ثبات ارزی در گرو ثبات اقتصادی / بهترین راه برای کنترل نرخ ارز

اقتصاد ایران یک اقتصاد متنوع و چندجانبه است که بر اساس منابع نفتی بزرگترین درآمد کشور است. ایران دارای بنیان‌های صنعتی و معدنی نیز می‌باشد.

ثبات ارزی در گرو ثبات اقتصادی / بهترین راه برای کنترل نرخ ارز

اقتصاد ایران یک اقتصاد متنوع و چندجانبه است که بر اساس منابع نفتی بزرگترین درآمد کشور است. ایران دارای بنیان‌های صنعتی و معدنی نیز می‌باشد. تحریم‌ها و عوامل داخلی تاثیرات مختلفی بر اقتصاد ایران گذاشته‌اند و چالش‌های مالی و اقتصادی را به همراه داشته‌اند. همچنین، دولت ایران نقش مهمی در تعیین سیاست‌های اقتصادی و توزیع منابع ایفا می‌کند و تحولات سیاسی نیز تأثیرات مهمی بر اقتصاد این کشور داشته است.

وحید شقاقی شهری؛ اقتصاددان درباره موضوع سیاست تثبیت اقتصادی و کنترل تورم به عوامل پایدار کننده این روند اشاره کرد و گفت:  بانک مرکزی سیاست تثبیت اقتصادی را برای کنترل نرخ ارز و تورم در نظر گرفته چرا که این دو مولفه اقتصادی از هم تاثیرپذیر و بر هم تاثیرگذار هستند؛ بنابراین نخستین اولویت برای ما مهار تورم است چون به کاهش قیمت تمام شده تولید کمک می‌کند؛ اما برای تحقق این موضوع باید برنامه‌ها و سیاست‌هایی در دستور کار دولت و بانک مرکزی قرار داده شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بانک مرکزی سیاست تثبیت نرخ ارز را از کانال مهار رشد نقدینگی و مدیریت و کنترل انتظارات تورمی در نظر گرفته است، اما برای مهار واقعی نرخ تورم نیازمند سرمایه گذاری اعم از داخلی یا خارجی در اقتصاد ایران هستیم ؛ چرا که با وجود مدیریت بانک مرکزی و اجرای سیاست تثبیت نرخ ارز همچنان تورم بالا مانع بهبود وضعیت معیشت مردم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تاکید کرد: برای کنترل وکاهش تورم که زمینه ساز ثبات اقتصادی و ورود سرمایه‌ها به اقتصاد ایران است باید زیر ساخت‌های سرمایه گذاری در اقتصاد ایران ایجاد شود؛ بنابراین دولت باید به این موضوع واقف شود که این مسائل درهم تنیده هستند و بر هم اثر می‌گذارند و از هم اثر می‌پذیرند.

شقاقی‌شهری یادآور شد: زمانی سرمایه‌ها به سمت ایران سرازیر می‌شوند که سرمایه گذار بابت ثبات اقتصادی و ارزی در ایران اطمینان خاطر داشته باشد به این دلیل که اولین مولفه لازم برای جذب و میل به سرمایه گذاری در هر اقتصادی وجود ثبات اقتصادی و ثبات ارزی است.

این اقتصاددان در پایان تصریح کرد: با ثبات اقتصادی، ثبات ارزی نیز محقق می‌شود و مهار تورم در اقتصاد به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد؛ بنابراین تا جای ممکن اقتصاد ایران باید برای سرمایه گذار خارجی پیش بینی پذیر شود؛ نه تنها برای سرمایه گذار خارجی، بلکه پیش بینی پذیر بودن اقتصاد ابزار مهمی برای عدم خروج سرمایه‌های داخلی از کشور و هزینه کرد در بخش‌های مولد اقتصادی نیز خواهد بود.

منبع: ایبنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر