قیمت بنزین | نرخ تورم

قیمت بنزین در کشورهای دنیا / ایران در لیست ارزان فروش‌ها

قیمت بنزین در کشورهای مختلف بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود. طبق آخرین آمار ارائه شده از قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران، کشور ایران ارزان‌‌ترین و ترکیه گران‌‌ترین بنزین را عرضه می‌کنند.

قیمت بنزین در کشورهای دنیا / ایران در لیست ارزان فروش‌ها

تعیین قیمت بنزین یک فرآیند پیچیده است که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. در بسیاری از کشورها، قیمت بنزین توسط دولت یا سازمان‌های مربوطه تعیین می‌شود. عواملی از جمله نرخ تورم، تقاضا و عرضه بنزین، سیاست‌های دولتی، هزینه تولید و حمل‌ونقل، نرخ ارز و شرایط بازار نفت، در تعیین قیمت بنزین نقش داشته و باید در نظر گرفته شوند. این عوامل در هر کشور ممکن است متفاوت باشند و به همین دلیل، قیمت بنزین نیز در هر کشور و حتی منطقه متفاوت خواهد بود.

ایران تنها کشوری در دنیا است که قیمت بنزین در آن دو نرخی است. در ایران قیمت بنزین سهمیه‌‌ای لیتری ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد لیتری ۳ هزار تومان است.

این در حالی است که پایین‌ترین نرخ قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران لیتری ۱۷ هزار تومان در کشور قطر است و بالاترین آن لیتری ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان است در کشور ترکیه است.

قابل ذکر است که در این کشورها میزان دستمزد کارگران بالا و نرخ تورم پایین است و برهمان اساس نیز قیمت بنزین گرانتر است.

قیمت-بنزین

قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران

ترکمنستان ۲۱۵۰۰ تومان

افغانستان ۵۰۴۰۰ تومان

پاکستان  ۵۰۰۰۰ تومان

عمان   ۳۱۰۰۰ تومان

امارات  ۴۰۳۰۰ تومان

عربستان  ۳۱۰۰۰ تومان

کویت   ۱۷۰۰۰ تومان

عراق   ۲۸۵۰۰ تومان

ترکیه   ۶۰۵۰۰ تومان

ارمنستان ۳۸۵۰۰ تومان

آذربایجان ۲۹۵۰۰ تومان

تاریخچه افزایش قیمت بنزین در کشور

گفتنی است قیمت هر لیتر بنزین در سال ۱۳۵۷ یک تومان بود که در سال ۱۳۵۹ به ۳ تومان افزایش یافت. این نرخ بنزین به مدت یک دهه یعنی تا سال ۱۳۶۹ ثابت بود و در سال ۱۳۶۹ به ۵ تومان رسید.

سال ۱۳۷۴ قیمت هر لیتر بنزین دو برابر شد و به ۱۰ تومان افزایش پیدا کرد و پس از آن قیمت بنزین به صورت سالانه و تدریجی افزایش یافت تا اینکه در سال ۱۳۸۳ به ۸۰ تومان رسید.

در سال ۱۳۸۶ برای نخستین بار سهمیه بندی سوخت در کشور آغاز شد و قیمت بنزین به ۱۰۰ تومان رسید. سپس در سال ۱۳۸۹ که با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌‌ها همراه بود، قیمت بنزین سهمیه‌‌ای به ۴۰۰ و بنزین آزاد به ۷۰۰ تومان رسید و تا ۱۳۹۳ این قیمت‌‌ها ثابت ماند تا اینکه در سال ۱۳۹۳ دوباره افزایش پیدا کردند.

در نهایت سال ۱۳۹۳ بنزین سهمیه‌‌ای با قیمت ۷۰۰ و بنزین آزاد با قیمت ۱۰۰۰ تومان عرضه شد که یک سال بعد با اجرای تک نرخی شدن، قیمت بنزین به ۱۰۰۰ تومان رسید و آخرین مرحله افزایش قیمت بنزین نیز در آبان‌ ماه ۱۳۹۹ اتفاق افتاد.

میزان دستمزد و رشد اقتصادی در کشورهای همسایه

وقتی بحث قیمت بنزین در دیگر کشورها و ارزانی آن در ایران به میان می‌آید، نباید نرخ تورم و میزان دستمزد کارگران را فراموش کرد.

بر اساس آخرین آمار میزان دستمزد در کشورهای همسایه ایران، قطر در صدر فهرست میانگین دستمزد کشورهای عربی و در رتبه ششم جهان قرار دارد. حداقل دستمزد در کشور قطر ۱۸۰۰ ریال قطر (۴۹۵ دلار)، امارات حداقل ۱۵۰۰ درهم امارات (۴۰۸ دلار)، عربستان حداقل ۱۶۰۰ ریال سعودی (۴۲۶ دلار) و کویت حداقل ۱۰۰ دینار کویت (۳۲۷ دلار) را ثبت کرده است. ترکیه نیز با اینکه در امسال با انواع و اقسام مشکلات اقتصادی و مالی دست و پنجه نرم کرده و حداقل دستمزد آن ۸۰۰۰ لیر ترکیه (۴۲۵ دلار) اعلام شده است.

اما وضعیت ایران بسیار بد است. در ایران نرخ دستمزد، ۷۳ میلیون ریال (۱۴۶ دلار) گزارش شده است. این رقم در مقایسه با دیگر کشورها با اختلاف فاحشی پایین است که دلیل آن کم‌ ارزش‌ بودن ریال، رشد اقتصادی اندک و افزایش نرخ تورم است.

سعید تاجیک، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به تازگی گفته است طی ۵۰ سال گذشته، اقتصاد ایران۱۴ برابر و اقتصاد قطر ۲۹۸ برابر، عمان ۲۳۷ برابر، عراق ۵۱ برابر و ترکیه ۳۵ برابر شده است.

این موضوع به ما می‌گوید اگرچه قیمت بنزین ایران، ارزان‌ترین قیمت بنزین میان کشورهای همسایه است اما از نظر میزان دستمزد، رشد اقتصادی و نرخ تورم وضعیت مناسبی ندارد.

منبع: رکنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    لطفا دسامزد ها اون كشور ها هم بنويسيد

  • علی

    نفت مال همین ملت است و ازجایی نمی خرد. سالهاست پول نفت ایران خوراک آقازاده ها، چپاولگران بینت المال، نهضت هایی مثل حزب الله.، حماس و... شده، حالا اجازه بدید صاحب این نفت ۴لیتر بنزین ارزان استفاده. کنه

  • عبدالله

    با توجه به حقوق کارمندان و کارگران و بازنشستگان و محرومیت مضاعف مردم و اقشار آسیب پذیر و نرخ تورم نرخ بنزین ارزان نیست
    ایران را با کدام معیار و شاخص ها با کشورهای همسایه مقایسه می کنید
    که نتیجه گیری می شود بنزین از کشورهای همسایه ارزان‌تر است

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر