کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۱۱۰

تولید نفت اوج گرفت / ادامه نابسامانی‌ها در بازار ملک

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی‌گذار و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

تولید نفت اوج گرفت / ادامه نابسامانی‌ها در  بازار ملک

روزنامه واشنگتن پست (The Washington Post) در تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۲۳ ( ۲۴ آبان ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

 

  • حمایت چین از فناوری نوآورانه

شرکتی به نام iMotion Automotive Technology که بر روی توسعه خودروهای خودران متمرکز است، می‌خواهد سهام خود را برای نخستین بار در هنگ کنگ به عموم مردم بفروشد. آنها امیدوارند از این فروش ۱۰۰ میلیون دلار به‌دست آورند و قصد دارند این کار را در پایان نوامبر انجام دهند. در اوایل اکتبر، گزارش شد که دولت چین از شرکت‌های صنعت خودروهای هوشمند برای همکاری با یکدیگر برای ایجاد فناوری‌های نوآورانه‌تر حمایت می‌کند. این بخشی از تلاش برای ایجاد استانداردهایی برای عملکردهای رانندگی خودکار و کمکی تا سال ۲۰۲۵ است.

  • افزایش تولید نفت در ایالات متحده

پس از افزایش مختصر قیمت نفت به دلیل نظرات متفاوت در مورد عرضه و تقاضای نفت، یک گزارش صنعتی نشان داد که ذخایر نفت بیشتری در ایالات متحده وجود دارد که باعث تثبیت قیمت نفت شد. قیمت نفت بالا است و نفت خام برنت حدود ۸۳ دلار در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت بیش از ۷۸ دلار در هر بشکه معامله می‌شود. با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی اخیراً اعلام کرد که تولید نفت در ایالات متحده و برزیل بیش از حد انتظار بوده است. علاوه بر این، اوپک گزارش داده است که رشد شدیدی در بازار نفت وجود دارد و اوضاع در مجموع خوب به نظر می‌رسد.

 

روزنامه فایننشال تایمز ( Financial Times) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

 

  • افزایش تقاضا برای سرویس پولی ChatGPT Plus

سام آلتمن، مدیر اجرایی شرکت OpenAI، روز سه شنبه در پستی اعلام کرد که این شرکت پذیرش کاربران جدید را برای سرویس پولی ChatGPT Plus خود به دلیل تقاضای زیاد متوقف خواهد کرد. شرکت آلتمن (OpenAI) کنفرانسی برای توسعه دهندگان نرم افزار برگزار کرد که در آن ویژگی‌ها و ارتقاءهای جدیدی برای ابزار هوش مصنوعی ChatGPT اعلام شدند. این تغییرات به کاربران امکان می‌دهد ChatGPT را برای انجام کارهای خاص سفارشی کنند. در نتیجه، افراد بیشتری به ابزارها و خدمات OpenAI علاقه مند می‌شوند.

  • ضعف دولت چین در بخش املاک

دولت چین روز چهارشنبه اعلام کرد که اقتصاد این کشور در بخش‌های خاصی مانند خرده‌فروشی و تولید در حال بهبود است. با این حال، بخش املاک همچنان در تلاش برای بهتر شدن است. این بدان معناست که مردم پول بیشتری را صرف خرید محصولات می‌کنند و کارخانه‌ها کالاهای بیشتری تولید می‌کنند، اما بازار خرید و فروش ملک به خوبی پیش نمی‌رود. در ماه اکتبر امسال، کارخانه‌ها ۴.۶ درصد بیشتر از ماه مشابه سال گذشته کالا تولید کردند. علاوه بر این، خرده‌فروشی ۷.۶ درصد افزایش یافت که تا حدی به دلیل صرف پول بیشتر مردم برای خرید در تعطیلات یک هفته‌ای روز ملی بود.

 

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

 

  • تلاش چین در مقابل محدودیت‌های صادراتی

بر اساس گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد، شرکت‌های چینی در حال خرید تجهیزات تراشه‌سازی در ایالات متحده برای تولید نیمه هادی‌های پیشرفته تر هستند. این در حالی است که محدودیت‌های صادراتی جدیدی با هدف جلوگیری از پیشرفت چین در صنعت نیمه هادی وجود دارد. یک گزارش طولانی (۷۴۱ صفحه) از گروهی به نام کمیسیون بررسی اقتصادی و امنیتی ایالات متحده و چین وجود دارد. آنها قانون جدیدی را که دولت بایدن در اکتبر ۲۰۲۲ وضع کرد که می‌گوید سازندگان تراشه چینی نمی‌توانند از ابزارهای ساخت ایالات متحده برای ساخت تراشه‌های کامپیوتری واقعاً قدرتمند کوچکتر از ۱۴ نانومتر استفاده کنند، هدف قرار دادند.

  • قیمت سنگ آهن صعودی شد

قیمت سنگ آهن، ماده خام اصلی مورد استفاده در تولید فولاد، در سنگاپور به ۱۳۰ دلار در هر تن رسیده است. این نخستین بار است که از ماه مارچ به این سطح رسیده است. دلیل این افزایش به دلیل تقاضای فولاد در چین است. چین برای کمک به بخش املاک، در حال بررسی اجرای اقدامات جدید است. هزینه سنگ آهن مورد استفاده در ساخت فولاد از زمان رسیدن به کمترین میزان خود در ماه می‌امسال، ۳۳ درصد افزایش یافته است. به گزارش بلومبرگ دولت پکن در حال برنامه‌ریزی برای ارائه حمایت مالی از طرح هایی است که هدف آنها بازسازی روستاهای شهری و ارائه مسکن مقرون به صرفه در چین است.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر