بورس همچنان در دست فروشندگان!

بورس در این هفته نوسان زیادی نداشت و شاخص های مورد توجه بازار سهام طی هفته جاری خیلی افت نکردند.

بورس همچنان در دست فروشندگان!

در این هفته بورس تهران با نوسانات کوچک، افتی جزئی را ثبت کرد. طی ۵ روز معاملاتی این هفته، شاخص کل بورس ۱۵۸۰۰ واحد معادل ۷۹ صدم درصد افت کرد. شاخص هم وزن ۱۲۰۰ واحد معادل ۱۷ صدم درصد کاهش یافت. شاخص فرابورس نیز ۱۴۷ واحد معادل ۵۶ صدم درصد پایین رفت.

بررسی وضعیت بازار نشان می دهد فشار فروش ها کم شده است و هیجانی که در بازار وجود داشت، بسیار کاهش یافته است. البته این به معنای پایان افت بازار نیست بلکه نشان می دهد احتمالا بازار مثل چند هفته گذشته، فشار فروش هیجانی نخواهد داشت.

وضعیت شاخص هم وزن در این هفته بهتر از شاخص کل بوده که این به دلیل ترس سهامداران از سرمایه گذاری در نمادهای بزرگ و تمایل آن ها به نمادهای کوچک و متوسط است.

ریسک های وارد شده به صنایع و شرکت های بزرگ، باعث ایجاد بی اعتمادی در سرمایه گذاران شده که البته این بی اعتمادی، تمام صنایع را در بر گرفته اما در شرکت های بزرگ بیشتر به چشم می خورد.

کاهش ارزش معاملات با وجود بازگشایی نمادها

انتظاری که می رفت این بود که در این هفته با توجه به بازگشایی بسیاری از نمادها، ارزش معاملات خرد هم رشد داشته باشد اما دقیقا برعکس این اتفاق رخ داد.

در این هفته بسیاری از نمادها که به دلیل برگزاری مجمع متوقف شده بودند، بازگشایی شدند اما با این حال ارزش معاملات خرد کاهش یافت و حتی کمتر از هفته گذشته شد.

در این هفته کمترین ارزش معاملات مربوط به روز یکشنبه بود که تنها ۳۴۰۰ میلیارد تومان معامله خرد در بازار انجام شد. در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هم ارزش معاملات حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان بود.

در روز سه شنبه بالاترین رقم معاملات روزانه با عدد ۴۵۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. به طور کلی در این هفته ارزش معاملات بسیار پایین بود.

شدت خروج پول کم شد

در این هفته سرمایه گذاران حقیقی تنها در یک روز پول جدید وارد بورس کردند. روز دوشنبه با تزریق ۱۲۰ میلیارد تومان پول جدید به بازار، تنها روزی بود که تغییر مالکیت سهامداران حقیقی به حقوقی مثبت بود.

در سایر روزها، حقیقی ها فروختند و حقوقی ها خریدند. شنبه بزرگ ترین خروج پول در این هفته بود که ۷۷۰ میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد.

یکشنبه ۱۸۰، سه شنبه ۲۳۰ و چهارشنبه ۷۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد. خروج پول نسبت به هفته های گذشته کمتر شده اما همچنان ادامه دارد.

بازار هنوز دست فروشندگان است

در این هفته حتی یک روز هم قدرت خریداران حقیقی بیشتر از قدرت فروشندگان حقیقی نبود. شاخص قدرت خریداران حقیقی تنها در روز دوشنبه عدد ۱ را ثبت کرد که بهترین وضعیت مربوط به همین روز بود.

در سایر روزها قدرت فروشندگان حقیقی بیشتر از قدرت خریداران حقیقی بود. روز شنبه این شاخص به عدد ۰.۶۳ کاهش یافت که بیشترین قدرت فروشندگان حقیقی در همین روز بود.

در روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هم این شاخص به ترتیب اعداد ۰.۸۷، ۰.۸۸ و ۰.۹۶ را ثبت کرد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    عشقی با خاندوزی بی سواد گند زدن به بورس و آن را نابود کردند. شاخص کل تا پایان سال زیر ۸۰۰ هزار واحد. این خط و این نشان.

  • Behnamfaraj

    فروشنده حقوقی ها هستن هی میکشند پایین ،جو متشنج میکنند تا حقیقی بفروشه اونم بخره
    بهتره در این مورد بنویسی اگه بنویسی

  • ایرانی

    از مسولین نظارتی خواهش میکنیم نماد حکشتی را که حقوقیهاش با ناظر وناشر تبانی کرده وسهامداران را با وحشتی که ایجاد میکنندوادار به فروش سهام در کف قیمتی کرده اند واجازه رشد قیمت را با عرصه های آبشاری نمیدن-بازرسی وسهامداران را نجات بدهند با تشکر وسپاس

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها