روزنامه «ساف چاینا مورنینگ پست»؛

چهره زشت تحریم‌ها

چهره زشت تحریم‌ها

یک روزنامه چینی به تحریم‌های غرب علیه کشورهای مختلف جهان پرداخته و می‌نویسد که تحریم‌ها دو چهره دارد، اول توجیه‌هایی که آمریکا برای اعمال آن می‌کند و دوم چهره زشتی که عواقب این تحریم‌ها بر مردم جهان دارد.

گزارش تیم بین الملل تیتر کوتاه به نقل از روزنامه «ساث چاینا مورنینگ پست» چین، مرکز «تحقیقات اقتصادی و سیاسی» مستقر در واشنگتن در مورد تأثیر تحریم ‌های ایالات متحده آمریکا بر جمعیت‌های هدف، با تمرکز ویژه بر ایران، افغانستان و ونزوئلا گزارش جدید و جامعی را منشتر کرده است. تحریم ‌های مورد بررشی شامل تحریم ‌های سازمان ملل نیز می‌شود که تقریباً همیشه توسط دولت‌های غربی به‌ ویژه واشنگتن هدایت می‌شوند.

امروزه، 27 درصد از کشورهای جهان در معرض تحریم با شدت ‌های متفاوت هستند. از آنجایی که این کشور ها مجموعاً 29 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهند، اعمال این محدودیت ها نه تنها جمعیت کشورهای مورد تحریم را فقیر می کند، بلکه باعث فشار قابل توجهی بر دیگر کشورها و اقتصاد جهانی می شود.

البته باید در نظر بگیریم تحریم‌ها برای خود آمریکا هم هزینه هایی را به دنبال دارد در حالی که مقامات این کشور بدون تفکر درباره عواقب آن، به سرعت اقدام به استفاده از این ابزار علیه دیگر کشورها می کند. سیل پناهجویان از آمریکای لاتین به مرزهای جنوبی آمریکا نمونه ای از عواقب این اقدام است. اخیرا 21 نماینده دموکرات مجلس نمایندگان در نامه ای سرگشاده به جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کردند، که با توجه به گزارش کارشناسان، تحریم های گسترده ایالات متحده عامل مهمی در افزایش کنونی مهاجرت به کشورشان است.

اما از همه چیز بدتر برای ایالات متحده این است که تحریم‌های تحت حمایت آمریکا تقریباً هرگز کارساز نبوده است، حداقل تا آنجا که در ظاهر مشخص است. تحریک مخالفان داخلی و مردم علیه دولت در کشورهای هدف به منظور تغییر رژیم، اغلب منجر به برانگیخته شدن احساسات ضد ایالات متحده یا ملی گرایانه می شود و در نهایت منجر به قدرت سیاسی آن کشورها می شود.

اما اگر هدف این تحریم های منزوی کردن یک کشور و فشار به اقتصاد آن باشد تا آمریکا اطمینان حاصل کند که اصلاحات مد نظر آن صورت می گیرد باید گفت که این هدف بعضا محقق می شود و این است تفاوت بین چهره زشت تحریم ها و توجیه آن توسط آمریکا.

انتهای پیام/

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها