کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۱۰۰

رونمایی از دستاورد جدید ایلان ماسک / این بانک نگران وام گیرندگان است

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی‌گذار و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

رونمایی از دستاورد جدید ایلان ماسک / این بانک نگران وام گیرندگان است

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۲۳ ( ۱۳ آبان ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

  • امید به بهبود اقتصاد شکست خورده چین

وزیر صنعت چین گفت که اقتصاد صنعتی این کشور در سه فصل اول سال ۲۰۲۳ به ثبات رسید و احیا شد. تولید خودروهای برقی نیز قوت گرفت. جین ژوانگ لونگ، وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین، در مصاحبه با تلویزیون دولتی CCTV چین گفت: «در سه ماهه چهارم سال، ما مطمئن هستیم که اقتصاد صنعتی این کشور بهبود خواهد یافت.» تولید صنعتی چین در سپتامبر ۴.۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد کرد. این موضوع نشان دهنده اقدامات حمایتی دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

  • رونمایی از جدیدترین مدل هوش مصنوعی

ایلان ماسک میلیاردر و مدیرعامل تسلا، روز جمعه گفت که استارت آپ هوش مصنوعی xAI نخستین مدل هوش مصنوعی خود را در روز شنبه برای گروهی منتخب منتشر خواهد کرد. این جریان تقریباً یک سال پس از آن صورت می‌گیرد که ChatGPT OpenAI توجه کسب‌وکارها و کاربران در سراسر جهان را به خود جلب کرده و باعث افزایش پذیرش فناوری هوش مصنوعی مولد شده است. ماسک در سال ۲۰۱۵ شرکت OpenAI، (شرکت پشتیبان ChatGPT) را تأسیس کرد، اما در سال ۲۰۱۸ از هیات مدیره شرکت کنار رفت.
 

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

  • تاثیر نوسانات اقتصادی بر صندوق تامین اجتماعی این کشور

شورای ملی صندوق تامین اجتماعی چین روز شنبه اعلام کرد، صندوق بازنشستگی پایه که توسط صندوق تامین اجتماعی چین اداره می‌شود، در سال ۲۰۲۲، ۵.۱ میلیارد یوان یا ۰.۳۳ رشد داشته است که نسبت به رشد ۴.۹ درصدی در سال ۲۰۲۱ کمتر بوده است. این سرمایه‌گذار دولتی در بیانیه‌ای گفت: این کاهش بازده عمدتاً تحت تأثیر تغییرات عمیق در شرایط اقتصادی و سیاسی جهانی و افزایش نوسانات در بازارهای مالی بوده است.

  • نقطه پایان کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال کجاست؟

محکومیت غول سابق ارزهای دیجیتال (سام بنکمن-فرید ) به دلیل سرقت حداقل ۱۰ میلیارد دلار از مشتریان و سرمایه گذاران،  نقطه‌ای تاریک در صنعت ارزهای دیجیتال است، البته به نظر می‌رسد در واشنگتن علاقه چندانی به اجرای مقررات وجود ندارد. ساموئل بنکمن-فرید، که با حروف اول خود SBF نیز شناخته می‌شود، یک کارآفرین، سرمایه‌گذار و میلیاردر سابق امریکایی است. او بنیانگذار و مدیرعامل سابق FTX، یک صرافی ارزهای دیجیتال، در ایالات متحده، و Alameda Research، یک شرکت تجارت کمی ارزهای دیجیتال بوده‌است. هنگامی که رمزارزها سقوط کردند و تعدادی از شرکت‌ها در سال گذشته شکست خوردند، کنگره رویکردهای متعددی را برای نحوه تنظیم این صنعت در آینده در نظر گرفت. با این حال، بیشتر این تلاش‌ها به جایی نرسیده است، به خصوص در این سال پر هرج و مرج که تحت سلطه تنش‌های ژئوپلیتیکی، تورم و انتخابات آتی ۲۰۲۴ بوده است.
 

روزنامه واشنگتن پست (The Washington Post) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

  • شکایت علیه کمیسیون بورس امریکا جدی شد

مدیریت سرمایه‌گذاری الیوت (Elliott)، یکی از بزرگترین شرکت‌های صندوق تامین مالی جهان، روز جمعه از کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده شکایت کرد تا اطلاعات بیشتری در مورد قوانین پیشنهادی که می‌تواند بر نحوه تجارت شرکت‌های فعالی مانند الیوت تأثیر بگذارد، به‌دست آورد. در شکایتی که روز پنجشنبه در دادگاه فدرال واشنگتن دی سی ارائه شد، شرکت Elliott که توسط میلیاردر امریکاییPaul Singer تأسیس شد، SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا) را متهم کرد که در ارائه سوابقی که معتقد است می‌تواند روند قوانین آن را روشن کند، کوتاهی کرده است.

  • نگرانی بانک کانادا از روند ارائه وام با نرخ متغیر

بانک کانادا از بانک‌ها خواسته است تا در ارائه وام‌های با نرخ متغیر با پرداخت‌های ثابت تجدید نظر کنند، زیرا نگران تعداد وام‌گیرندگانی است که با استهلاک منفی وام‌های خود مواجه می‌شوند. بسیاری از وام‌ها با نرخ متغیر در کانادا، وام‌گیرندگان را ملزم می‌کنند تا پرداخت‌های منظم را با مبالغ ثابت انجام دهند. بنابراین هنگامی که نرخ بهره افزایش می‌یابد، سهم بیشتری به عنوان سود وام به جای پرداخت اصل سرمایه پرداخت می‌شود و همین موضوع باعث استهلاک منفی می‌شود.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر