گفت وگوی تیترکوتاه با کارشناس بازار سهام؛

چرا بورس ریخت؟ / برای تصمیمات بورسی دست نگه دارید

الیاس کردی گفت: به نظر می‌رسد امروزهم به همین سبک و سیاق پیش رود؛ اما به بدی بازارروز قبل نیست اگر اتفاق جدیدی رخ ندهد.

چرا بورس ریخت؟ / برای تصمیمات بورسی دست نگه دارید

بورس ایران یک بازار سرمایه است که در تهران و شهرهای دیگر ایران واقع شده است. این بازار به عنوان بزرگترین بازار سرمایه کشور شناخته می‌شود و شرکت‌های عامه و خصوصی از مختلف صنایع در آن معاملات انجام می‌دهند. بورس ایران شامل دو بخش اصلی، یعنی بورس اوراق بهادار تهران و بورس کالا می‌شود. این بازار در تاثیرات اقتصادی و مالی کشور نقش مهمی دارد و تأثیر زیادی بر روند اقتصادی ایران دارد. امروز پس از اتمام معاملات سطح دو میلیون واحد را از دست داد.

 پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تیتر کوتاه بیان کرد: روز گذشته شروع هفته جهنمی را در بازار شاهد بودیم، ۶۳۸ سهم کوچک منفی و ۴۴ سهام بزرگ هم منفی بود. ارزش معاملات (۴۵۰۰ میلیارد تومان) به نسبت روزهای گذشته خوب بود دلیل این موضوع هم واضح بود، چراکه روز گذشته ۶۱۲ میلیارد تومان خروج پول را شاهد بودیم، عمده علت آن هم حمایتی بود که از جانب صندوق توسعه تثبیت، سهام خزانه یا بازارگردانی صورت گرفت. در مجموع بازار شرایط جهنمی را سپری کرد به دلیل اتفاقات و ریسک‌های که از خارج آن تحمیل می‌شود. باتوجه‌به ثبات نرخ دلار یا حتی افزایش آن با جنس صعود نرخ ارز در داخل بازار متفاوت است. روز گذشته حتی بیشترین دامنه نوسان منفی را هم شاهد بودیم، در واقع در بازه منفی ۶-۷ تعداد ۱۸۳ سهم منفی تجربه شد.

 وی افزود: از سوی دیگر خروج پول بالایی هم اتفاق افتاد بدون احتساب حمایت‌ها یک هزار و ۱۹۸ میلیارد تومان خروج پول را شاهد بودیم. اتفاقات عجیبی در بازار رخ داد و معتقدم که بازار به تنش‌ها پاسخ مثبت می‌دهد و آنها را در خود پیشخور و رصد می‌کند. اصولاً دلیلی که باید به آن اشاره کرد، جنگ‌ها در دنیا به طور و به خاص این‌طور تنش‌ها، قانون نانوشته‌ای شده که جمعه‌شب شروع می‌شود؛ چراکه در بورس کشورهای دخیل یا آنهای که جنگ حائز اهمیت است تأثیرگذار نباشد. در واقع تأثیرات آن تا روز دوشنبه از بین برود و با هیجان کسی تصمیم نگیرد و تابلو را تغییر ندهد.

پیام

 الیاس کردی تشریح کرد: بااین‌حال بورس کشورمان از شنبه شروع می‌شود در واقع تمام اتفاقات، تغییرات نرخ دلار و آیتم‌های تأثیرگذار بورس شنبه ساعت ۱۰ صبح رخ‌داده و تصمیمات گرفته شده است. آسیب این موضوع را هم شاهد هستیم، متأسفانه تقارنی که با سطح بین‌المللی وجود ندارد اقتصاد را متضرر می‌کند. مخصوصاً اتفاقات شب قبل و آغاز حمله زمینی اسرائیل به غزه با واکنش سهام‌داران در فضای مجازی همراه شد و نتایج را در تابلوی امروز دیدیم.

 وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد امروز هم به همین سبک و سیاق پیش رود؛ اما به بدی بازار امروز نیست. در واقع اگر اتفاق جدیدی رخ ندهد، معتقد نیستم بازار سرمایه به بدی روز قبل  باشد. دراین‌بین اگر سرمایه‌گذاران به سمت صنایع کوچک بروند بهتر است؛ اما فعلاً با صبر بیشتر نظار گر باشند. در شرایط فعلی باید صبر پیشه کرد و به سمت صنعت و سهم خاصی حرکت نشود بهتر است. با این سطح تنش و ریسک نظاره‌گری بهترین کار است و باید تصمیمات را به بعد موکول کرد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    چرا بورس ریخت ؟ چون یک بی کفایت ، نالایق ،بی وجدان و تبانی کننده با رانت خواران دارد به نام عشقی .

  • ناشناس

    چرا بورس ریخت؟ چون خاندوزی با فرزین و عشقی و قصد داشتند که بورس را نابود کنند و موفق هم شدند.

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر