برنامه واقعی شما این است که اوکراین را به ناتو بیافزایید تا بتوانیم از جنگ نیابتی به جنگ مستقیم با روسیه برویم و بچه‌های آمریکایی را بفرستیم تا در آن سوی دنیا برای... بمیرند دقیقاً برای چه؟»

پیشنهاد لیندسی گراهام و پاسخ تند پسر رئیس‌جمهور سابق آمریکا در شرایطی مطرح شده که طی هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی درباره احتمال مطرح شدن گزینه الحاق اوکراین به ناتو در نشست آتی سران این ائتلاف نظامی غربی در لیتوانی انجام شده است.

قرار است نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ۱۱ و ۱۲ جولای (۲۰ و ۲۱ تیر ماه) در ویلنیوس پایتخت لیتوانی برگزار شود.

حمایت لیندسی گراهام سناتور ارشد جمهوری‌خواه از عضویت اوکراین در ناتو در ادامه مواضع تند ضد روسی او مطرح شده است. وی در دیدار خرداد ماه سال جاری با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در کی‌یف، با ابراز خرسندی از کشتن روس‌ها در جنگ گفته بود: «روس‌ها دارند می‌میرند...این پول (کمک آمریکا به اوکراین) بهترین پولی است که ما تاکنون هزینه‌ کرده‌ایم».

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا بارها از مواضع دولت جو بایدن در قبال جنگ روسیه و اوکراین و کمک‌های مالی و تسلیحاتی همه جانبه واشنگتن انتقاد کرده است. او نهم تیر ماه در یک مصاحبه تلفنی با خبرگزاری رویترز اعلام کرد، اگر رئیس‌جمهور آمریکا بود، جنگ روسیه و اوکراین اصلا شروع نمی‌شد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا افزود: زمان آن رسیده است که ایالات متحده برای مذاکره میان روسیه و اوکراین به منظور دستیابی به صلح میانجیگری کند...من فکر می‌کنم که آن‌ها (اوکراین) حق دارند بسیاری از آن چه را که به دست آورده‌اند حفظ کنند و فکر می‌کنم که روسیه نیز با این قضیه موافقت کند. شما به میانجی درستی یا مذاکره‌کننده درستی نیاز دارید و ما در حال حاضر چنین کسی را نداریم».

انتهای پیام/

منبع: فارس
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها