اندیشکده «موسسه صلح آمریکا»؛ ۴/۴

احتیاط پکن در تعامل با طالبان

در بحبوحه سفرهای اخیر منطقه‌ای مقامات چین، تعامل پکن با افغانستان بارها خبرساز شده که البته پکن سعی می‌کند در این باره با احتیاط رفتار کند.

احتیاط پکن در تعامل با طالبان

گروه بین الملل تیترکوتاه- اندیشکده «موسسه صلح آمریکا» در گزارشی به اقدامات اخیر چین در حوزه دیپلماسی جهانی پرداخته است که خلاصه این گزارش طی چهار شماره منتشر خواهد شد.

در این گزارش به تحرکات دیپلماتیک اخیر چین در سطح جهان اشاره شده که در بخش چهارم این گزارش به موضع پکن در قبال کشور افغانستان پرداخته شده است.

 چین همچنان نسبت به وضعیت افغانستان محتاط است اما سرمایه گذاری ادامه می دهد.

در بحبوحه سفر اخیر منطقه‌ای مقامات چین، تعامل پکن با افغانستان بارها خبرساز شده است. گمانه زنی ها در مورد منافع چین در افغانستان در اواسط ماه آوریل پس از اعلام گفتگوهای وزارت معادن و نفت طالبان با یک شرکت چینی، بر سر قرارداد بالقوه 10 میلیارد دلاری برای استخراج لیتیوم بر سر زبان ها افتاد.

در جریان نشست چهارجانبه وزرای خارجه در ازبکستان در ماه آوریل، با موضوع امنیت منطقه ای با تمرکز بر افغانستان، بیانیه 11 ماده ای در مورد رویکرد پکن در قبال این کشور منتشر کرد. در میان این نکات مواردی مانند درخواست از ایالات متحده برای «پایبندی به تعهدات و مسئولیت های خود» ناشی از عقب نشینی نظامی در سال 2021، همراه با هشدارها علیه هرگونه «مداخله نظامی خارجی و تحول دموکراتیک» در آینده بود. اما این بیانیه همچنین از حکومت «میانه‌رو و محتاطانه» حمایت می‌کند، خواستار یک ساختار سیاسی «باز و فراگیر» است و ابراز امیدواری می‌کند که «اقدامات مؤثرتری» در مقابله با تروریسم اتخاذ شود.

در 6 می، وزریر خارجه چین در گفتگوی سه جانبه با پاکستان و دولت ناشناخته طالبان در اسلام آباد شرکت کرد. از زمانی که طالبان کنترل افغانستان را به دست گرفتند، این پنجمین مذاکرات در این سطح بود. بیانیه مشترک حاصل، اتصال منطقه‌ای «سخت» (زیرساخت‌ها) و «نرم» (استانداردهای تجاری) را برجسته کرد و برای اولین بار تأیید کرد که افغانستان در ابتکار یک کمربند و جاده شرکت خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها