گزارش مرکز شورای بین الملل امور روسیه؛

شکست فرانسه در آفریقا

برخی کارشناسان معتقدند کشورهای قاره آفریقا طی دهه های گذشته آموخته اند که حتی به خیرخواهانه ترین اظهارات روسای جمهور فرانسه اعتماد نکنند.

شکست فرانسه در آفریقا

گزارش گروه بین الملل تیتر کوتاه از مرکز شورای بین الملل امور روسیه: در آخرین روزهای زمستانی سال 2023، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، یک کنفرانس مطبوعاتی بزرگ برگزار کرد که در آن از «دوران جدید» پسااستعماری در روابط فرانسه و آفریقا خبر داد. این بیانیه در آستانه دومین سفر رهبر فرانسه به چندین کشور آفریقایی منتشر شد. سفر مکرون، سوالات زیادی را ایجاد کرده که آسیب پذیری فزاینده مواضع فرانسه در آفریقا را بیش از پیش برجسته کرده است.

تغییر فضای ارتباطی و بهبود قدرت نرم، برای تثبیت چهره فرانسه، به عنوان اولویت روابط میان پاریس و قاره آفریقا اعلام شده است و قرار است به جای چند صدایی قبلی موسسات، زمانی که نیروهای امنیتی، بازرگانان، سیاستمداران و شخصیت‌های فرهنگی با آفریقایی‌ها هر یک به طور جداگانه درباره موضوعات خود با آفریقا صحبت می‌کردند، یک «تیم ملی فرانسه» به وجود بیاید که بتواند دیدگاه مشترکی از اهداف اصلی را منعکس کند. با این وجود، موفقیت میدانی برای پاریس کمتر از آن چیزی است که کاخ الیزه در نظر دارد. دیپلماسی فرانسه هنوز در تعریف نگرش خود نسبت به نظام های سیاسی کشورهای آفریقایی ناکام است.

همانطور که پژوهشگران علوم سیاسی به آن اشاره می کنند، کشورهای قاره آفریقا در طول دهه های گذشته آموخته اند که حتی به خیرخواهانه ترین اظهارات روسای جمهور فرانسه اعتماد نکنند.

زود است که بتوان ادعا کرد که سیاست آفریقایی فرانسه تصویر منسجم جدیدی به دست آورده است، زیرا این بحران بسیار عمیق تر از آن است که با یک کنفرانس مطبوعاتی و سفر رئیس جمهور فرانسه حل شود. جالب اینجاست که همین ارزیابی در میان مردم فرانسه نیز حاکم است. بر اساس نظرسنجی ها، حدود 60 درصد از پاسخ دهندگان نسبت به آینده روابط فرانسه و آفریقا بدبین هستند. در این زمینه، در حالی که دیپلماسی فرانسه در حال غلبه بر میراث گذشته است، وضعیت مساعدی برای گسترش حضور روسیه وجود دارد که هیچ گذشته استعماری در آفریقا ندارد و می‌تواند کشورهایی را که نفوذ فرانسه در آنها ضعیف شده را پر کند. در این میان، کارشناسان معتقدند روسیه می تواند در حوزه های امنیتی، کشاورزی و صنعتی و همچنین در حوزه همکاری های دیجیتال نیز نقش مهمی در آفریقا داشته باشد. انتظار می رود که همکاری کشورهای آفریقایی و توسعه روابط آنها با روسیه در دومین اجلاس «سران روسیه و آفریقا»، که قرار است در تابستان سال 2023 برگزار شود، محقق شود.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها