دولت چطور کمر بورس را شکست

اصلاح بورس هنوز به پایان نرسیده و بازار همچنان در حال پایین رفتن است. اما افت شاخص‌ها با شیب کم اتفاق می‌افتد.

دولت چطور کمر بورس را شکست

بورس تهران این هفته وضعیت عجیبی را تجربه کرد. بازار در سه روز ابتدایی معاملات وضعیت بدی نداشت. اما در دو روز پایانی معاملات، انتشار خبر افزایش نرخ خوراک و گاز پتروشیمی ها منجر به افت شاخص ها شد.

این مصوبه دولتی که با اعتراض نهادهای مالی مواجه شده، فعلا بزرگ ترین دلیل ترس سرمایه گذاران محسوب می شود. از آنجا که شرکت های پتروشیمی وزن زیادی در بازار سهام ایران دارند، شاخص کل بورس در این هفته وضعیت بدتری نسبت به شاخص هم وزن داشته است.

در ۵ روز معاملاتی این هفته شاخص کل بورس ۲۰ هزار واحد معادل ۹۴ صدم درصد افت کرد. اما شاخص هم وزن ۵۰۰ واحد، معادل ۷ صدم درصد رشد داشت. شاخص کل فرابورس هم ۳۷۶ واحد معادل ۱.۳۴ درصد کاهش یافت.

رشد جزئی شاخص هم وزن نشان می دهد همچنان تعداد قابل توجهی از نمادهای کوچک بازار با تقاضا مواجه هستند که رشد این نمادها، افت نمادهای بزرگ را در شاخص هم وزن جبران می کند.

ارزش معاملات خرد در این هفته نسبت به هفته گذشته کمی کاهش یافت. در روز یکشنبه ارزش معاملات خرد به ۷۰۰۰ میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم معاملات روزانه در این هفته بود.

اما روز چهارشنبه هم با ثبت عدد ۵۵۰۰ میلیارد تومان، کمترین رقم معاملات روزانه رقم خورد. در روز شنبه ارزش معاملات خرد ۶۰۰۰ میلیارد تومان بود. روزهای دوشنبه و سه شنبه هم ارقام ۶۲۰۰ و ۶۳۰۰ میلیارد تومان ثبت شد.

کاهش ارزش معاملات خرد یکی از نکات مورد توجه از نظر کارشناسان و تحلیلگران بورس است. در این هفته سرمایه گذاران حقیقی بازار سهام در تمام روزهای معاملاتی پول از بازار خارج کردند. ۵ روز خروج متوالی پول از بازار، گرچه با شدت زیادی اتفاق نیفتاد اما تداوم آن نشان می دهد حقیقی ها فعلا امیدی به بورس ندارند.

در روز شنبه ۴۰۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد. یکشنبه که کمترین رقم خروج پول در این هفته بود، ۱۴۰ میلیارد تومان پول از بازار بیرون رفت.

دوشنبه و چهارشنبه ۲۵۰ و ۲۷۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد و در روز سه شنبه که بزرگ ترین خروج پول هفتگی به ثبت رسید، حقیقی ها ۵۰۰ میلیارد تومان پول از بازار بیرون بردند.

فروشنده‌ها قدرت گرفتند

در ۳ روز از ۵ روز معاملاتی این هفته، فروشنده های حقیقی قدرت بیشتری نسبت به خریداران حقیقی داشتند. شنبه و یکشنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی اعدا ۰.۹۵ و ۰.۹۸ را ثبت کرد.

دوشنبه و سه شنبه این شاخص به بالای عدد یک رفت و ارقام ۱.۰۷ و ۱.۰۹ را ثبت کرد. در روز چهارشنبه هم این شاخص عدد ۰.۹۳ را ثبت کرد.

اگر شاخص قدرت خریداران حقیقی کمتر از ۱ باشد، نشان می دهد فروشنده ها قدرتمندتر هستند و اگر بالای عدد ۱ برود، قدرت بیشتر خریداران را نشان می دهد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    چرا شما هم مانند عشقی بی کفایت و بیسواد میگین اصلاح؟!!!!!!
    این یک سقوط به تمام معناست.

  • ناشناس

    دزدی پول مردم در تاریخ ایران رقم خورده و دولت باید پاسخگوی سهامداران خرد باشد البته اگر اعتقاد به دین داشته باشد.

  • ناشناس

    بورس شرکت های بورسی این تورم گرانی ناحق ارز زندگی ملت را به این روز انداختن باعث این وضع اقتصادی همین بورس شرکت های خصولتی هستن که غارت می کنند کشور تحریم است ارز افتاده دست این شرکت ها سوداگران راند خواران دلاها هر بلایی سر ملت می آورنند این همه راند فساد مال شرکت های بورسی خصولتی هستن کو حقوق مصرف کننده کالا اگر وارد شود نصف این قیمت در نمی آید دولت دنبال منافع. خودش است چرا شرکت های خارجی مثل دنیا در ایران وارد نمی شود که تولید رقابتی شود این وضع خودرو چند برابر دنیا ناحق به خورد ملت می دهید کاسیان تحریم همین شرکت ها هستن پول ملی رها شده گرانی ارز تا کجا دولت مجلس رها کردن مصرف کننده دنبال سرمایه دارها هستن همین وضع مسکن که داخلی است همین تولید کنندکان سوداگران بانک ها این گرانی ناحق مسکن درست کردن ظلم بی عدالتی به حق مصرف کننده تا کجا چقدر خودرو مسکن ارز سکه طلا احتکار شده این سرمایه کشور ملت نیست افتاده دست سوداگران شرکت های غارت گر در دنیا را باز کنید تحریم ها جمع کنید ظلم بس است چقدر این شرکت ها مافیای وجود دارد سوی مدیرت بیداد می کند در ورزش همین شرکت ها چه خبر حقوق های نجومی مال همین شرکت ها است تورم درست کردن ارز را گران می کنند زندگی نود درصد جامعه نابود شد خجالت بکشید حق ملت ایران با این همه منابع این نیست این عرب ها چه دارند که این وضع اقتصادی آرامش زندگی خوب دارند نفت گاز دارنند شرق آسیا چه دارد سوی مدیرت راند فساد سوداگری چهل سال ملت را گرفتار کرده هر روز تورم گرانی تا کجا بس کنید دولت مجلس چه کار. می کند حقوق مصرف کننده کو‌

  • ناشناس

    اصلاح نه ، سقوط . اصلاح حداکثر ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار واحد نزولی میشه و بعد روند افزایشی بخود می‌گیرد . در حالی که این تنزل ۵۰۰الی ۶۰۰ هزار واحدی از اردیبهشت ماه تاکنون که هر روز قرمز و منفی هست . کجاش اصلاحه؟ ؟!!!!!!!!!مگر دیگه سقوط باید چه شکلی باشه؟؟؟

  • ترجیح میدم نگم

    واگذارشده خدا باشه هرکس بورس را خراب کرده مردم بیچاره کرده

  • مجید

    ۵ کشور شورای امنیت انگلیس، آمریکا، فرانسه، روسیه و چین کشورهای جهان را با ایجاد دولت‌ها در داخل کشورها به هم پاس می دهند، حال دولت‌ها هستند که با آگاهی نباید در مواردی که برای صنعت و دوام اقتصاد کشور زیانبار است داخل شوند و بودجه های مورد نیاز را از آنجا تامین کنند: از زمان حسن روحانی بورس برای تخریب مورد هدف قرار داده شد و هنوز هم ادامه دارد: آقای رئیس جمهور اعلام کرد تورم ۴۰ درصد است و برای چند روزی بورس ۴۰ درصد بالا رفت و ماشینهای چینی در کارخانه و بازار ۵۰ درصد و بیشتر بالا رفتند و در تداوم قیمت خودروهای یاد شده ثابت و یا بیشتر شده اند اما بورس سیر نزولی داشته اند! در واقع بورس توسط حقوقی ها مگر چند سهم انگشت شمار که پشتیبان حکومتی دارند دستوری در ریزش واقع شده است.

  • ولایی

    وقتی منافع مردم در میان باشه .....بلده چطوری بشکنه

  • احمدی

    دولت عادت دارد به خوردن از آخور و هم از توبره

  • اصی

    بورس پیشکش کمر ایران سالیان سال ک چندین برابر شرایط بورس در سال۹۹ نابود شد.٪ پاینده ایران

  • ناشناس

    سال ۹۹ یک طبل حسینی خریدم ۴۰۰ تومان الا ن شده ۳ میلیون ای کاش طبل خریده بودم پاینده باد دولت انقلابی

  • ناشناس

    دولت نفت خوب فروخته چند ماه گذشته ریال لازم داره نقدینگی هدایت میکنه به سمت ارز

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر