کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۱۲۰

از رقابت بر سر فروش نفت ارزان‌تر تا سقوط ادامه دار ارزش دلار

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

از رقابت بر سر فروش نفت ارزان‌تر تا سقوط ادامه دار ارزش دلار

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal ) در تاریخ ۲۹ نوامبر ۲۰۲۳ ( ۸ آذر ۱۴۰۲) در بخش اقتصادب به گزارش اخبار زیر پرداخت:

  • خودروسازهای چینی در مسیر پیشرفت روزافزون

شرکت‌های خودروسازی چینی Nio و Zhejiang Geely توافق کرده‌اند که روی روش جدیدی برای جایگزینی سریع باتری‌های خودروهای الکتریکی با یکدیگر همکاری کنند. آنها در ایجاد استانداردها، فناوری و ابزار لازم برای این سیستم تعویض باتری، همکاری خواهند کرد. Geely (جیلی)، شرکتی که خودروهایی مانند ولوو و زیکر تولید می‌کند، با شرکتی در چین به نام Nio معامله کرده است. آنها توافق کردند که با یکدیگر همکاری کنند تا راهی برای خاموش کردن آسان باتری در خودروهای الکتریکی ایجاد کنند. این شبیه به نحوه تعویض باتری‌های کنترل از راه دور در زمانی است که شارژ آنها تمام می‌شود. این دومین شرکت خودروسازی است که با Nio همکاری می‌کند.

  • افزایش صادرات کره جنوبی

انتظار می‌رود کره جنوبی در ماه نوامبر نسبت به ماه قبل، کالاهای بیشتری را به سایر کشورها ارسال کند. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد به دلیل نگرانی از وضعیت نامشخص اقتصاد جهانی کاهش یابد. کره جنوبی، قطب تجارت جهانی، نخستین اقتصاد صادراتی بزرگی است که ارقام تجارت ماهانه را گزارش می‌کند. برآورد ۲۰ اقتصاددان در نظرسنجی انجام شده در ۲۱ تا ۲۸ نوامبر نشان داد که انتظار می‌رود محموله‌های خروجی از چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا در نوامبر ۴.۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش یابد.
 

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) نیز در بخش اقتصادی نسخه امروزش اعلام کرد:

  • ارزش دلار در سرازیری سقوط

ارزش دلار امریکا برای پنجمین روز متوالی کاهش یافت، در حالی که سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه خزانه داری نسبت به قبل بیشتر شده است. اکنون بسیاری از مردم فکر می‌کنند که فدرال رزرو (سازمان مسئول سیاست پولی ایالات متحده) شرایط وام گرفتن را سخت تر کرده است. ارزش دلار امریکا در مقایسه با سایر ارزها اخیرا کاهش یافته است. این بدان معناست که در مقایسه با سایر ارزهای مهم مانند یورو یا ین، دلار به اندازه گذشته قوی نیست.

  • این غول خودروسازی رکورد تولید را زد

در ماه اکتبر، تویوتا موتور، خودروهای بیشتری را در سراسر جهان نسبت به اکتبر گذشته تولید کرد. این امر به این دلیل امکان‌پذیر شد که شرکت توانست تراشه‌های کامپیوتری بیشتری را که برای ساخت خودروها نیاز داشت به‌دست آورد. این شرکت خودروسازی که بیش از هر شرکت دیگری در جهان خرید و فروش دارد، اخیراً گزارش داد که ۹۰۰۲۸۵ خودرو در سراسر جهان تولید کرده است که ۱۶.۷ درصد بیشتر از تولید آنها در مدت مشابه سال گذشته است.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

  • افزایش قابل توجه فروش قهوه در این کشورها

فروش قهوه شرکت نستله در هند و چین که دو کشور پر جمعیت هستند، افزایش یافت. مسئول برنامه‌ریزی نستله فکر می‌کند که افراد بیشتری در این کشورها در آینده شروع به نوشیدن قهوه خواهند کرد. فیلیپ ناوراتیل، که تجارت قهوه نستله را رهبری می‌کند، در مصاحبه‌ای در ویتنام گفت که این شرکت نسبت به بازارهای آسیایی که در آن مردم در مقایسه با سایر نقاط جهان قهوه بسیار کمی می‌نوشند، بسیار خوش بین است. آنها به ویژه بر چین و هند به عنوان مکان‌های مهم برای گسترش تجارت خود متمرکز هستند.

  • رقابت بر سر فروش نفت ارزان تر

سعودی آرامکو، یک شرکت بزرگ نفتی، قصد دارد قیمت نفت باکیفیت خود را که به کشورهای آسیایی می‌فروشد، کاهش دهد. به این دلیل که اکنون رقابت بیشتری بر سر فروش نفت ارزان توسط ایالات متحده و اروپا وجود دارد. بر اساس نظرسنجی انجام شده، شرکت دولتی عربستان سعودی که نفت تولید می‌کند، قیمت نفت سبک عرب را برای ماه ژانویه ۱.۰۵ دلار در هر بشکه کاهش خواهد داد. این بزرگترین کاهش قیمت از ماه فوریه خواهد بود.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر