تیتر کوتاه گزارش می‌دهد؛

توافق محرمانه آمریکا و تسلیحات هسته ای اسرائیل

توافق محرمانه آمریکا و تسلیحات هسته ای اسرائیل

نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهور آمریکا به توافقی محرمانه ای دست یافتند که تا زمانی اسرائیل علناً داشتن بمب هسته ای را تایید نکند با این مساله کنار بیاید.

گزارش گروه بین المللی تیتر کوتاه از اندیشکده استیمسون: به بررسی مساله هسته ای اسرائیل پرداخت و نوشت، طی نیم قرن گذشته، اسرائیل انحصار هسته ای در منطقه را در اختیار داشته است. برآوردها از ذخایر هسته‌ای اسرائیل حدود 80 تا 90 کلاهک هسته‌ای و مواد شکافت‌پذیر کافی برای حداکثر 200 کلاهک است. اسرائیل گزینه های سه گانه ای برای استفاده از این تسلیحات دارد: از طریق هواپیماهای F-15 و F-16، موشک های بالستیک میان برد و بین قاره ای جریکو-11 و زیردریایی های کلاس دلفین که از آلمان خریداری شده و برای داشتن قابلیت هسته ای به روز شده اند.

در حالی که ایالات متحده به برنامه هسته ای اسرائیل کمک نکرد ولی به آن تن داد. جان اف کندی رئیس جمهور وقت آمریکا، اسرائیل را مجبور کرد که بازرسی های ایالات متحده در دیمونا بدون نمونه گیری را بپذیرد. لیندون جانسون سی و ششمین رئیس جمهور آمریکا در مورد عدم اشاعه تسلیحات هسته ای توسط اسرائیلا، قاطعیت قاطعیت کمتری داشت و ادعای مبهم اسرائیل را پذیرفت که آنها اولین افرادی نخواهد بود که سلاح هسته ای را به خاورمیانه میاورند.

پس از تصویب معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای در سال 1968، ایالات متحده در ابتدا تلاش کرد اسرائیل را مجبور به امضای آن کند. سال بعد، نخست وزیر اسرائیل گلدا مایر و ریچارد نیکسون رئیس جمهور  آمریکا به توافقی محرمانه دست یافتند که عملاً پایانی بر فشار ایالات متحده بود. نیکسون موافقت کرد که بمب اسرائیل تا زمانی که اسرائیل علناً داشتن آن را تایید نکند، تحمل خواهد شد. تمام دولت های اسرائیل و ایالات متحده از آن زمان به این تفاهم پایبند بوده اند.

در طول سال‌ها، تسلیحات هسته‌ای اسرائیل چندین تلاش برای اشاعه تسلیحات هسته ای را تحریک کرده است. در حالی که کشورها به دلایل مختلف به دنبال سلاح های هسته ای هستند، مقابله به توانمندی اسرائیل در داشتن زراتخانه هسته ای انگیزه اصلی جمال ناصر مصری در دهه 1960، معمر قذافی لیبیایی در دهه 1980 و سوریه در اوایل این قرن برای پیگیری های هسته ای بود. صدام حسین، رهبر عراق، زمانی که در دهه 1970 مسیر هسته ای را آغاز کرد، اسرائیل را نیز در ذهن داشت، اما در دهه بعد، رقابت با ایران به انگیزه اصلی او تبدیل شد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها